2014-11-30, 05:26
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrenight
Det handlar inte om mängd. Plantorna behöver mycket ljus för att producera mycket THC och alla andra psykoaktiva ämnen av cannabis. En svag lampa är som sagt både ineffektiv (producerar dåligt ljus jämfört med hur mycket el den drar) och har t.ex dålig penetration. Om man odlat märker man att budsen högst upp/närmast ljuset har mycket mer trikomer än budsen längre ner som haft blad över sig.

En starkare lampa gör att man kan odla mer men man måste inte, dock tycker jag att man lika gärna kan göra det om man ska ha en större lampa men om man är orolig över straff kan man ha en stark lampa och inte fylla hela området, man får inte mer straff för att man har en stark lampa.

Ska man odla själv, speciellt när man ska odla endast för sig själv då vill man ju givetvis få topp kvalité.

Men jag förstår din poäng ändå, förhoppningsvis förstår du min

Det var nog du som missade min poäng. 150w i ett 40x40 tält ger +930w/m2. Jag vill påstå att det är jävligt mycket ljus. Det blir top notch och det växer som helvete därav 12/12 från frö i ett 40x40x120 tält (kruka 20cm + armatur och avstånd till bulb +30cm = 70cm kvar att odla på). Med de förutsättningar de har vore det galet att försöka sig på 4-600w.
Citera
2014-11-30, 20:29
Medlem
akvifers avatar
Har personligen odlat riktigt bra gräs under 150w på 40x40cm

Ingen brist på THC där inte
Citera
2014-11-30, 21:48
Medlem
stashboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Har personligen odlat riktigt bra gräs under 150w på 40x40cm

Ingen brist på THC där inte

Av ren nyfikenhet, HPS eller LE? Och vilken höjd? Om HPS, hade du cooltube?
Citera
2014-11-30, 22:05
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stashbox

HPS i taket (under kolfilter etc), tältet var bara 100cm högt.

Cooltube första rundan, sen utan. I stort sett samma temp, tom lite lägre utan.

Men underskatta inte lampan bara för det är en 150w, 84w/sq foot är väldigt mycket. Så då följer ju värmeproblem, ljusöverdosproblem etc med på köpet.

Det är lite extremt faktiskt, mer så än att trycka in 600w på 80x80cm IMHO.
Citera
2014-11-30, 22:15
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jag har också kört 150w HPS i ett 40x40x120 tält. Ingen cooltube men en vanlig billig euroreflektor som jag klippte bort 60-70% av för att få bra cirkulation.
Vände på fläkt+filter och hade det utanför tältet för att vinna höjd inne i tältet.
150w HPS räcker för en helgrökare + vänner.
Citera
2014-12-02, 20:32
Medlem
stashboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
HPS i taket (under kolfilter etc), tältet var bara 100cm högt.

Cooltube första rundan, sen utan. I stort sett samma temp, tom lite lägre utan.

Men underskatta inte lampan bara för det är en 150w, 84w/sq foot är väldigt mycket. Så då följer ju värmeproblem, ljusöverdosproblem etc med på köpet.

Det är lite extremt faktiskt, mer så än att trycka in 600w på 80x80cm IMHO.

Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag har också kört 150w HPS i ett 40x40x120 tält. Ingen cooltube men en vanlig billig euroreflektor som jag klippte bort 60-70% av för att få bra cirkulation.
Vände på fläkt+filter och hade det utanför tältet för att vinna höjd inne i tältet.
150w HPS räcker för en helgrökare + vänner.

Tack för svar, hade en 150w tidigare men för dålig planering satte stopp.
Har ett fint kit som ligger och väntar, men det dröjer nog något år.

Har ni någon vikt på det ni fick ut? Och kvalité är jag säker på att ni båda lyckades få ut.
Citera
2014-12-02, 21:48
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tack för svar, hade en 150w tidigare men för dålig planering satte stopp.
Har ett fint kit som ligger och väntar, men det dröjer nog något år.

Har ni någon vikt på det ni fick ut? Och kvalité är jag säker på att ni båda lyckades få ut.

Har ingen våg :-) men med +900w/m2 så blir det helt enkelt knökfullt med gräs. 12/12 från frö passar väldigt bra för det ger oftast donkey dicks och då kan du få in fyra feta donkey dicks (+50cm bud) i det utrymmet. Ljuset når långt ner tack vare växtsättet (12/12 ger) och de överdrivna w/m2.
Citera
2014-12-03, 00:25
Medlem
infamousbombs avatar
Hyr ett lager sen bygger ni ett stort rum, gips latex fogar hela skiten ooooochh booooom mer plantor och mycket större skörd!!! Kör med hps lampor 600 watt med booster aggregat dr greentumb
Citera
2014-12-03, 00:27
Medlem
infamousbombs avatar
40 cm över plantan under hela odlingen
Citera
2014-12-03, 00:29
Medlem
infamousbombs avatar
Köp en odlingsbok på adlbris, cannabis odlingsbok
Citera
2014-12-04, 18:48
Medlem
Mattzon2ks avatar
snabb fråga till huvudsaklingen användaren 10L som verkar ha bra koll.
Jag har 4st plantor i vegg, de är ca 10cm höga, och har 6-7 nods var. Har haft dem i "18/6" sedan start.
Kan jag ändra till 12/12 nu direkt, eller stressas plantorna då? Eller tkr du jag bör ändra succesivt, säg 30min per dag, tills jag kommer ner till 12/12 eller är det lugnt att bara slå om timern?

Mvh
Citera
2014-12-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattzon2k
snabb fråga till huvudsaklingen användaren 10L som verkar ha bra koll.
Jag har 4st plantor i vegg, de är ca 10cm höga, och har 6-7 nods var. Har haft dem i "18/6" sedan start.
Kan jag ändra till 12/12 nu direkt, eller stressas plantorna då? Eller tkr du jag bör ändra succesivt, säg 30min per dag, tills jag kommer ner till 12/12 eller är det lugnt att bara slå om timern?

Mvh

Du kan slå om dom till 12/12 när som helst - en liten stress kan alltid förekomma, det mjukaste är att du slår över den till 16/8, 14/10 och sedan 12/12 med minst 2 dagars mellanrum (mer än en veckas mellanrum är bara onödigt).

Men slå över 12/12 direkt ska absolut inte vara några problem heller, det går jättebra.

Om möjligt så vänta lite till, 4 plantor i vegg som är 10 cm höga har nog inte veggats länge och ju längre du veggar ju mer avkastning helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in