Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
En "tro" behöver inte motsäga vetenskapen och "allt vi vet om universum"...
Såpass uppfattning över gudsbegrepp bör man tillskanska sig när man debatterar dessa saker.
Redan Descart, Spinoza och Voltaire hade ett gudsbegrepp som inte skulle motsäga vetenskapen och "allt vi vet om universum", men du kan försöka motbevisa mig/dem.
(och det fanns grekiska filosofer redan tidigare; vi kan även diskutera olika kristna/judiska tänkare, men jag nämnde några åt det mer vetenskapliga hållet för din skull)
Okej, du har rätt. En tro måste inte motsäga allt vi vet om universum, det var klumpigt uttryckt.
Jag kanske skulle ha förtydligat vad jag menade med "tro" som motsäger allt vi vet om universum. Jag menar den absolut vanligaste tron. Nämligen tron på de Abrahamitiska gudarna. Tror man på att Bibeln är en helig bok som innehåller absolut sanning och är skriven eller inspirerad av en Gud som är perfekt (vilket kristna alltid påpekar), så kan man inte påstå att ens "tro" inte motsäger vetenskapen. Räcker med att läsa 10 meningar i första Mosebok för att inse att det är total bullshit som helt enkelt är felaktigt.
Tron på att Mohammed flög till månen på en häst med vingar - vilket står i Koranen, som är perfekt - motsäger vetenskapen.
Antingen får man erkänna att Gud är den värsta mytomanen någonsin, eller erkänna att man förnekar allt vi vet om verkligheten.
Är verkligen trött på hyckleriet bland religiösa. Man är inte kristen om man tror på 10% av det som står i Bibeln men skiter i resten. Bibeln är Guds ord och Gud är perfekt.
Nu tycker jag visserligen att det är väldigt bra att de som kallar sig krista och muslimer oftast inte stenar folk till döds för att de jobbar på sabaten, eller förespråkar slaveri, men det är väldigt märkligt att de inte gör det, eftersom att det är en order från Gud.