2014-12-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Kusins kusin betyder väl inte kusin? Kusins kusin betyder inte nödvändigtvis att man har blodsband. Alltså inte är släkt utan bara släkt i släkten.
Rami och Madlen är syskon, så Ramis kusin är även mammans kusin.
Citera
2014-12-03, 11:09
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Däremot är det kanske frågan om det arabiska ord som översätts "kusin" motsvarar vad vi menar med kusin. På engelska används ju t ex "cousin" även för andra - och mer avlägsna - släktingar än kusiner.
Citera
2014-12-03, 12:01
Medlem
DoubleWoods avatar
Över 1000 sidor.
Finns det en möjlighet att någon beskriver i korthet vad som har hänt och vilka som är inblandade - eller pekar i någon riktigt för sammanfattning?
Citera
2014-12-03, 12:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det förutsätter i så fall att de har både samma mamma och samma pappa -- skulle de ha varsin mamma eller varsin pappa så kan kusin mycket väl innebär släkt med den ena men inte den andra..
Citera
2014-12-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Däremot är det kanske frågan om det arabiska ord som översätts "kusin" motsvarar vad vi menar med kusin. På engelska används ju t ex "cousin" även för andra - och mer avlägsna - släktingar än kusiner.

Jag har den uppfattningen att det är framförallt i amerikansk engelska som cousin kan ha en vidare betydelse än den svenska. Men det finns amerikaner som har den goda smaken att använda begreppet distant cousin. Eller ännu hellre "cousin twice removed" för att ta ett exempel.

I svenskt språkbruk innebär inte kusins kusin att man är kusiner. Mina syskons kusiner är däremot också min kusiner. Förutsatt att vi är helsyskon. Är vi halvsyskon har vi inte lika många gemensamma kusiner. Svenska släktförhållanden kan vara nog så krångliga att reda ut så det är säkrast att hålla sig till vedertagna begrepp. Och sätta likhetstecken mellan släkt och blodsband.

Hur det förhåller sig i arabvärlden har jag inte en aning om. Man skulle behöva rita upp en släktkarta
Citera
2014-12-03, 12:26
Medlem
Jag har sökt efter förklaringar till deras sätt att använda ordet kusin och min uppfattning är att den används om släktingar vare sig det är på "blodsidan" eller ingifta. Rami har sagt att han inte har någon släkt i Sverige. Däremot har jag sett en person i Göteborg som är vän på facebook med Rami, hans föräldrar och syskon.
Citera
2014-12-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag har sökt efter förklaringar till deras sätt att använda ordet kusin och min uppfattning är att den används om släktingar vare sig det är på "blodsidan" eller ingifta. Rami har sagt att han inte har någon släkt i Sverige. Däremot har jag sett en person i Göteborg som är vän på facebook med Rami, hans föräldrar och syskon.
Poängen med mitt inlägg om Ramis kusin i Kungsmarken var att det fanns släktingar att vända sig till på nära håll, om bioföräldrarna verkligen varit oroliga för Yara.
Citera
2014-12-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Över 1000 sidor.
Finns det en möjlighet att någon beskriver i korthet vad som har hänt och vilka som är inblandade - eller pekar i någon riktigt för sammanfattning?

Det är för invecklat och långt för att beskriva det kort. Det bästa vore om du läser de senaste tidningsartiklarna som skrivits i ämnet då man vet mycket mer än vad man gjorde i början. Då kan du skapa dig en hyfsad bild av tragedin. Sen kan du försöka plöja igenom FUP med alla förhör med misstänkta och vittnen.

BLT har bäst artiklar men även kvällsposten har varit flitiga med att följa utvecklingen.

Lycka till!!
Citera
2014-12-03, 12:49
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ambulanskillens känslosamma vittnesmål pekar på det massiva våld dom den lilla barnkroppen fått utstå.
Jag är imponerad av hans vittnesmål. Är lite trött på "professionella" förhållningssätt ibland.
Sonen satt i soffan och såg glad ut

Jag blev också "glad" över att höra att någon faktiskt verkar förtvivlad över hur Yara behandlats. Hennes död har hittills mest behandlats som en administrativ miss som ingen vill kännas vid, respektive en fläck på någons heder eller att familjens PUT riskeras. Ingen i den här röran har verkat uppriktigt ledsen över vad som hänt utan mest mån om att skydda sig själva eller få fördelar på olika sätt. Det här är så ofattbart sorgligt på så många plan.
Citera
2014-12-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustablong
S*mi är inte en kraftig liten man med glasögon. Så skulle jag vilja benämna som kille och inte man. Vet vem han är.
Undrar vem ambulanssjukvårdaren såg i så fall, det fanns ju inga fler än paret, barnen, ambulanspersonalen och de båda grannarna Sami och Tina.
Citera
2014-12-03, 13:18
Medlem
Citat:
Undrar vem ambulanssjukvårdaren såg i så fall, det fanns ju inga fler än paret, barnen, ambulanspersonalen och de båda grannarna Sami och Tina.

Vem denna mannen kan vara har jag frågat flertalet gånger när fup precis hade släppt och alla som svarade mig hävdade att det var grannen, så jag släppte det tillslut. Grannen kom inte förrän ambulanspersonalen redan var på plats.
Citera
2014-12-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ambulanskillens känslosamma vittnesmål pekar på det massiva våld dom den lilla barnkroppen fått utstå.
Jag är imponerad av hans vittnesmål. Är lite trött på "professionella" förhållningssätt ibland.
Sonen satt i soffan och såg glad ut

Pojken är förmodligen väldigt van vid att det var skrik och bråk i lägenheten. Att han såg glad ut kan vara för att det är nytt folk i lägenheten, det händer något, det är spännande, han har fått se ambulansen med blåljus från fönstret. Med tanke på hur isolerade dem här barnen har varit så är det inte helt osannolikt.
Tror absolut inte att han är glad i för att Yara ligger död i soffan. Om han ens förstod det då?!

Och även o han gjorde det så har nog barn i hans ålder svårt att förstå vad det innebär att vara död. Han kanske tror att en död människa kan komma tillbaka från döden när doktorn har satt ett plåster på såret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in