2014-11-28, 14:42
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Och vad skulle problemet med det vara då menar du? I frågeformuläret i själva ansökningen så fanns det en speciell kolumn där det stod "Har du haft/tagit hjälp av någon för att fylla i formuläret" och då tolkar jag det som att det är tillåtet.
Att ha ett krav på att partnern måste fylla i allting självständigt faller ju på sin egen orimlighet när partnern enbart har tillgång till en knaglig wifi på hotspots via en liten smartphone om ens det, plus språksvårigheter iom att nästan all information på migrationsverkets hemsida finns på svenska.
Personligen så förstår jag inte ens varför man ska tvingas åka tillbaka till hemlandet,ansöka därifrån och sedan sitta och vänta ett helt helt år på att få återförenas.
Jag skrev detta, som en indirekt replik till en annan debattör i tråden. Som drev frågan närmast kompromisslöst, ang IP-koll, och rekommenderade ansökande att åka till Danmark, Finland, Norge, m fl närländer, för att undgår kriteriet "icke-ansöka-från-Sverige".

Håller med dig fullt ut, att det normala - vilket IP-statistiken visar - är att den svenska parten, den som är medhjälpen, besitter kunskap och handlingar, som i princip är helt avgörande för ärendets utgång. Och dessa - ofta - originalhandlingar är inget som skickas per post till en asien-fästmö, givetvis. Scannade dokument kan givetvis mailas, men det är ändå en stor osäkerhetsfaktor inbyggd. Och ansökan, med alla former av detaljifyllande, tar t o m för en förstagångsansökare, inkl bilagor-hanteringen, minst en dryg halvdag, oftast mer.

Om intervjun går bra för den sökande, på konsulat eller ambassad i sitt hemland, så kommer nästa pilsner, efter ett MigV-godkännande, var skall bitopsy och fingeravtrycka göras? Då säger MigV, "i närmsta grannland", (om ambassad saknas... som i t ex Filippinerna, då¨kommer Thailand/Bangkok som första alternativ). Samma här, systemet förutsätter att sökanden sitter i sin bostad i hemlandet, och kan 'slinka över'. Men alla sitter inte hemma och väntar, dom kan legalt leva ihop med sin partner i ett tredje-land, där visum/UPT erhållits legalt. Man kan i ansökan lägga till ett önskemål att intervjun görs i svensk ambassad i ett dylikt tredje-land, men det är helt upp till MigV, om ett sådant förfarande godkännes. Jag har ringt upp en sådan ambassad, i ett fall jag var inblandad i, och den ambassaden vred sig som en hal ål, kollade med Sverige (UD), och svarade sedan avvisande, dom hade ingen "rutin för ett så speciellt ärende", blev i princip deras svar. Vilket får direkta följder, som skyhöga reskostnader för denna "ID-säkring", att flyga runt halva jordklotetet, för en procedur som tar kanske max nån timma. Och sen ut igen, detta kan lätt landa runt eller över 10-15k SEK, för t-o-r, inkl hotell, marktransporter mm. Ingen "Syrien-rea-prislapp", för hederligt anhöriga att förenas i Sverige.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-11-28 kl. 14:51.
Citera
2014-11-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fia68
I DAG efter två rundor med mv och ambassaden och exakt nästan på dagen 2 år sedan han åkte från mig fick jag brev att han får komma hem . Normal tid är uppehållstillstånd göra giltigt i 2 år men eftersom hans pass går ut i april nästa år, så fick vi tills dess sålänge sedan är det bara att förnya passet och förlänga tiden.
Trodde aldrig delta skulle ske .Det är ju att inte ge upp.
Lycka till alla

Grattis till er! när sökte ni?
Citera
2014-11-28, 18:54
Medlem
Nån som vet vilket datum växjö jobbar med nu?
Citera
2014-11-28, 20:35
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Nån som vet vilket datum växjö jobbar med nu?
En omöjlig fråga. Det finns ingen rät linje, ingen objektiv kö, och turordningarna är förborgade inom MigV. Jag har frågat handläggare, konsulattjänstemän, ambassadanställda, m fl förmodat insiktsfulla.

Svaren kan sammanfattas:
"Om du har TUR", och får en 'bra' handläggare, 'kan det gå fort'. Men om ej.... osv

Då förstår man vilket lotteri denna procedur är. Ett gungfly där de ansökande är i princip rättslösa, och dessutom som regel informationslösa. Bara att vänta, bita på naglarna och hoppas...
Citera
2014-11-28, 21:46
Medlem
NEJ!!!!!!!!

Ja.. så idag ringde jag till migrationsverket med min frus son. Han pratar ju bra Svenska.
Och jag sa til han att han skulle prata med handläggaren som att det är jag.

Men det blev helt fel!

Hon sa sen att hon vill ha mig till intervju till Solna.
Jag vet inte hur jag ska tackla detta.
Hon tror det var jag som pratade i telefon. Och jag kan inte prata bra svenska.

Jag skal säga att jag vill föra intervju på dansk, och vill ha min son med in för att tolka, om inte hon förstår vad jag säger.

Finns det någon som har varit till intervju? vad frågar de om?

Hon ville inte skicka ärendet till Malmö.. Så vi ska hela vägen till Solna.
Det är så otur, att de inte ser vi lider av allt detta väntan.

Men hon lätt som att hon var ganska bestämd om att jag skulle överbevisa henne att förhållande var reelt.

Hon sa jag skulle ta allt med som visar förhållandet.
Som bilder osv..

Någon som kan säga mig vad jag ska göra?

Jag tar med mig två flygbiljetter. Den ena var jag i Turkiet på två veckor och den sista som visar att jag var i Turkiet i fyra månader.
Jag tar med bank transaktionr för var enda månad som visar att jag fanns i Turkiet.

jag tar två kvitto på överföringar jag gjorde till min fru.

5-6 bilder.

Jag har inte mer.

Vad ska hitta mer på? glömmer jag nåt?

Vi är äldre.. Så nej vi smsár alldrig.. Hon har en ipad jag ringer på nån gång via internät, för att det inte ska kosta mycket. Men mer vet jag inte vad jag ska.

Vad frågar såna människor?
Citera
2014-11-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRoland
Vi sparade en del av de frågorna och min fästmös svar, men som det står ovan så missade vi att skriva ut/spara själva ansökningen eftersom det aldrig stod någonstans att man skulle göra det.
Jag kan inte ens påminna mig om att det fanns någon spara knapp i formuläret.

När jag ringer migrationsverket så menar dom att sekretessen bryts om dom skickar en kopia på ansökan till mig eller henne och tycker att vi ska förklara det för konsulatet, vilket man jävligt ofta brukar ha stora "framgångar med". Så här ser korrespondansen med konsulatet i Manila ut så här långt:

"I will bring all the original documents I submitted plus a copy, as for our application itself, it was sent to migrationsverket online so I do not have a copy of it, but all the attachments I sent as well as my fiances personbevis and passport copy is all complete and I will bring with me."

Och deras svar:

"Just please bring all the documents you submitted online and we need 1 set of copy as well. Then, also bring your daughter’s requirements.

We need 2 copies of your passports and 2 copies of your reference person’s Personbevis/Extract of Population Register."

Det gick inte att spara webansökan men väl skriva ut den vid 2 tillfällen. Min ena utskrift har en "stämpel" där det står REVIEW och den andra utskriften saknar den så det är nog efter att jag klickat på "skicka" eller vad det nu stod.

Vad gäller korrespondensen du haft kan jag inte se någonstans att de begär att du ska ha webansökan med. Det enda de skrivit är att du ska ta med de dokument du bifogade i ansökan och två kopior på dessa.

Det kan vara så att konsulatet bara ser frågorna och inte svaren i webansökan så därför kanske de vill att ansökan ska tas med. Ambassader ser allt. Men som sagt, jag tycker inte att det står någonstans att du ska ta med "webapplication". Det bästa är naturligtvis och ringa dem och fråga så att alla frågetecken rätas ut.

Det jag sa till min man var att vi ringer båda och då svaren är lika för oss båda är jag nöjd. Det tog ett tag men löste sig.
Senast redigerad av MrsAfrika 2014-11-28 kl. 22:18.
Citera
2014-11-28, 23:13
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrkiskpar
NEJ!!!!!!!!

Ja.. så idag ringde jag till migrationsverket med min frus son. Han pratar ju bra Svenska.
Och jag sa til han att han skulle prata med handläggaren som att det är jag.

Men det blev helt fel!

Hon sa sen att hon vill ha mig till intervju till Solna.
Jag vet inte hur jag ska tackla detta.
Hon tror det var jag som pratade i telefon. Och jag kan inte prata bra svenska.

Jag skal säga att jag vill föra intervju på dansk, och vill ha min son med in för att tolka, om inte hon förstår vad jag säger.

Finns det någon som har varit till intervju? vad frågar de om?

Hon ville inte skicka ärendet till Malmö.. Så vi ska hela vägen till Solna.
Det är så otur, att de inte ser vi lider av allt detta väntan.

Men hon lätt som att hon var ganska bestämd om att jag skulle överbevisa henne att förhållande var reelt.

Hon sa jag skulle ta allt med som visar förhållandet.
Som bilder osv..

Någon som kan säga mig vad jag ska göra?

Jag tar med mig två flygbiljetter. Den ena var jag i Turkiet på två veckor och den sista som visar att jag var i Turkiet i fyra månader.
Jag tar med bank transaktionr för var enda månad som visar att jag fanns i Turkiet.

jag tar två kvitto på överföringar jag gjorde till min fru.

5-6 bilder.

Jag har inte mer.

Vad ska hitta mer på? glömmer jag nåt?

Vi är äldre.. Så nej vi smsár alldrig.. Hon har en ipad jag ringer på nån gång via internät, för att det inte ska kosta mycket. Men mer vet jag inte vad jag ska.

Vad frågar såna människor?

Dom upprepar i stort sett samma omfattande frågebatteri som krävs i ansökan. Och sticker in med lite personliga kontrollfrågor (extra), t ex "i vilken stad föddes din man"? och dylikt. Diskutera personliga detaljer, som visar ömsesidig kunskap om varandra, tidigare och sedan relationen inleddes. "Studentexamen? Var då, vilken linje?" Sätt er och gå igenom personliga detaljer, tills ni själva känner er nöjda, sen kan man inte göra mer.
Citera
2014-11-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Dom upprepar i stort sett samma omfattande frågebatteri som krävs i ansökan. Och sticker in med lite personliga kontrollfrågor (extra), t ex "i vilken stad föddes din man"? och dylikt. Diskutera personliga detaljer, som visar ömsesidig kunskap om varandra, tidigare och sedan relationen inleddes. "Studentexamen? Var då, vilken linje?" Sätt er och gå igenom personliga detaljer, tills ni själva känner er nöjda, sen kan man inte göra mer.

Hej Åderkomdenja,

Tack för svaren...

Ja. Vi försöker iaf. Men det är ju svårt när man inte har bott ihopp mycket tillsammns heller.
Men hur ska de fråga mig sådanna frågor, när inte de har frågat samma sak till min fru, när hon var på intervju på ambassaden?

Jag menar, jag väl säga då vad som helst... Utan att de inte har dokument som säger mott det som jag säger..

Min fru till intervju fick den basala intervju om familj, vem , när träffades osv.

MIn fru väntar i hemlandet. Det är bara jag som går till intervju.
Citera
2014-11-29, 09:59
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Hej Åderkomdenja,

Tack för svaren...

Ja. Vi försöker iaf. Men det är ju svårt när man inte har bott ihopp mycket tillsammns heller.
Men hur ska de fråga mig sådanna frågor, när inte de har frågat samma sak till min fru, när hon var på intervju på ambassaden?

Jag menar, jag väl säga då vad som helst... Utan att de inte har dokument som säger mott det som jag säger..

Min fru till intervju fick den basala intervju om familj, vem , när träffades osv.

MIn fru väntar i hemlandet. Det är bara jag som går till intervju.

Min utgångspunkt (förstagångsansökan) är att:
a) den sökande (oftast asiatisk kvinna) kallas till intervju, på svensk ambassad eller konsulat, i sitt hemland. Resultatet av intervjun skickas til MigV i Sverige, en utsedd handläggare skall göra en totalavvägning, som leder till definitivt beslut
b) den i Sverige mantalsskrivne partnern (oftast man) tillfrågas via internet, som en slags 'dubbelkontroll' av sanningshalt/trovärdighet. Det förekommer att MigV inte gör denna kontroll, skälen kan sannolikt variera. Om den 'svenska' partnern kallas till direktintervju, så torde relativt starka skäl föreligga, att det finns brister och tvivel i underlagen, jag har ingen erfarenhet eller exempel på ett dylikt förfaringssätt.

Det framstår lite rörigt det du skriver, men som jag uppfattar det hela är ni båda, var för sig, är/var kallade till intervjuer, din fru i "hemlandet"(=utlandsbeskickning), du i Sverige (=MigV). Du får rätta mig, om jag missuppfattat.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-11-29 kl. 10:03.
Citera
2014-11-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Min utgångspunkt (förstagångsansökan) är att:
a) den sökande (oftast asiatisk kvinna) kallas till intervju, på svensk ambassad eller konsulat, i sitt hemland. Resultatet av intervjun skickas til MigV i Sverige, en utsedd handläggare skall göra en totalavvägning, som leder till definitivt beslut
b) den i Sverige mantalsskrivne partnern (oftast man) tillfrågas via internet, som en slags 'dubbelkontroll' av sanningshalt/trovärdighet. Det förekommer att MigV inte gör denna kontroll, skälen kan sannolikt variera. Om den 'svenska' partnern kallas till direktintervju, så torde relativt starka skäl föreligga, att det finns brister och tvivel i underlagen, jag har ingen erfarenhet eller exempel på ett dylikt förfaringssätt.

Det framstår lite rörigt det du skriver, men som jag uppfattar det hela är ni båda, var för sig, är/var kallade till intervjuer, din fru i "hemlandet"(=utlandsbeskickning), du i Sverige (=MigV). Du får rätta mig, om jag missuppfattat.

Ja det stämmer.
Min fru har haft intervju i Ankara och nu e det jag som ska till mig i Slna.
Citera
2014-11-29, 17:54
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ja det stämmer.
Min fru har haft intervju i Ankara och nu e det jag som ska till mig i Slna.

Antar att du menar Solna. Jag kan berätta för dig att jag bor stora delar av året i Turkiet, men har anknytning till Sverige också. Jag vistas även i bortre asien-länder tidvis, och har via olika kontakter blivit engagerad i diverse anhörig-ansökningar, plus andra visa-ärenden, det är inte alltid glasklart hur man skall gå tillväga, och det finns parter inblandade som företräder andra länder. Sverige har t ex valt Norge att handlägga turistvisum från Filippinerna till Sverige, och norskarna har mycket hårdare regler än Sverige, som dom tillämpar, mycket märkligt. I Hong Kong representeras Sverige av Finland, och även där måste man ta reda på en massa specialdetaljer, vissa svenska konsulat verkar mest vara vilohem för gynnade byråkrater, i ställer för att jobba idogt.
Citera
2014-11-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulash44
namnlösbarn .... det är intervju genom telefon

Hej

Har du fått beslut eller fortfarande ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto