Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-04, 11:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Jag gjorde en sökning på automotorsport där det finns en person till som stödjer mitt påstående, officiellt höjs inga avgifter men du kommer garanterat ses högriskare om du nyttjar försäkringen många gånger...

http://www.automotorsport.se/bloggar...anchorComments

Att man har sina fordon trafikförsäkrade innebär mer eller mindre att man kan ta den ekonomiska förlusten det skulle innebära att vara vållande, nåväl det rör inte denna diskussionen

Edit, angående andra chansen, salus ansvar kallar det ordagrant ANDRA CHANSEN om du orsakar en skada efter 8 skadefria år... Detta är inte unikt för dem
https://www.salusansvar.se/Kundtjans...-fragor/Motor/
Jaha. Jag är ledsen att jag inte satt inne med samma info som dig. Hade jag liksom dig, vetat att TS har skitbolaget, Salus Ansvar så hade ju förutsättningarna varit annorlunda.
Det förklarar även hur du tackar o tar emot när du åker på en omotiverad höjning.
Själv har jag bonusgaranti på min försäkring via LF. Den gäller på trafikförsäkringen om man är vållande, precis som det du kallar för, Andra Chansen. En specialklausul som inte alla känner till.
Men till vilken nytta har TS av det när det handlar om delkaskon?

Vad gäller trafikförsäkring så är det din förbannade skyldighet att ha på din bil då det är lag på det. Det borde du kännt till om du har körkort när du valde att köra utan.

Jag anser fortfarande att du har noll koll på försäkringar. Du vet inte dina skyldigheter samt att du tror att bolagens specialklausuler är något som gäller alla.
Senast redigerad av Provocative2.0 2014-12-04 kl. 11:56.
Citera
2014-12-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Ja, jag tror att en helförsäkring kommer täcka detta i de flesta fallen. Värt att tänka på är ju om du tycker det är värt en självrisk samt ev höjning av premien då bonusår försvinner osv.

Det kan även vara så att försäkringsbolaget kräver att du gör en polisanmälan. Det absolut enklaste för att få ett korrekt svar är att ringa till ditt försäkringsbolag och fråga..

Att helförsäkring täcker skada av det slaget, det är helt klart. Självrisken finns givetvis med i spelet, men sedan när började bonus påverkas av utnyttjande av vagnskadeförsäkringen? Bonus sänks vid utbetald ersättning via trafikförsäkringen.
Citera
2014-12-04, 13:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att helförsäkring täcker skada av det slaget, det är helt klart. Självrisken finns givetvis med i spelet, men sedan när började bonus påverkas av utnyttjande av vagnskadeförsäkringen? Bonus sänks vid utbetald ersättning via trafikförsäkringen.
Det som hänt är att vissa bolag ger sig på bonusen om du är vållande till vagnskadan. Volvia sänkte min bonus när jag backade in i en välpackad jordhög. Då jordhögen tillhörde min mamma så krävdes ingen ersättning på trafikdelen. Lik förbannat sänkte de min bonus. Något som LF idiotförklarade när jag bytte bolag o behöll min fulla bonus.
Citera
2014-12-04, 14:20
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det som hänt är att vissa bolag ger sig på bonusen om du är vållande till vagnskadan. Volvia sänkte min bonus när jag backade in i en välpackad jordhög. Då jordhögen tillhörde min mamma så krävdes ingen ersättning på trafikdelen. Lik förbannat sänkte de min bonus. Något som LF idiotförklarade när jag bytte bolag o behöll min fulla bonus.

Ja försäkringsvillkoren har blivit rena vilda västern.
När jag tog körkort så tillämpade alla bolag samma princip: man startade på 0% bonus och efter 1 års prickfri körning fick man 20% bonus på trafikförsäkringspremien (endast) och sen ökade det med 10% för varje nytt år upp till 60% och sen stod man kvar där tills man uppnått 10 års prickfrihet och då fick man 75% bonus vilket var max. Om man hade en skada där dom behövde betala ut nåt till tredje part så sjönk bonusen 2 steg och man var sen tvungen att vara prickfri i 10 år innan man kunde uppnå 75% igen. Men detta gällde alltså inte singelolyckor, alltså om enbart ens egen bil var drabbad. Heller inte stöld eller andra delkaskoskador.
Ett enkelt och rättvist system men även på den tiden så "lönade" det sig att skriva bilen på nåt av sina päron. Nackdelen var att man då inte kunde jobba upp sin egen bonus.
Citera
2014-12-04, 15:03
Medlem
utan.att.stannas avatar
hade inbrott i bilen, en ruta pangad. försäkringen tog allt, utan självrisk. har volvia. blir försäkringen dyrare tro?

det står bonusklass 7 och ett skadefritt volvo år. Det borde vara bra va?
Senast redigerad av utan.att.stanna 2014-12-04 kl. 15:12.
Citera
2014-12-04, 18:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
hade inbrott i bilen, en ruta pangad. försäkringen tog allt, utan självrisk. har volvia. blir försäkringen dyrare tro?

det står bonusklass 7 och ett skadefritt volvo år. Det borde vara bra va?
Försäkringen blir inte dyrare. Endast orsaker man själv har sett till ske påverkar enligt volvia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in