Citat:
Ursprungligen postat av
jamesdeanforaday
Mitt hår är naturligt och fylligt, får alltid den komplimangen när jag besöker en ny frisör. Aldrig använt något speciellt preparat för håret. Men menar du att folk dka gå runt med svettigt och fett hår där bakterier frodas? De måste väl vara mer skadligt för håret?
Det är jättebra, alla har ju olika typ av hår också. Självklart ska man inte gå runt med skitigt hår i månader så att bakterier frodas osv. Men ja, talg är som en naturlig hårinpackning som är bra för håret, men det är klart det inte är fräscht att gå runt med fett hår, det gör inte ens jag, därav använder jag torrschampo. Om man tvättar håret varje dag, samma gäller duschning, så vänjer sig kroppen och håret vid det och på så sätt så blir man "skitigare" och får fett hår snabbt. Som en person nämnde här så är det nästan mer ohygieniskt att man duschar extremt mycket, ju mer man duschar och tvättar håret desto skitigare blir man. Jag märker stor skillnad på hur jag var då och nu, förr så tvättade jag håret varje dag och duschade varje, varannan, dag och kroppen och håret reagerade starkt på det. Det blev som ett beroende, "Usch, vad smutsig jag är - jag måste duscha!". Men så var jag skitig dagen efter, det är just kroppens sätt att säga att "nu måste du duscha och tvätta håret". Men när jag slutade med det så blev både mitt hår och min hud så mycket friskare, och nej jag luktar inte illa, är skitig eller har fett hår, eftersom min kropp har vant sig. Det är snarare nu som jag får komplimanger för min hy, mitt hår och många säger att jag luktar gott. Men jag är väldigt noga med att använda bra produkter för kropp och hår som dessutom doftar gott.