2014-12-05, 22:29
  #25
Medlem
Okej jag lånar denna nybörjartråd då de känns onödigt att starta en ny.
Har kört ett par odlingar med cfl med mycket gott resultat, så jag tänkte va fan jag slår till på en hps. Så handlade mig en 400 idag.
Hur stort utrymme blir optimalt att bygga in till denna?
Hur många plantor bör jag köra?

Ska köra sensi star men de bör väl inte ha någon betydelse.
Citera
2014-12-05, 22:56
  #26
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle-gris
Okej jag lånar denna nybörjartråd då de känns onödigt att starta en ny.
Har kört ett par odlingar med cfl med mycket gott resultat, så jag tänkte va fan jag slår till på en hps. Så handlade mig en 400 idag.
Hur stort utrymme blir optimalt att bygga in till denna?
Hur många plantor bör jag köra?

Ska köra sensi star men de bör väl inte ha någon betydelse.

Optimalt beror helt på hur du kan bli av med värmen. Men 80x80x160 (625w/m2) så har du ganska gott om utrymme och bör inte få värmeproblem.

Hur många du ska köra beror helt på vilken metod du tänkt anv. Om du kör en sog 12/12 från frö så kan du mosa in 20st men om du tänkt scrogga och älskar att lägga tid på att vegga så klarar du dig på en planta.
Allt handlar om vilken snurr du vill ha och vilka tekniker du har tänkt dig ( både manipulering och medium).
Är det mycket så snabbt som möjligt och vill bränna mycket frön så skulle jag säga 12/12 sog med 20-25 plantor.
Spara frön och vegga så är LST och fyra plantor lätthanterligt.
Det behövs helt enkelt mer info för att ge ett bra svar.
Bra val av strain. Paradise seeds gör grymt fina grejer. Känns som ett av de bättre företagen. Tummen upp.
Citera
2014-12-05, 23:13
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Optimalt beror helt på hur du kan bli av med värmen. Men 80x80x160 (625w/m2) så har du ganska gott om utrymme och bör inte få värmeproblem.

Hur många du ska köra beror helt på vilken metod du tänkt anv. Om du kör en sog 12/12 från frö så kan du mosa in 20st men om du tänkt scrogga och älskar att lägga tid på att vegga så klarar du dig på en planta.
Allt handlar om vilken snurr du vill ha och vilka tekniker du har tänkt dig ( både manipulering och medium).
Är det mycket så snabbt som möjligt och vill bränna mycket frön så skulle jag säga 12/12 sog med 20-25 plantor.
Spara frön och vegga så är LST och fyra plantor lätthanterligt.
Det behövs helt enkelt mer info för att ge ett bra svar.
Bra val av strain. Paradise seeds gör grymt fina grejer. Känns som ett av de bättre företagen. Tummen upp.

Jag kör jord tillsvidare, har tänkt köra hydro då de känns spännande men vill köra några odlingar till först.
Nu har jag kört LE i vegg innan här, men vegg i 6 veckor har jag kört och metoden är att jag binder ner dom.
Bör jag skaffa en dubbel spektrum bulb? Då jag läste någonstans att just sensi star mår bäst av minst 2 v i vegg.
Utrymmet är nästan obegränsat så kan bygga efter behov. Hur är brandrisken? Bör man tänka på brandsäkert material ?

(Skriver från mobil)
Citera
2014-12-05, 23:17
  #28
Medlem
analgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Optimalt beror helt på hur du kan bli av med värmen. Men 80x80x160 (625w/m2) så har du ganska gott om utrymme och bör inte få värmeproblem.

Hur många du ska köra beror helt på vilken metod du tänkt anv. Om du kör en sog 12/12 från frö så kan du mosa in 20st men om du tänkt scrogga och älskar att lägga tid på att vegga så klarar du dig på en planta.
Allt handlar om vilken snurr du vill ha och vilka tekniker du har tänkt dig ( både manipulering och medium).
Är det mycket så snabbt som möjligt och vill bränna mycket frön så skulle jag säga 12/12 sog med 20-25 plantor.
Spara frön och vegga så är LST och fyra plantor lätthanterligt.
Det behövs helt enkelt mer info för att ge ett bra svar.
Bra val av strain. Paradise seeds gör grymt fina grejer. Känns som ett av de bättre företagen. Tummen upp.

20 -25 låter mycket tänk bara vilken plats alla krukorna kommer ta upp med lite mellanrum
Citera
2014-12-05, 23:53
  #29
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgas
20 -25 låter mycket tänk bara vilken plats alla krukorna kommer ta upp med lite mellanrum

Jag kör 25 i en vanlig garderob (5x5 i 1L krukor) passivhydro. 12/12 från frö. De blir 70-120cm. Inga sidogrenar bara en maincola.
Men visst blir det fullt.
Citera
2014-12-05, 23:54
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle-gris
Jag kör jord tillsvidare, har tänkt köra hydro då de känns spännande men vill köra några odlingar till först.
Nu har jag kört LE i vegg innan här, men vegg i 6 veckor har jag kört och metoden är att jag binder ner dom.
Bör jag skaffa en dubbel spektrum bulb? Då jag läste någonstans att just sensi star mår bäst av minst 2 v i vegg.
Utrymmet är nästan obegränsat så kan bygga efter behov. Hur är brandrisken? Bör man tänka på brandsäkert material ?

(Skriver från mobil)

Brandsäkerheten är alltid väldigt viktig.
Det är runt lampan som det blir varmt och den bör inte vara i närheten av något lättantändligt överhuvudtaget.

Jag själv försöker hålla ute så mycket elektronik som möjligt, allt utanför utrymmet liksom - pga fukt som kan tränga in.

Egentligen är det just runt lampan som sagt, den blir väldigt varm (även med cooltube).
Det hela beror på hur nojjig du är.
Citera
2014-12-06, 00:32
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoranodlar
Brandsäkerheten är alltid väldigt viktig.
Det är runt lampan som det blir varmt och den bör inte vara i närheten av något lättantändligt överhuvudtaget.

Jag själv försöker hålla ute så mycket elektronik som möjligt, allt utanför utrymmet liksom - pga fukt som kan tränga in.

Egentligen är det just runt lampan som sagt, den blir väldigt varm (även med cooltube).
Det hela beror på hur nojjig du är.

Jag är nästan sjukligt nojig över just en brand, just därför jag kört cfl. Funderar på konstruera någon form av automatisk brandsläcknings system, mest för att känna sig lugnare att lämna hemmet hehe.
Ballasten kör jag utanför själva lådan dels för fukt och dels för att den är rätt stor.

Jo men detta blir nog bra kanske startar en odlingsdagbok lite senare.
Citera
2014-12-06, 13:05
  #32
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle-gris
Jag är nästan sjukligt nojig över just en brand, just därför jag kört cfl. Funderar på konstruera någon form av automatisk brandsläcknings system, mest för att känna sig lugnare att lämna hemmet hehe..

Kör HPS och skaffa:

http://www.safelincs.co.uk/automatic-fire-extinguishers/

Sen är det lugnt, så länge du kopplar ihop allt på ett vettigt och säkert sätt.
Citera
2014-12-06, 15:28
  #33
Medlem
Mattzon2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoranodlar
Du kan slå om dom till 12/12 när som helst - en liten stress kan alltid förekomma, det mjukaste är att du slår över den till 16/8, 14/10 och sedan 12/12 med minst 2 dagars mellanrum (mer än en veckas mellanrum är bara onödigt).

Men slå över 12/12 direkt ska absolut inte vara några problem heller, det går jättebra.

Om möjligt så vänta lite till, 4 plantor i vegg som är 10 cm höga har nog inte veggats länge och ju längre du veggar ju mer avkastning helt enkelt.

Okej, nu är jag mer ute efter dehär donkey dicks som 10L förespråkar. Eftersom jag kör SoG eller håller på att fylla ut blomrummet till en SoG så tänkte jag vafan, då kan jag lika gärna ha 1-3st moderplantor i mitt 60*60*120 tält och ta kloner/sticklingar och köra dem i vegg tills de utvecklat ett hyffsat rotsystem. Sen direkt in i blom-tältet. Vill hellre ha en lång main-cola än en massa sidogrenar med popcornbuds på.

Har 2st nu i blom. Dom har jag planterat och veggat i ca 4-6 veckor innan jag satte dem i blom och jag toppade dem en gång. Dom enda budsen som är jag tror kommer bli stora är de längst upp, visserligen bara gått 1/3 av blomtiden än sålänge men ändå. Kollar man på bilder på folk som kör 12/12 direkt så får dom ju monsterbuds från top till tå, och detta genom att ta kloner hela tiden och peta ner måste väl ändå ger mer utdelning per år?

Men det är samma sak att sätta in plantor som veggats tills de blivit ca 5-10cm som att sätta in en kruka + frö direkt i blomrummet, dvs. det blir ungefär samma resultat? eller?

Kör förövrigt med 400w Hps i blomrummet och 250w hps i 60*60*120 tältet

__________________
Senast redigerad av Mattzon2k 2014-12-06 kl. 15:31.
Citera
2014-12-06, 15:43
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattzon2k
Okej, nu är jag mer ute efter dehär donkey dicks som 10L förespråkar. Eftersom jag kör SoG eller håller på att fylla ut blomrummet till en SoG så tänkte jag vafan, då kan jag lika gärna ha 1-3st moderplantor i mitt 60*60*120 tält och ta kloner/sticklingar och köra dem i vegg tills de utvecklat ett hyffsat rotsystem. Sen direkt in i blom-tältet. Vill hellre ha en lång main-cola än en massa sidogrenar med popcornbuds på.

Har 2st nu i blom. Dom har jag planterat och veggat i ca 4-6 veckor innan jag satte dem i blom och jag toppade dem en gång. Dom enda budsen som är jag tror kommer bli stora är de längst upp, visserligen bara gått 1/3 av blomtiden än sålänge men ändå. Kollar man på bilder på folk som kör 12/12 direkt så får dom ju monsterbuds från top till tå, och detta genom att ta kloner hela tiden och peta ner måste väl ändå ger mer utdelning per år?

Men det är samma sak att sätta in plantor som veggats tills de blivit ca 5-10cm som att sätta in en kruka + frö direkt i blomrummet, dvs. det blir ungefär samma resultat? eller?

Kör förövrigt med 400w Hps i blomrummet och 250w hps i 60*60*120 tältet



Jaaahaaaja

Ja men då kan du ju flippa direkt, absolut så kan SoG utan tvekan ge mest avkastning per år och det bästa är väll om man nu skulle få farbror blå på sig så åker man inte dit på något i storlek med träd liksom.

Ja det blir ungefär i princip samma, du kommer självklart få mer av den som veggats en liten stund än direkt från frö men kommer nog inte vara någon större skillnad.

Har själv planer på att köpa mig ett till tält just för SoG, blir nog inte aktuellt förs om ett halvår eller så men det kanske slutar med att jag endast kör SoG i framtiden
Citera
2014-12-06, 18:15
  #35
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoranodlar
....och det bästa är väll om man nu skulle få farbror blå på sig så åker man inte dit på något i storlek med träd liksom.

Tvärt om.

Att åka dit med 100 plantor är värre än 4st, på samma yta. Säger sig självt tycker jag.
Citera
2014-12-06, 19:21
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Tvärt om.

Att åka dit med 100 plantor är värre än 4st, på samma yta. Säger sig självt tycker jag.

Men totalvikten blir väll större med några få stora än många små, allt ovan jord som då räknas? =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in