Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Någon slags diagnos tror jag att JH har. Om det nu är en psykisk kris, borderline, narcissism, skymningstillstånd, regression eller lite blandat, kombinerat med svartsjuka, depression och sömnbrist.
Och hennes google-sökningar har ju uppenbart fungerat dålig som den terapi hon hävdar att det varit.
Finns någon psykolog på forumet som orkar spekulera lite?
Jag är definitivt inte psykolog, men jag tycker att JH har tydliga psykopatiska drag.
Går man på det spåret skulle storyn klaffa på många punkter:
Mordet var bara ett sätt att få ett "problem" ut världen och JH har inte den förmåga man förväntar sig av människor att sätta sig in i vilka konsekvenser det skulle få, eftersom hon bara fokuserar på att lösa "problem" som är akuta för hennes del, till hennes fördel.
Problemet bestod, ur JH:s synvinkel, i att LL tagit JH:s pojkvän.
När hon efter mordet insåg att hon omedelbart skulle bli misstänkt för försvinnandet så försökte hon sig på ett erkännande med en historia om bråk.
Detta gick inte som planerat utan hela storyn uppdagades.
Nu försöker hon intala rätten att det var en olyckshändelse för att om möjligt minimera skadan för egen del.
Hon har ju haft ett tag på sig att fundera på vad hon ska säga, men frågan är om det håller mot all teknisk bevisning.
Egentligen kan JH inte känna empati, men hon gör sitt bästa för att det ska verka som hon kan det.
Det är därför hennes "medkänslor" för de drabbade liksom inte känns genuina och att hon så kallt kan återge händelseförloppet trots att brottsoffrets anhöriga sitter där intill.
Namnet på den tidigare bloggen "Septemberjonna - Jag, mig själv och mitt ego" pekar också åt psykopathålet tycker jag. Liksom facebook-meddelandet
Jag har faktiskt stångats med en klockren psykopat för många år sedan som hade en liknande idé om hur denne skulle kunna "justera" ett förhållande till sin egen fördel, lyckligtvis var det inga planer på våld inblandade, men tankegångarna var i princip identiska. Resonemanget byggde liksom på en logik som en dator skulle godta, men som en person som kan känna känslor och empati ser som helt absurda.
Är det förresten bara jag som tycker att hästfolk oftare än genomsnittet verkar ha personligheter som lutar åt det störda hållet vad gäller egoistiskt beteende och brist på empati?