2014-12-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
En vän med vakna ögon gjorde mig uppmärksam på de fyra försöken till uppkopplingar på Skype till eller från Amanis laptop mellan 21:31 och 21:54. Min första tanke var att de var inkommande. Amanis laptop låg i sängen i sovrummet när polisen kom dit (enligt fup) och det kändes osannolikt att hon fyra gånger med 7-8 minuters mellanrum skulle ha tagit sig tid att mitt i all oredan försöka kontakta någon på Skype.

Men vid närmare eftertanke känns det inte heller särskilt troligt att fyra personer försöker ringa upp Amani just via Skype i tät följd just under den här halvtimmen...

Kan det vara så att Rami och Amani i den första paniken, när man insett att man inte kunde väcka Yara, försökte ta kontakt med några personer för att få råd om vad man skulle göra? Det skulle i så fall kunna förklara dröjsmålet med att larma ambulans.
Är det inte så, att man kan höra Rami föreslå att de ska ringa till Amanis bror?
Det har jag tänkt mig som "ringa efter hjälp". Amani vägrade, men det hindrar ju inte att hon själv hade några som hon skulle vilja prata med.
Citera
2014-12-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man tittar på förhören med AM så har hon haft lite olika versioner betr. händelser och kronologi:

Hon säger sig ha ringt RA så fort hon upptäckt den livlösa Y på madrassen. RA ska då inte ha befunnit sig så långt hemifrån; han hade kommit hem efter bara någon minut. Även han hade börjat försöka klappa liv i Y och sedan hade man hämtat parfym. - Hon är dock inte säker på att hon ringt RA; han kan ha dykt upp ändå.

Sonen A ska ha stått bredvid henne när hon duschade Y och ska enligt RA ha sagt: ”Slå henne inte mamma.”. Yngste sonen hade krupit omkring i badrummet och blivit blöt på sina knän.

Först ska AM ha ringt ambulansen; sedan RA, och då ska RA ha varit ute och promenerat – efter att dessförinnan ha varit hemma och lämnat fisken men sedan återigen lämnat lägenheten. – Hon minns senare att RA också stekt och ätit sin fångst.

AM menar att RA pekat ut henne för att han är haschskadad. Hon säger att RA är chockad, att han dricker, att han vill bli av med henne och själv få vårdnaden om de gemensamma barnen samt slippa betala underhåll; det är därför han försöker framställa henne som en brottsling.

AM säger först att hon var ute med barnen en timme innan Y kom hem. Hon uppskattar att hon var hemma igen 16-17; senare säger hon att detta var ett missförstånd av tolken: Hon ska ha varit ute en timme medan Y låg och sov; förmodligen vid 18-19-tiden.

AM tycks vilja lämna ett tidsfönster för X att ta sig in i lägenheten och slå ihjäl Y - för att sedan torka blod i hennes och RA:s sovrum, TV-rummet, hallen, köket, Y:s rum, badrummet, vardagsrummet, klädkammaren... ja, i princip överallt där Y har jagats av någon med en brödkavel och/eller sladdpiska i högsta hugg.

Berättade AM - eller RA - något om det omfattande städningsarbetet för att få bort Y:s blod från golven i de olika rummen..? - Se Tekn. prot. bil., s. 54ff.

Åter till detta inlägg om Amanis tidsfönster.
Om också hennes berättelse inte är trovärdig (vi antar det just här) så kan man kanske dra slutsatser om vilka tider som är kritiska.
Antingen 16-17 eller 18-19. Eller båda?
Efter att ha tittat på våra olika bilder av tidslinjen så skulle jag föredra 18-19; då ser det ut att vara märkvärdigt tyst på utredningens tidslinje. Jag kan ju se fel naturligtvis. Därefter försökte de uppträda "normalt" med chattande osv. Samt planerande för nästa steg och städande. fram till första bilden.
Jfr det sista förhöret med Rami, där han blev verkligen pressad: Amani duschade sig själv omkr. 18, ganska snart därefter ser R henne med brödkavel och strax därefter tar han fram sin kamera, men då är klockan 21:20! R får inte ihop det! Och det ser ju faktiskt ut att handla om ett glapp på i stort sett tre timmar.
Hur kan man få ihop det?
Citera
2014-12-03, 03:28
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Sminkdebatten är kanske lite off topic. Men jag måste ändå opponera lite på din och Tantigheters inlägg. Tonårsflickor i svenska tunnelbanetåg må var hur ''vulgärt sminkande'' som helst men Yara var ingen tonåring. Hon var bara åtta år när hon dog och ännu yngre när hon fotades sminkad i någons facebook. I vissa kulturer - och nu menar inte att peka ut något land eller religion - är det viktigt att en flicka från början förstår vad hon är ämnad till, dvs att behaga en man och kanske även ta hand om barn och hushåll. I USA skippar man oftast det senare eftersom det räcker att flickan drillats tillräckligt hårt i det första, vunnit skönhetstävlingar, blivit barnskådis och till slut gift sig med en miljonär och då finns ingen anledning till att hon skulle behövt veta hur man kokar ett ägg ens. Överallt, även i svenska familjer, finns också dessa kulturer eller ska vi kalla dem för subkulturer där en flicka uppmuntras att pröva mammans aftonklänning och baka pepparkakor med mamman medan bröderna busar i ett annat rum med pappan. Flickbebisar får hål öronen när de är några månader gamla, eller de får sin första bikini redan som blöjbarn. Svenska kändispappor skriver om hur mycket de vill beskydda sitt förstfödda, eftersom det var en dotter. För mig är det inte ett dugg främmande att ett barn från Gaza som tillbringat hela sin uppväxt med kvinnor tidigt lärt sig kvinnorollen och drillats i den.
Jag förstår det. Fanns även här i Sverige. Du behöver bara gå till 60-70-talet. (Du som är flicka, ta och hjälp mamma med maten osv) Inte så länge sedan alltså. Inte så att man blev sminkad, tvärtom, men man skulle kunna sköta hemmet. Studera vidare skulle söner göra. USA:s lagar och skönhetstävlingar kan vi lämna därhän.
Amani har då inte blivit drillad. Hon som yngsta barn har nog inte behövt göra någonting. Därför ser hemmet ut som det gör. Nog tänkte hon att hon skulle få sig en tjänare alldeles gratis samtidigt som hans släkt skulle bli tacksamma för gåvan som är PUT i Sverige. Amani gillar inte Yara och Rami är ointresserad. De har nog bestraffat henne båda två. Men Amani står för raseriet tror jag.
Och jag nämner igen att Yaras duschande har nog med att göra att hon kissade i sängen. Hon har nog blivit lärd av sin mor att duscha sig så det inte luktade. Amani tyckte nog att hela ungen var äcklig och hade nog ingen förståelse för det.
Citera
2014-12-03, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
En vän med vakna ögon gjorde mig uppmärksam på de fyra försöken till uppkopplingar på Skype till eller från Amanis laptop mellan 21:31 och 21:54. Min första tanke var att de var inkommande. Amanis laptop låg i sängen i sovrummet när polisen kom dit (enligt fup) och det kändes osannolikt att hon fyra gånger med 7-8 minuters mellanrum skulle ha tagit sig tid att mitt i all oredan försöka kontakta någon på Skype.

Men vid närmare eftertanke känns det inte heller särskilt troligt att fyra personer försöker ringa upp Amani just via Skype i tät följd just under den här halvtimmen...

Kan det vara så att Rami och Amani i den första paniken, när man insett att man inte kunde väcka Yara, försökte ta kontakt med några personer för att få råd om vad man skulle göra? Det skulle i så fall kunna förklara dröjsmålet med att larma ambulans.

Jag tror att den här person vet vad som hände denna kväll.

Den första paniken hade nog lagt sig 21.30. Min uppfattning är att Yara hade varit död sedan ett par timmar tillbaka, MGM har torkat blod, "städat upp", filmat, tvättat och klätt på det döda barnet, parfymerat, kommit överens om skuldfrågan. När allt var klart ringde Amani 112

Att Rami frågar ambulanspersonalen "hur är det med henne (Yara)" och Amani säger till polisen när hon grips "men jag har ju inte gjort något", visar att MGM är ett kallhamrat par som har varit med förr.

På sätt och vis önskar jag att MGM är förståndshandikappade - men tyvärr jag tror inte att dom är det.

Detta handlar om en liten flicka som skickades hit för att hennes föräldrar skulle få det bättre.
Yaras uppgift i livet var att få hit övrig familj. Att Yaras lilla barnkropp inte klarade all misshandel och övergrepp, det ingick inte planen.

Frågan man måste ställa sig är är detta ok? Får man offra ett eller flera barn i Sverige för att vuxna ska få det bättre?
Citera
2014-12-03, 08:02
Medlem
Läser om grannförhoren inför dagens rättegångsförhör med dem.
Enlight polisförhöret med Ahmed, så hade Rami ganska nära släkt i Karlskrona, en kusin, vilket betyder att det även är Yaras mammas kusin.
"... i Kungsmarken finns Ramis kusin och flickan liknar henne."
(FUP 178-179)

Undrar varför inte denna kusin kontaktades om Yaras mamma var så orolig för sin flicka.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-12-03 kl. 08:04.
Citera
2014-12-03, 08:11
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag undrar också vad det var med Yara som väckte olust i bästa fall och avsky i värsta. Tror något var allvarligt på tok redan i Gaza och att bioföräldrarna visste mycket väl vem de valde att skicka iväg och till vem. Hamilkar skrev i ett inlägg att det inte är det barn man har svårast att avstå från som skickas som ankarbarn, tror hen har rätt i det.

Något var galet med Rami och Amani. Själva uppger de som asylskäl att deras släktingar ville mörda dem. Något skäl måste de väl också ha uppgivit inför släkten, frågan är vad. Rami och Amani ska ha gift sig (mot släkternas uttryckliga önskan) i aug 2009. Drygt ett år senare föds äldste sonen. När sonen är nio månader tar sig Amani på något sätt till Sverige, ensam. Hon lämnar man och son i en, enligt henne själv, synnerligen otrygg miljö. Rami uppger att han förföljdes och kidnappades av sina egna släktingar under denna tid. Amani måste ha presterat en så pass trovärdig historia att hon fick PUT trots att hon inte anlände till Sverige med barn. Ett år senare kommer Rami och sonen (juli 2012). Jag tror det var mest galet ställt med Rami eftersom Amani kunde återvända till Gaza och umgås med släkten, något Rami inte gjorde.

Det första Rami säger i förhör är att han inte förgripit sig på Yara. Ingen har frågat, han säger det helt spontant. Sedan berättar han att Yara duschar sig i underlivet och att detta förargar Amani. Efter det börjar han babbla om att Yara berättat att några ungdomar hemma i Gaza "lekt med" hennes könsorgan. Det verkar ju helt vettlöst. Men tänk om Yara faktiskt utsattes för övergrepp hemma i Gaza och Rami vet det? Då blir plötsligt hans babblande helt begripligt. Han tror att rättsläkaren ska se tecken på övergrepp och att han, Rami, kommer att misstänkas för det. Det skulle också kunna förklara varför Yara skickades iväg med den illa sedda Amani till den opålitliga ynkryggen Rami. Det fanns kanske inga andra som ville befatta sig med Yara? Eller som man ville skulle få veta? I vissa familjer, släkter, klaner ser man offret för övergreppet som den mest klandervärda, som den som dragit vanära över sig själv och hela släkten och därför ska straffas. Det kanske var så man såg på det inträffade? Särskilt om förövaren/förövarna var pojkar som också ingick i klanen. Det kanske var därför Yara beskrevs som smutsig, som en hund? Enligt den logiken förtjänade hon kanske inte att behandlas som en människa? Ingen behandling var för grym? Ja, jag vet, det är nästan omöjligt att fatta för oss som inte har det synsättet, men icke desto mindre förekommer det.

Bioföräldrarna såg märken och skador på Yara i månader, ändå bad de ingen annan släkting kolla upp hur det var fatt. Kanske skulle ingen annan få veta om den hemska skam Yara hade dragit över dem alla? Biopappan säger i förhör att de kunde ringa Rami om de var riktigt oroliga och inte fick kontakt via skype. Enligt biopappan ringde de kanske TVÅ gånger under hela den tid Yara var i Sverige. Mer allvarligt oroade var de tydligen inte oftare än så. Och alla eventuella faror lurade utanför hemmet, antydningar om främmande män ...

Här är du inne på nåt som jag funderat en del över. Just för att, som du säjer, det förekommer.
En flicka som blir utsatt för nåt som har det minsta antydan till sex smutsar ner hela klanens heder.
Jag tror att Yaras historia som syndabock finns längre tillbaks i tiden än under vistelsen här.
Citera
2014-12-03, 08:46
Medlem
Pethruss avatar
BLT:s liverapportering:
http://www.blt.se/karlskrona/grannar-onskar-de-agerat/

Yararättegången fortsätter i dag med grannarnas vittnesmål. Yara mådde uppenbart dåligt, men få ville lägga sig i. "Jag är ångerfull", säger en granne till BLT. Även parets son ska i dag vittna.

Dagens förhandlingar kommer att inledas klockan nio.
Citera
2014-12-03, 09:13
Medlem
Yaras föräldrar är inte närvarande i tingsrätten!
Citera
2014-12-03, 09:17
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Yaras föräldrar är inte närvarande i tingsrätten!

Dom dyker nog upp när det ska diskuteras skadestånd?
Citera
2014-12-03, 09:30
Medlem
Pethruss avatar
Jag tror inte att vi - trots obduktionsrapporter och berättelser - ens kan föreställa oss hur tilltygad Yara var. När en ambulanssjukvårdare, som har sett det mesta i fråga om söndertrasade olycksoffer, både barn och vuxna, gråter när han berättar i rätten om hur Yara såg ut, då förstår man att det här var värre än man ens kan tänka sig.
Citera
2014-12-03, 09:39
Medlem
LaScalas avatar
Ambulanskillens känslosamma vittnesmål pekar på det massiva våld dom den lilla barnkroppen fått utstå.
Jag är imponerad av hans vittnesmål. Är lite trött på "professionella" förhållningssätt ibland.
Sonen satt i soffan och såg glad ut
Citera
2014-12-03, 09:40
Medlem
Live rapport:
Ambulanssjukvårdaren: Ja, mannen ringde efter någon som kom in, en kraftig liten man med glasögon.
Men det måste ha varit nån annan R försökte ringa, eftersom grannen Sami kom in utan att ha pratat med R i telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in