2014-11-27, 21:58
Medlem
Kuittsas avatar
Till grillad korv, bastulenkki eller julskinkan så är Aura eldig senap den absolut godaste, stark utav bara helvete men god som fan kan smaken beskrivas. En senap för riktiga män och inte till metrosexuella mjäkisar eller kvinnofolk. Aura senap är i mitt tycke den enda äkta finska senapen.
Citera
2014-11-27, 23:04
Medlem
Carl-Benzs avatar
Heinz är en solklar favorit när det gäller ketchup, lika solklar favorit är Lingbosenap.
Tyvärr säljs den bara lokalt runt Ockelbo och Lingbo, får alltid köpa ett gäng burkar när vi ska besöka släkt och vänner som fått smak på den när dom besökt oss.

Lite dyr kanske då tillverkningen är väldigt småskalig men väldigt välbalanserad i smaken och fungerar till korv, ärtsoppa, julskinka, etc.
Har ni vägarna förbi Ockelbos marknad så passa på att inhandla denna delikatess, ni blir inte besvikna.

Till matlagning och sandwich gillar jag grey poupons dijon bäst.
Citera
2014-11-28, 00:27
Medlem
Nicke1234s avatar
Heinz ketchup är helt klart bäst. När det gäller senap så får det bli norska Pølsemaker Bergy's Sennep.
Senast redigerad av Nicke1234 2014-11-28 kl. 00:46.
Citera
2014-11-28, 06:47
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Till grillad korv, bastulenkki eller julskinkan så är Aura eldig senap den absolut godaste, stark utav bara helvete men god som fan kan smaken beskrivas. En senap för riktiga män och inte till metrosexuella mjäkisar eller kvinnofolk. Aura senap är i mitt tycke den enda äkta finska senapen.

Håller med. Vill dock ha den röda "starka" varianten till julskinkan. Annars så är det den eldiga som gäller!
Citera
2014-11-28, 16:58
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
johnnys sötsura senap till varmkorv, vanlig slotts senap på mackor och till ärtsoppa

Vänta nu... Har du senap på mackorna?
Citera
2014-11-29, 12:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Vänta nu... Har du senap på mackorna?
En skinkmacka med senap är riktigt gott.
Citera
2014-11-29, 12:33
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Tycker inte det är något drag i Auras eldiga senap. Testa Colman's så ska du få känna hur en senap ska kännas.
Citera
2014-11-29, 13:32
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
En skinkmacka med senap är riktigt gott.

Jag tvivlar på att jag gillar det men ska ändå prova på det under dagen.
Citera
2014-11-29, 15:16
Medlem
sinkaduss avatar
Bästa är den hemlagade. Stark och full av smaker. Brukar använda Per Mobergs recept som bas:
  • 2,5 dl Colmans senapspulver
  • 7 msk vetemjöl
  • 1 dl råsocker
  • 1 tsk salt
  • 2 dl kokande vatten
  • 2 msk ättika (12%)
Blanda alla ingredienser i en bunke och tillsätt det kokande vattnet.
Rör om med en visp och blanda väl. Häll sedan upp på en burk och låt svalna i kyl i ca tre timmar.
Citera
2014-11-29, 15:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinkadus
Bästa är den hemlagade. Stark och full av smaker. Brukar använda Per Mobergs recept som bas:
  • 7 msk vetemjöl
  • 1 dl råsocker
  • 1 tsk salt
  • 2 dl kokande vatten
  • 2 msk ättika (12%)
Rör om med en visp och blanda väl. Häll sedan upp på en burk och låt svalna i kyl i ca tre timmar.
Hur länge håller sådan senap i kylen?
Citera
2014-11-30, 00:17
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinkadus
  • 7 msk vetemjöl
  • 1 dl råsocker
  • 1 tsk salt
  • 2 dl kokande vatten
  • 2 msk ättika (12%)

Detta ska testas! Tack!
Citera
2014-11-30, 01:59
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tycker inte det är något drag i Auras eldiga senap. Testa Colman's så ska du få känna hur en senap ska kännas.
Been there, done that.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in