2014-11-29, 20:28
Medlem
Tjena!

Jo nu är det så att en kompis och jag har blivit trötta på våran kran som inte kan hålla bestämda möten utan vi ska få vara väntandes +/- 30-40 min, plus att vi är pengar sugna (Sen finns det fler saker som spelar in, men det spelar ingen större roll!)

Så för att komma till sak, Vi har då bestämt oss att ha en odling i min kompis fars andra lägenhet då hans far i princip aldrig är där förutom vissa helger.
Vår position för odlingen i lägenheten är på min kompis rum i garderoben. Där har vi tänkt bygga ihop en låda som är så tät som möjligt (Inga mått är bestämda ännu)
Plantorna vi ska odla är Northern Light och O'G Kush

-Länkar till fröna

1. Northern Light - http://smoketower.com/bulk-seed-bank-northern-light-5pc-feminised-se.html?search=Northern%20light&sort=p.price&order =ASC

2. OG Kush - http://smoketower.com/bulk-seed-bank-og-kush-5pc-feminised-se.html?search=og%20kush

-utrustning/materialen vi kommer beställa är följande

1. Ventilationssystem MED kolfilter - http://www.professionalgrow.se/sv/ventilations-kit-tt100-kolfilter-240m3
(Behöver man en skrivbordsfläkt då i kombination med ventilationssystem?!)

2. Lågenergilampa (Blå) med reflektor! - http://www.professionalgrow.se/sv/lagenergi-kit-125w-bla-ink-ref-stick-kontakt

(Fläkt, termometer, vattning, jord är in kalkylerat)

Min fråga då till er underbara flashbackare!
är följande...

1. Vilka mått rekommenderar ni på lådan? vi ska få plats med 2x Northen Light och 2x OG Kush innuti den samt utrustning

2. Kommer vi behöva ytterligare en röd lågenergilampa för blomningen eller funkar det med blå hela vägen?

3. Är det mycket utrustning som fattas för en odling av 4 plantor, eller går det som det är?

4. Kan man crossa Northern Light med OG kush? (båda är feminized såklart! och räcker det med att ha de i samma låda för att det ska bli en "cross" mellan de?)

Jag skulle uppskatta ifall jag får så exakta svar som möjligt samt möjligtvis med ett citat från texten så jag lättare förstår vad ni svarar på

PS. Ber om ursäkt i förväg ifall jag valt fel trådval m.m pga min kunskapsnivå på flashback!(ber er vänligen att flytta tråden och inte stänga ner den då)
Citera
2014-11-29, 21:26
Medlem
avionbongs avatar
Bygga ihop en låda av vad? Tror inte träd kommer dölja den doften, fast vad vet jag, aldrig odlat innan.
Citera
2014-11-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avionbong
Bygga ihop en låda av vad? Tror inte träd kommer dölja den doften, fast vad vet jag, aldrig odlat innan.

Ja förlåt! Glömde tillägga att materialet för lådan är trä!
Senast redigerad av MagiskSommarBlomma 2014-11-29 kl. 21:48.
Citera
2014-11-29, 21:40
Medlem
10Ls avatar
Här är ett bra paket för 2500kr.
http://www.professionalgrow.se/sv/secret-jardin-dark-room-40-hps-paket-150w
Släng på hesi blom jord näring så är det bara tuta och köra.
Jag avråder skarpt från stora le, de är kassa på alla sätt.
Kör 12/12 från frö för det är jävligt mycket ljus på liten yta.
Vänd på ventilationen och ha den utanför tältet, sug ur tältet och blås igenom filtret. Tystare och mer plats.
Nej om du ska göra frön måste du ha en hane alt på kemisk väg (sts, cs googla) göra om en dam till en herre.
2500kr är ett bra pris för ett helt paket som är ok.
Citera
2014-11-29, 21:45
Medlem
Har ingen erfarenhet men av allt jag läst så är det en grym investering att köpa mycket ljus/watt då du får ut mer och större buds. Dessutom tror jag man måste ha det om man inte har autoblommande frön Lycka till http://www.professionalgrow.se/sv/lagenergi-paket-250wrod-extra
Citera
2014-11-29, 22:03
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErenJaeger
Har ingen erfarenhet men av allt jag läst så är det en grym investering att köpa mycket ljus/watt då du får ut mer och större buds. Dessutom tror jag man måste ha det om man inte har autoblommande frön Lycka till http://www.professionalgrow.se/sv/lagenergi-paket-250wrod-extra
Om du inte har någon erfarenhet av odling så borde du inte ge folk råd. Inget värt helt enkelt ( och dessutom ett kass råd).
Citera
2014-11-29, 22:21
Medlem
Sabrenights avatar
Du ska INTE köpa en blå lampa, eftersom du verkar vara på en budget ska du köpa en röd lampa och använda den hela vägen. Har du inte läst något?

Glöm också lågenergilampa, dom suger. Du får dålig skörd och visst kan weedet bli ok men varför i helvete vill du ha OK buds när du kan ha dunder buds? Fröna du köper har potentialitet att bli riktigt bra så det absolut minsta du bör köpa är en 250w HPS men 400w är mycket bättre. Den allra effektivaste lampan är dock 600w (mer effektiv än 1000w. Med effektiv menar jag hur mycket ljus den producerar jämfört med hur mycket el den drar). Du ska också köpa ett riktigt tält, anledningen till det är att du ska kunna kontrollera odlings utrymmet effektivt och enkelt.

Det är mycket bättre att lägga till lite mer pengar och odla ordentligt än att försöka göra en liten billig odling som bara lär göra dig besviken. Glöm inte små sakerna också, en sån där böjd sax t.ex är väldigt bra att ha när man ska manikera sina buds. Du har inte gjort en komplett lista så jag vet inte om du glömt något men glöm inte näring och sånt. Bra kvalité jord som är avsett för cannabis är också bra att köpa, den har rätt konsistens och näring för början vilket är bra när man är noob så plantorna klarar sig bra i början då man inte behöver ge näring. Sen när du börjar ge näring kan du göra fel men då är plantan större och klarar sig bra.

Tältet du bör köpa är nog 60x60x160 eller så kan du möjligen köpa en mindre om det finns (har inte kollat på ett tag nu men vet att vissa sidor tagit in tält från nya märken).

Jag rekommenderar att du läser på mer så du inte glömmer något men viktigast av allt så bör du kunna allt (eller åtminstone så mycket som möjligt INNAN du börjar). Det är också värt att lägga ut pengar på kvalité utrustning, alltså bra lampa, bra reflektor, bra tält (tältet kommer hålla in lukten mycket bättre än något du bygger och har redan väldigt bra reflekterande material inne + ställen att hänga upp allt + rätt storlek ventilations öppningar + läcker varken ljus eller lukt). Så snåla inte.

Du kan PM:a om du har frågor eller whatever, glömmer nog bort att kolla denna tråd iaf.

Lycka Till
Citera
2014-11-29, 22:33
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrenight
Du ska INTE köpa en blå lampa, eftersom du verkar vara på en budget ska du köpa en röd lampa och använda den hela vägen. Har du inte läst något?

Glöm också lågenergilampa, dom suger. Du får dålig skörd och visst kan weedet bli ok men varför i helvete vill du ha OK buds när du kan ha dunder buds? Fröna du köper har potentialitet att bli riktigt bra så det absolut minsta du bör köpa är en 250w HPS men 400w är mycket bättre. Den allra effektivaste lampan är dock 600w (mer effektiv än 1000w. Med effektiv menar jag hur mycket ljus den producerar jämfört med hur mycket el den drar). Du ska också köpa ett riktigt tält, anledningen till det är att du ska kunna kontrollera odlings utrymmet effektivt och enkelt.

Det är mycket bättre att lägga till lite mer pengar och odla ordentligt än att försöka göra en liten billig odling som bara lär göra dig besviken. Glöm inte små sakerna också, en sån där böjd sax t.ex är väldigt bra att ha när man ska manikera sina buds. Du har inte gjort en komplett lista så jag vet inte om du glömt något men glöm inte näring och sånt. Bra kvalité jord som är avsett för cannabis är också bra att köpa, den har rätt konsistens och näring för början vilket är bra när man är noob så plantorna klarar sig bra i början då man inte behöver ge näring. Sen när du börjar ge näring kan du göra fel men då är plantan större och klarar sig bra.

Tältet du bör köpa är nog 60x60x160 eller så kan du möjligen köpa en mindre om det finns (har inte kollat på ett tag nu men vet att vissa sidor tagit in tält från nya märken).

Jag rekommenderar att du läser på mer så du inte glömmer något men viktigast av allt så bör du kunna allt (eller åtminstone så mycket som möjligt INNAN du börjar). Det är också värt att lägga ut pengar på kvalité utrustning, alltså bra lampa, bra reflektor, bra tält (tältet kommer hålla in lukten mycket bättre än något du bygger och har redan väldigt bra reflekterande material inne + ställen att hänga upp allt + rätt storlek ventilations öppningar + läcker varken ljus eller lukt). Så snåla inte.

Du kan PM:a om du har frågor eller whatever, glömmer nog bort att kolla denna tråd iaf.

Lycka Till

Jag vågar nog påstå att 150w HPS täcker behovet hos två snubbar som helgröker. Visst det blir inget att sälja men ska man sälja så är det lite andra grejer än en garderob i sin farsas lgh som gäller.
Citera
2014-11-29, 22:47
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagiskSommarBlomma
1. Ventilationssystem MED kolfilter - http://www.professionalgrow.se/sv/ventilations-kit-tt100-kolfilter-240m3

2. Lågenergilampa (Blå) med reflektor! - http://www.professionalgrow.se/sv/lagenergi-kit-125w-bla-ink-ref-stick-kontakt

är följande...

1. Vilka mått rekommenderar ni på lådan? vi ska få plats med 2x Northen Light och 2x OG Kush innuti den samt utrustning

2. Kommer vi behöva ytterligare en röd lågenergilampa för blomningen eller funkar det med blå hela vägen?

3. Är det mycket utrustning som fattas för en odling av 4 plantor, eller går det som det är?

4. Kan man crossa Northern Light med OG kush? (båda är feminized såklart! och räcker det med att ha de i samma låda för att det ska bli en "cross" mellan de?)

Jag skulle uppskatta ifall jag får så exakta svar som möjligt samt möjligtvis med ett citat från texten så jag lättare förstår vad ni svarar på

PS. Ber om ursäkt i förväg ifall jag valt fel trådval m.m pga min kunskapsnivå på flashback!(ber er vänligen att flytta tråden och inte stänga ner den då)

Ja du behöver en skrivbordsfläkt, eller någon sorts fläkt så luften cirkulerar inuti odlingsutrymmet. Det är viktigt.

Din LE lampa på 125w räcker kanske för veg-stadiet med lite tur.
Köp en 250w HPS så fort du bara kan sedan så kör du båda två både under veg och blom.
Skulle väl egentligen tycka du ska ha en 400w minst men det ska nog funka.

Lådan, som antagligen du då gör av plyfaskivor, täcker du med vit plast på insidan. Går att köpa billgit på de flesta growshopparna.

1x1x2m (2m höjd) är minsta storleken du bör ha på lådan.
Montera passivt insug (gör ett hål) nere i lådan och utsug högt upp.
Lukt ska inte vara något problem så länge du har ett undertryck i lådan, men täta alla skarvar och dörren så 99% av luften sugs in genom insugshålet.

4. Skit i att försöka korsa plantor när du inte kan odla. Och korsa femmade plantor kommer inte gå... Du har inga hannar till att börja med och sedan så är femmade gener rätt fuckade redan.

Använd 12L krukor, fyll med lecakulor i botten för dränering, ordentliga uppsamlingsfat under.
Använd Hasselfors P-jord, den är mycket bra. Blå påsen.
Finns på plantagen.
HESI jord näring funkar alldeles utmärkt.
Den är rätt gödslad så ta det lugnt med gödningen i början.

Du vattnar så det rinner igenom vatten, sedan låter du jorden torka ut mellan vattningarna. 5cm på toppen ska vara torr, bladen börjar lägga sig neråt, då är det dags att vattna igen.

Vegga tills de är ungefär 40cm höga, du kan nog toppa de en gång också.

Läs igenom inlägget igen och gör som jag skrivit så kommer det gå bra.
Köp ingen skitjord på ICA bara..
Citera
2014-11-29, 22:49
Medlem
datzs avatar
om din farsa kommer hem någon helg så äre möjligt att han hör fläkten till ditt kolfilter. " har en likadan själv och den låter en hel del.
Citera
2014-11-30, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagiskSommarBlomma
Tjena!

Jo nu är det så att en kompis och jag har blivit trötta på våran kran som inte kan hålla bestämda möten utan vi ska få vara väntandes +/- 30-40 min, plus att vi är pengar sugna (Sen finns det fler saker som spelar in, men det spelar ingen större roll!)

Så för att komma till sak, Vi har då bestämt oss att ha en odling i min kompis fars andra lägenhet då hans far i princip aldrig är där förutom vissa helger.
Vår position för odlingen i lägenheten är på min kompis rum i garderoben. Där har vi tänkt bygga ihop en låda som är så tät som möjligt (Inga mått är bestämda ännu)
Plantorna vi ska odla är Northern Light och O'G Kush

-Länkar till fröna

1. Northern Light - http://smoketower.com/bulk-seed-bank-northern-light-5pc-feminised-se.html?search=Northern%20light&sort=p.price&order =ASC

2. OG Kush - http://smoketower.com/bulk-seed-bank-og-kush-5pc-feminised-se.html?search=og%20kush

-utrustning/materialen vi kommer beställa är följande

är följande...

Asså 4. Allvarligt talat? Som vanligt ska ni börja med att läsa varenda sticky på rollitup, grasscity, icmag och swecan. Återkom med frågor(om du har några).
Citera
2014-11-30, 03:04
Medlem
Sabrenights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag vågar nog påstå att 150w HPS täcker behovet hos två snubbar som helgröker. Visst det blir inget att sälja men ska man sälja så är det lite andra grejer än en garderob i sin farsas lgh som gäller.
Det handlar inte om mängd. Plantorna behöver mycket ljus för att producera mycket THC och alla andra psykoaktiva ämnen av cannabis. En svag lampa är som sagt både ineffektiv (producerar dåligt ljus jämfört med hur mycket el den drar) och har t.ex dålig penetration. Om man odlat märker man att budsen högst upp/närmast ljuset har mycket mer trikomer än budsen längre ner som haft blad över sig.

En starkare lampa gör att man kan odla mer men man måste inte, dock tycker jag att man lika gärna kan göra det om man ska ha en större lampa men om man är orolig över straff kan man ha en stark lampa och inte fylla hela området, man får inte mer straff för att man har en stark lampa.

Ska man odla själv, speciellt när man ska odla endast för sig själv då vill man ju givetvis få topp kvalité.

Men jag förstår din poäng ändå, förhoppningsvis förstår du min
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in