Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Exakt. Har man gått in i väggen är två-tre månaders sjukskrivning väldigt lite. De flesta tar nog minst ett år på sig och kommer ändå inte tillbaka till samma jobb. För det var ju just pga det jobbet de en gång blev utbrända...
Ja man ska inte stressa för att korta ner det, för under tre månader är kort tid som du säger. Men jag känner en person som totalt gick in i väggen efter långvarig stress med flera utlösande faktorer i slutänden (pappan dog, det tog slut med tjejen, problem inom företaget mm).
Han var så nere då att han inte ens kunde träffa oss kollegor eller ens gå och handla i mataffären eftersom han upplevde att kontakten med människor var så stressande, även om han bara behövde betala maten i kassan. Senare när jag träffade honom var han sitt gamla jag igen, dvs. en mycket utåtriktad, drivande och positiv person.
Alltså man ska ta detta på allvar och ge personen tid att återhämta sig men inte utmåla det som att man inte kan bli totalt återställd igen. Det är fullt möjligt om man inte stressar för att avsluta sjukskrivningen i förtid.