2014-12-02, 12:39
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
För att din mall är endast en manifestation av Dunning–Kruger.
På vilket vis är självkännedom fel väg att gå för att veta vad kärleken till människan innebär?

"If you’re incompetent, you can’t know you’re incompetent. […] the skills you need to produce a right answer are exactly the skills you need to recognize what a right answer is."
David Dunning
Citera
2014-12-02, 12:48
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ingen "har sagt det". Men kommunikation mellan två av din typ "upp-är-ner" navelskådare blir bara "goddag ... yxskaft". (Och din nästa fråga blir kanske: "Vad är det för fel på "goddag ... yxskaft"-debatt?)
Men om ingen "har sagt det" till dig vad får dig att tro att allt som kommuniceras mellan två är objektiva verkligheten och vad får dig att tro att två med en, objektiv verklighetsuppfattning, skulle debattera om "goddag yxskaft-debatt" då de verkligen kan se det yxskaft den subjektivt bedömande/värderande har i sin uttryckta partiskhet? Det är mellan den subjektivt bedömande och den objektivt bedömande det där "yxskaftet" kan urskönjas, inte sant Bogomil?

mvh
Mattias
Citera
2014-12-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
En "tro" behöver inte motsäga vetenskapen och "allt vi vet om universum"...
Såpass uppfattning över gudsbegrepp bör man tillskanska sig när man debatterar dessa saker.

Redan Descart, Spinoza och Voltaire hade ett gudsbegrepp som inte skulle motsäga vetenskapen och "allt vi vet om universum", men du kan försöka motbevisa mig/dem.
(och det fanns grekiska filosofer redan tidigare; vi kan även diskutera olika kristna/judiska tänkare, men jag nämnde några åt det mer vetenskapliga hållet för din skull)

Okej, du har rätt. En tro måste inte motsäga allt vi vet om universum, det var klumpigt uttryckt.
Jag kanske skulle ha förtydligat vad jag menade med "tro" som motsäger allt vi vet om universum. Jag menar den absolut vanligaste tron. Nämligen tron på de Abrahamitiska gudarna. Tror man på att Bibeln är en helig bok som innehåller absolut sanning och är skriven eller inspirerad av en Gud som är perfekt (vilket kristna alltid påpekar), så kan man inte påstå att ens "tro" inte motsäger vetenskapen. Räcker med att läsa 10 meningar i första Mosebok för att inse att det är total bullshit som helt enkelt är felaktigt.
Tron på att Mohammed flög till månen på en häst med vingar - vilket står i Koranen, som är perfekt - motsäger vetenskapen.

Antingen får man erkänna att Gud är den värsta mytomanen någonsin, eller erkänna att man förnekar allt vi vet om verkligheten.

Är verkligen trött på hyckleriet bland religiösa. Man är inte kristen om man tror på 10% av det som står i Bibeln men skiter i resten. Bibeln är Guds ord och Gud är perfekt.

Nu tycker jag visserligen att det är väldigt bra att de som kallar sig krista och muslimer oftast inte stenar folk till döds för att de jobbar på sabaten, eller förespråkar slaveri, men det är väldigt märkligt att de inte gör det, eftersom att det är en order från Gud.
Citera
2014-12-02, 12:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Varför får jag inte använda min kännedom om mig själv som människa inte utgöra en "mall" för andra?

Citat:
Ingen "har sagt det". Men kommunikation mellan två av din typ "upp-är-ner" navelskådare blir bara "goddag ... yxskaft".

Citat:
Men om ingen "har sagt det" till dig ...

Men nu HAR t.ex. du "sagt till mig" om din upp-och-ner-vände pseudo-objektivitet.

Citat:
vad får dig att tro att allt som kommuniceras mellan två är objektiva verkligheten och vad får dig att tro att två med en, objektiv verklighetsuppfattning, skulle debattera om "goddag yxskaft-debatt" då de verkligen kan se det yxskaft den subjektivt bedömande/värderande har i sin uttryckta partiskhet? Det är mellan den subjektivt bedömande och den objektivt bedömande det där "yxskaftet" kan urskönjas, inte sant Bogomil?

Precis. Så det är ingen idé att försöka vände upp och ner på subjektivitets- och objektivitets-koncepterna med hjälp av navelskådning och semantisk akrobatik.
Citera
2014-12-02, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
Okej, du har rätt. En tro måste inte motsäga allt vi vet om universum, det var klumpigt uttryckt.
Jag kanske skulle ha förtydligat vad jag menade med "tro" som motsäger allt vi vet om universum. Jag menar den absolut vanligaste tron. Nämligen tron på de Abrahamitiska gudarna. Tror man på att Bibeln är en helig bok som innehåller absolut sanning och är skriven eller inspirerad av en Gud som är perfekt (vilket kristna alltid påpekar), så kan man inte påstå att ens "tro" inte motsäger vetenskapen. Räcker med att läsa 10 meningar i första Mosebok för att inse att det är total bullshit som helt enkelt är felaktigt.
Tron på att Mohammed flög till månen på en häst med vingar - vilket står i Koranen, som är perfekt - motsäger vetenskapen.

Antingen får man erkänna att Gud är den värsta mytomanen någonsin, eller erkänna att man förnekar allt vi vet om verkligheten.

Är verkligen trött på hyckleriet bland religiösa. Man är inte kristen om man tror på 10% av det som står i Bibeln men skiter i resten. Bibeln är Guds ord och Gud är perfekt.

Nu tycker jag visserligen att det är väldigt bra att de som kallar sig krista och muslimer oftast inte stenar folk till döds för att de jobbar på sabaten, eller förespråkar slaveri, men det är väldigt märkligt att de inte gör det, eftersom att det är en order från Gud.

I ett strikt perspektiv av vetenskap/logisk-rationalism kan jag inte annat än hålla med dig. Men det är väl inte tanken att vi skall ha tankepolis och bedriva intellektuell klappjakt på individer som på ett personligt och icke-aggressivt sätt vill ge sig "utanför" vetanskapens/logisk rationalisms områder?

Desutom kan nån knappast hävda numera, att positivistisk materialism är en särskild exklusiv världsbild.
Senast redigerad av Bogomil 2014-12-02 kl. 13:04.
Citera
2014-12-02, 13:08
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Men nu HAR t.ex. du "sagt till mig" om din upp-och-ner-vände pseudo-objektivitet.
Goddag yxskaft! (fattar du hur ofullständig din mening är?)

Citat:
Precis. Så det är ingen idé att försöka vände upp och ner på subjektivitets- och objektivitets-koncepterna med hjälp av navelskådning och semantisk akrobatik.
Vända upp och ned? Du kan ju inte uttrycka dig fullständigt och ger uttryck för det yxhugg som kan urskönjas i din partiskhet, har jag fel?

mvh
Mattias
Citera
2014-12-02, 13:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Goddag yxskaft! (fattar du hur ofullständig din mening är?)

Vända upp och ned? Du kan ju inte uttrycka dig fullständigt och ger uttryck för det yxhugg som kan urskönjas i din partiskhet, inte sant?

"Goddag ... yxskaft" om goddag ... yxskaft.
Citera
2014-12-02, 13:24
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
"Goddag ... yxskaft" om goddag ... yxskaft.
På vilket vis var mitt "Goddag yxskaft!" en subjektiv bedömning av din ofullständigt uttrycka mening?

mvh
Mattias
Citera
2014-12-02, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
På vilket vis var mitt "Goddag yxskaft!" en subjektiv bedömning av din ofullständigt uttrycka mening?

Jag hänvisar till mitt inlägg # 127.
Citera
2014-12-02, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Det finns det visst.
Om man tror på gud är man antingen jävligt korkad eller bara jävligt lat.

så tror man på kärleken är jävligt lat eller korkad typ ?
Citera
2014-12-02, 13:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
så tror man på kärleken är jävligt lat eller korkad typ ?

Ja, om det blir presenterat som ett mantra.
Citera
2014-12-02, 13:38
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Jag hänvisar till mitt inlägg # 127.
På vilket vis förklarar det inlägget att mitt "Goddag yxskaft!" var en subjektiv bedömning av din ofullständigt uttryckta mening?

mvh
Mattias
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in