2014-12-04, 21:26
Medlem
Enydrions avatar
jag har bytt på två olika verkstäder, de byter alltid till ny ventil i fälgen, utan att jag behövt säga till, har alltid varit närvarande under jobben...
Citera
2014-12-04, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Vissa mindre seriösa fuskar säkert.
Hur många kollar egentligen?
I mitt fall var det helt nya däck på begagnade plåtfälgar.

Dem har väl iallafall balanserat "däcken"(hjulen)?
Citera
2014-12-04, 21:48
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 454ci
Dem har väl iallafall balanserat "däcken"(hjulen)?
Japp det hade dom.
Punkan var höger fram och jag hann köra ca 4 mil innan.
Ratten skakade inte ett dugg så det gjorde dom bra.
Citera
2014-12-04, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Japp det hade dom.
Punkan var höger fram och jag hann köra ca 4 mil innan.
Ratten skakade inte ett dugg så det gjorde dom bra.

Jadu... dålig kvalitet? Eftersom du ändå han köra fyra mil, och du säger att all luft går ut på en gång alltså inte pyser från början. Borde ju inte vara fel på passformen då det är en enda universal storlek på alla gummiventilerna.(?)

Gummiventilerna är ju ingen direkt komplicerad sak men men...
Citera
2014-12-05, 10:01
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 454ci
Jadu... dålig kvalitet? Eftersom du ändå han köra fyra mil, och du säger att all luft går ut på en gång alltså inte pyser från början. Borde ju inte vara fel på passformen då det är en enda universal storlek på alla gummiventilerna.(?)

Gummiventilerna är ju ingen direkt komplicerad sak men men...
Ventilen gick av precis där gängan för hatten och gummit möts. Det var väldigt runt och fint.
Såg nästan ut som att det varit limmat eller vulkat och sedan släppt.
Den gick av precis där jag dragit en röd streck.
Min ventil var dock ingen sådan modern med tryckvakt men jag hittade ingen annan bra bild på nätet så här stor.

http://s22.postimg.org/6dbexa4s1/Asset.jpg
Citera
2014-12-05, 10:31
Medlem
Ventilen har begränsad livslängd eftersom den vickar och böjer sig. Så småningom blir
gummit hårt,sprött och börjar läcka mot fälgen. Blir värre med långa ventiler som används för att
klara plastkapslar och hattar som väger förvärrar detta. Är för mig obegripligt och ansvarslöst att det finns verkstäder som inte byter när man lägger om däck.Med såpvatten har jag sett hundratals ventiler som läckt mot fälgen.

Edit; läste TS sista en gång till. Har också sett några som på bilden. Mellan gummi och metall?.
Kombination av ålder och sämre gummi. Begränsad livslängd.
Senast redigerad av Tulk 2014-12-05 kl. 10:40.
Citera
2014-12-05, 10:51
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Ventilen har begränsad livslängd eftersom den vickar och böjer sig. Så småningom blir
gummit hårt,sprött och börjar läcka mot fälgen. Blir värre med långa ventiler som används för att
klara plastkapslar och hattar som väger förvärrar detta. Är för mig obegripligt och ansvarslöst att det finns verkstäder som inte byter när man lägger om däck.Med såpvatten har jag sett hundratals ventiler som läckt mot fälgen.

Edit; läste TS sista en gång till. Har också sett några som på bilden. Mellan gummi och metall?.
Kombination av ålder och sämre gummi. Begränsad livslängd.

Fantastiskt. Min släkting som har jobbat med däck i 45 år har bara sett ett 10-tal läckande ventiler medan du har sett hundratals. Slutsatsen måste uppenbarligen vara att ventilerna var mera långlivade och av bättre kvalitet mellan 50- till 90-talet (då han var yrkesverksam).

Om det kommer in ett däck som inte har fullt tryck kanske det finns anledning att kolla ventilen med såpvatten men knappast annars.
Citera
2014-12-07, 19:20
Medlem
http://teknikensvarld.se/63-procent-av-bilisterna-kor-med-for-lagt-dacktryck-120987/

Jag tror en stor del i detta är orimliga krav på däcksbranschen när det skall köpas nytt
och läggas om på några veckor,höst och vår. Problemen får man ta under resten av
årets månader. Vems är felet??
Senast redigerad av Tulk 2014-12-07 kl. 19:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in