Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-04, 01:46
Medlem
Någon har dragit något vasst föremål längst alla sidor på min bil i någon utav förorterna där jag parkerade bilen. Täcker min helförsäkring detta? Bilen är en gammal 2001 årsmodell volkswagen polo. Nu pratar vi inte om några streck utan jävligt många
Citera
2014-12-04, 01:56
Medlem
PreciousCobras avatar
Ja, jag tror att en helförsäkring kommer täcka detta i de flesta fallen. Värt att tänka på är ju om du tycker det är värt en självrisk samt ev höjning av premien då bonusår försvinner osv.

Det kan även vara så att försäkringsbolaget kräver att du gör en polisanmälan. Det absolut enklaste för att få ett korrekt svar är att ringa till ditt försäkringsbolag och fråga..
Citera
2014-12-04, 02:01
Medlem
EvilGuys avatar
Antagligen, har du rätt försäkring är det 0:- i självrisk vid skadegörelse. Sen finns alltid risken att de väljer att lösa in bilen alternativt erbjuder dig en summa för att låta din bil se ut som den gör.

Jag har svårt att se att ditt försäkringsbolag skulle stå för en omlackering av hela din bil när det gäller en tretton år gammal Polo med tanke på värdet.
Citera
2014-12-04, 02:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Helförsäkra en sån gamling alltså? Vad är den värd?
Citera
2014-12-04, 09:27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Ja, jag tror att en helförsäkring kommer täcka detta i de flesta fallen. Värt att tänka på är ju om du tycker det är värt en självrisk samt ev höjning av premien då bonusår försvinner osv.

Det kan även vara så att försäkringsbolaget kräver att du gör en polisanmälan. Det absolut enklaste för att få ett korrekt svar är att ringa till ditt försäkringsbolag och fråga..
Exakt hur hög bonus kan man få på delkaskon?
Citera
2014-12-04, 09:41
Moderator
Citat:
Det stämmer väl inte, förlust av bonus gäller väl endast om man själv vållar en skada?
Citera
2014-12-04, 10:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Någon har dragit något vasst föremål längst alla sidor på min bil i någon utav förorterna där jag parkerade bilen. Täcker min helförsäkring detta? Bilen är en gammal 2001 årsmodell volkswagen polo. Nu pratar vi inte om några streck utan jävligt många
+ Det går på helförsäkringen.
+ Ingen bonusförlust eftersom du ej orsakat skadan själv.
+ Självrisk ja enligt din försäkring
+ Polisanmälan krävs
Citera
2014-12-04, 10:08
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det stämmer väl inte, förlust av bonus gäller väl endast om man själv vållar en skada?

Det tragiska är att tyvärr spelar det ingen roll att man är vållande eller ej. Jag har haft nästan alla mina bilar trafikförsäkrade, för ett par år sedan var jag med om en olycka, blev påkörd i sidan. Det var aldrig någon diskussion om att den andra parten var vållande, trots detta höjdes min premie efter detta, jag blev förvisso inte av med mina "bonusår" men avgiften höjdes trots det. Förmodligen bedömdes jag av försäkringsbolaget som en högre risk...

Jag förutsatte att man blev av med bonus om man nyttjade försäkringen trots att man inte är vållande i detta fallet, det är ju trots allt ens egna bolag som får betala.
Citera
2014-12-04, 10:12
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Exakt hur hög bonus kan man få på delkaskon?

Inte en aning, jag trodde bara ett det fanns en bonus och att den förminskades/försvann vid nyttjande av försäkring. (utom i vissa undantagsfall, ex "andra chansen" osv)
Citera
2014-12-04, 10:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Inte en aning, jag trodde bara ett det fanns en bonus och att den förminskades/försvann vid nyttjande av försäkring. (utom i vissa undantagsfall, ex "andra chansen" osv)
Andra chansen? Ett råd. Håll dig till att kommentera Melodifestivalen i fortsättningen.
Så länge du inte är vållande till skada lär ingen höjning ske. Däremot verkar du vara drömkunden för alla företag. Själv åkte jag på en höjning när jag var vållande o enbart fick använda vagnskadan. Det var min sista kontakt med Volvia.
Citat:
Det tragiska är att tyvärr spelar det ingen roll att man är vållande eller ej. Jag har haft nästan alla mina bilar trafikförsäkrade.
Snälla. MELLO. Bara MELLO. Ingenting annat än MELLO.
Att du väljer att köra några av dina bilar utan trafikförsäkring säger allt.
Ta nu Lindarw i hand o boka biljetter.
Senast redigerad av Provocative2.0 2014-12-04 kl. 10:38.
Citera
2014-12-04, 10:48
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Andra chansen? Ett råd. Håll dig till att kommentera Melodifestivalen i fortsättningen.
Så länge du inte är vållande till skada lär ingen höjning ske. Däremot verkar du vara drömkunden för alla företag. Själv åkte jag på en höjning när jag var vållande o enbart fick använda vagnskadan. Det var min sista kontakt med Volvia.

Snälla. MELLO. Bara MELLO. Ingenting annat än MELLO.
Att du väljer att köra några av dina bilar utan trafikförsäkring säger allt.
Ta nu Lindarw i hand o boka biljetter.

Jag gjorde en sökning på automotorsport där det finns en person till som stödjer mitt påstående, officiellt höjs inga avgifter men du kommer garanterat ses högriskare om du nyttjar försäkringen många gånger...

http://www.automotorsport.se/bloggar...anchorComments

Att man har sina fordon trafikförsäkrade innebär mer eller mindre att man kan ta den ekonomiska förlusten det skulle innebära att vara vållande, nåväl det rör inte denna diskussionen

Edit, angående andra chansen, salus ansvar kallar det ordagrant ANDRA CHANSEN om du orsakar en skada efter 8 skadefria år... Detta är inte unikt för dem
https://www.salusansvar.se/Kundtjans...-fragor/Motor/
Senast redigerad av PreciousCobra 2014-12-04 kl. 10:51.
Citera
2014-12-04, 10:51
Medlem
Polisanmäl det omgående.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem