2014-11-30, 13:06
Medlem
irrblosss avatar
Har nu testat receptet ovan (fast gjorde halva satsen). Blev riktigt god. Nästan lika stark som Colman's, fast något sötare. Går upp i bihålorna, precis som en bra senap ska göra .
Citera
2014-12-01, 00:14
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur länge håller sådan senap i kylen?

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har nu testat receptet ovan (fast gjorde halva satsen). Blev riktigt god. Nästan lika stark som Colman's, fast något sötare. Går upp i bihålorna, precis som en bra senap ska göra .

Jag skulle inte bli förvånad om den håller ett halvår i kylen. Ska nog också testa denna och lägga till lite hela/krossade senapsfrön som jag tycker ser trevligt ut.

Den finska senapen ska jag också köpa om jag hittar den. Har googlat som hastigast och blev inte riktigt klok på om den går att beställa över nätet. Går det? Jag har inget Ica Maxi i närheten.
Citera
2014-12-01, 01:00
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Den finska senapen ska jag också köpa om jag hittar den. Har googlat som hastigast och blev inte riktigt klok på om den går att beställa över nätet. Går det? Jag har inget Ica Maxi i närheten.

Brukar även finnas hos Coop om du råkar ha en sådan i närheten.

Finns annars att beställa här: http://www.suomikauppa.fi/index.php?cPath=23_199&sort=2a&page=1
Senast redigerad av JerryCotton 2014-12-01 kl. 01:04.
Citera
2014-12-01, 18:09
Medlem
Borhemmas avatar
Köpte Lasses habanerosenap när jag var till Åland sist, riktigt god med härlig hetta
Citera
2014-12-01, 22:22
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Brukar även finnas hos Coop om du råkar ha en sådan i närheten.

Finns annars att beställa här: http://www.suomikauppa.fi/index.php?cPath=23_199&sort=2a&page=1

Tackar för länken. Kuittsas favorit borde heta tulinen, men din favvo Jerry är jag inte lika säker på. Är det månne väkevä?

Har bara småbutiker i min närhet, men det lär bli en provianteringsutflykt till jul.
Citera
2014-12-01, 22:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Tackar för länken. Kuittsas favorit borde heta tulinen, men din favvo Jerry är jag inte lika säker på. Är det månne väkevä?

Har bara småbutiker i min närhet, men det lär bli en provianteringsutflykt till jul.

Helt korrekt uppfattat! Tulinen = eldig, väkevä = stark. Den eldiga är inte lika aromatisk som den starka utan tillför mer styrka än smak.
Citera
2014-12-01, 23:09
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Helt korrekt uppfattat! Tulinen = eldig, väkevä = stark. Den eldiga är inte lika aromatisk som den starka utan tillför mer styrka än smak.

Tack återigen!

Kan nämna att Lidl har en skånsk senap som i mitt tycke är både godare och billigare är slotts variant. Den är mindre söt och lite starkare. Dock är den inte starkare än att en riktig hakkapelit med hår på ryggen skulle kunna dricka den som en milkshake.
Citera
2014-12-02, 00:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Dansk hot dog-ketchup från Bähnckes slår allt. Den är perfekt balans mellan lite sötma och curry, framförallt gillar jag att den inte är så söt.
Citera
2014-12-02, 00:48
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Netto har denna veckan majonnäs och ketchup från McDonalds (!) som drive. Trodde McDonalds fick sin ketchup från Heinz? Undra hur denna smakar...

http://viewer.zmags.com/publication/6b82b9ad#/6b82b9ad/4
Citera
2014-12-02, 01:41
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Tack återigen!

Kan nämna att Lidl har en skånsk senap som i mitt tycke är både godare och billigare är slotts variant. Den är mindre söt och lite starkare. Dock är den inte starkare än att en riktig hakkapelit med hår på ryggen skulle kunna dricka den som en milkshake.

Nemas problemas! Är det den på glasburk? Inte testat den ännu. Lidl har ju även någon finsk senap på tub då och då i sortimentet. Även den otestad ännu för min del.
Citera
2014-12-02, 06:18
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Nemas problemas! Är det den på glasburk? Inte testat den ännu. Lidl har ju även någon finsk senap på tub då och då i sortimentet. Även den otestad ännu för min del.

Japp, den på glasburk är det. Har inte heller testat den på tub. Har nog inte ens sett den.
Citera
2014-12-02, 17:22
Medlem
irrblosss avatar
Morbergs recept var mycket gott som sagt, men hur gör man om man inte vill ha riktigt samma styrka? Själv gillar jag den, men tänkte göra och ta med hem till föräldrarna i jul, och de gillar inte så starka senaper. Måste man använda senapsfrön och sånt som man maler själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in