2014-12-02, 19:48
Medlem
Har en volvo 940 som inte gick igenom besiktningen pgrund av att framvagnsbalken var rost skadad hade svetsat men det gick inte igenom . s frgan r hur jag fixar balken p lttast stt.
Citera
2014-12-02, 19:59
Medlem
Strychnos avatar
Det bsta r ju att byta ut den mot en som r i bra skick.
Citera
2014-12-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det bsta r ju att byta ut den mot en som r i bra skick.

ja men hur byter jag den. mste jag flytta p motorn ?
Citera
2014-12-02, 20:31
Medlem
8xxSeriess avatar
Motorn kan sitta kvar, men du mste hnga upp motorn i ngot (eftersom motorfstena sitter i balken) Ex en grov regel mellan fjderbenstornen och sedan ett spnnband runt motorn. Det r ju en hel del skruvande att byta balk men visst gr det.
Citera
2014-12-02, 22:53
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmis96
ja men hur byter jag den. mste jag flytta p motorn ?

Du mste naturligtvis skruva loss den, men du behver inte ta ur den helt.
Det rcker med att hissa/lyfta upp motorn en bit ur motorrummet,
Det rcker med att den hnger ngon decimeter upp fr att det inte skall
bli stkigt att demontera/montera balkarna.

Det r vl ett projekt som kan ta en helg om du r ovan mekare.
Citera
2014-12-02, 23:23
Medlem
ok tack d vet jag hur jag ska gra
Citera
2014-12-03, 01:04
Medlem
Fick gra samma p morsans gubbes 940 i vras, detta hnde 4 mnader efter besiktning:

http://klockenstein.se/volvo940balk.jpg

Kan lik vl skriva utfrligt, ngon har vl alltid nytta av det .

Bra att kpa innan:
2 stora och 2 sm kopparbrickor passande hydraulanslutningarna till styrvxeln, tror det r samma dimension p anslutningarna oavsett om du har styrvxel frn Cam Gear, Koyo eller ZF.
2-3 liter ATF-olja fr styrvxeln, varfr inte passa p att byta nr vxeln nd mste ner och systemet tmmas?
Eventuellt tv nya skruvar som hller styrvxeln p plats, inte alltid man har tur att f ut dem hela.

1. Slpp bda motorkuddarna och spraya WD40/5-56 p de stora bultarna som hller balken p plats samt bultarna som hller styrvxeln om den aldrig varit nere.

2. Hng upp motorn m.h.a motorlyft, det underlttar... tyckte det verkade bkigt att f till det med att spnna upp skiten mellan fjderbenstornen. Lyft tills motorn lossat from motorkuddarna

3. Slpp bda lnkarmarna frn balken

4. Slpp bda styrstagen/styrlederna, antingen frn styrvxel eller fjderben - ditt val .

5. Slpp motorskyddet, lossa stabilisatorstagen frn lnkarmarna och hela krnghmmaren frn rambenen.

6. Slpp nedre rattaxelknut samt bda skruvarna som hller styrvxeln, lyft ner.

7. Slpp de 4 bultar som hller framvagnsbalken.

termontera i samma ordning, tm p ny ATF-olja och lufta servon genom att ratta fullt utslag hger/vnster ngra gnger med hjulen i luften, fyll p ATF-olja till max-nivn, kontrollera att det r ttt och gr en fram/fyrhjulsinstllning.

Klart . Lycka till!
Citera
2014-12-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockenstein
Fick gra samma p morsans gubbes 940 i vras, detta hnde 4 mnader efter besiktning:

http://klockenstein.se/volvo940balk.jpg

Kan lik vl skriva utfrligt, ngon har vl alltid nytta av det .

Bra att kpa innan:
2 stora och 2 sm kopparbrickor passande hydraulanslutningarna till styrvxeln, tror det r samma dimension p anslutningarna oavsett om du har styrvxel frn Cam Gear, Koyo eller ZF.
2-3 liter ATF-olja fr styrvxeln, varfr inte passa p att byta nr vxeln nd mste ner och systemet tmmas?
Eventuellt tv nya skruvar som hller styrvxeln p plats, inte alltid man har tur att f ut dem hela.

1. Slpp bda motorkuddarna och spraya WD40/5-56 p de stora bultarna som hller balken p plats samt bultarna som hller styrvxeln om den aldrig varit nere.

2. Hng upp motorn m.h.a motorlyft, det underlttar... tyckte det verkade bkigt att f till det med att spnna upp skiten mellan fjderbenstornen. Lyft tills motorn lossat from motorkuddarna

3. Slpp bda lnkarmarna frn balken

4. Slpp bda styrstagen/styrlederna, antingen frn styrvxel eller fjderben - ditt val .

5. Slpp motorskyddet, lossa stabilisatorstagen frn lnkarmarna och hela krnghmmaren frn rambenen.

6. Slpp nedre rattaxelknut samt bda skruvarna som hller styrvxeln, lyft ner.

7. Slpp de 4 bultar som hller framvagnsbalken.

termontera i samma ordning, tm p ny ATF-olja och lufta servon genom att ratta fullt utslag hger/vnster ngra gnger med hjulen i luften, fyll p ATF-olja till max-nivn, kontrollera att det r ttt och gr en fram/fyrhjulsinstllning.

Klart . Lycka till!

Schysst
Citera
2019-06-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmis96
Har en volvo 940 som inte gick igenom besiktningen pgrund av att framvagnsbalken var rost skadad hade svetsat men det gick inte igenom . s frgan r hur jag fixar balken p lttast stt.

Nyfiken frga bara, varfr gick den inte igenom ven fast du svetsat den?
Citera
2019-06-04, 19:43
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great
Nyfiken frga bara, varfr gick den inte igenom ven fast du svetsat den?
Fr att besiktningen r kinkiga nr det gller till att svetsa p vissa komponenter. Minns inte exakt hur det r men det ska vara punktat ibland och helsvetsat ibland, vissa materialval och utfranden. Det r ju tyvrr s att mnga som behver laga sina rostiga gamla volvobilar kanske inte r ninja p att svetsa och d ser det ut drefter och d anser besiktningen inte att det r godtagbart. En halvtaskig svetsning och ett tjockt lager rostskyddsmassa brukar gra dem extra nyfikna.

Det finns allts skrivna riktlinjer fr hur det ska gras p respektive del av bilen, orkar inte googla fram dem.
Citera
2023-10-04, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Fr att besiktningen r kinkiga nr det gller till att svetsa p vissa komponenter. Minns inte exakt hur det r men det ska vara punktat ibland och helsvetsat ibland, vissa materialval och utfranden. Det r ju tyvrr s att mnga som behver laga sina rostiga gamla volvobilar kanske inte r ninja p att svetsa och d ser det ut drefter och d anser besiktningen inte att det r godtagbart. En halvtaskig svetsning och ett tjockt lager rostskyddsmassa brukar gra dem extra nyfikna.

Det finns allts skrivna riktlinjer fr hur det ska gras p respektive del av bilen, orkar inte googla fram dem.

Ok 4 r gammalt inlgg men Jag tror mnga lagningar ser fr jvliga ut absolut. Men materialval! Det r ju inte som att de kan kolla ngot sdant? Man ska ju inte ha intyg fr svetsningen precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in