2014-11-30, 20:39
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Eh, nej? Relevant xkcd.

"Yttrandefrihet på riktigt" betyder egentligen ingenting. Man kan tolka det på flera olika vis. Vad du verkar söka efter är total yttrandefrihet.

Yttrandefrihet borde väl vara total yttrandefrihet?

Finns det fler varianter?
Citera
2014-11-30, 20:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av drulman

Ja, det finns en annan variant som är "på riktigt". Har du missat det?
Citera
2014-11-30, 20:45
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Eh, nej? Relevant xkcd.

"Yttrandefrihet på riktigt" betyder egentligen ingenting. Man kan tolka det på flera olika vis. Vad du verkar söka efter är total yttrandefrihet.

Må så vara, men otvetydligt har forumet sänkt yttrandefrihetsribban rejält. Jag har mångårig erfarenhet, även i motsvarande internationella forum. Om sakligt resp beroende av andra skäl, så noteras denna förändring av skarpsynta debattörer, det borde man kunna enas om, på sakliga grunder.

Trådämnet fokuser på denna förändring, vilket uppenbart framkallar groteska motattacker, från de som av någon outgrundlig anledning tycks lida helvetets kval, när ikonen Flashback får kritik på sin marknadsförda devis, formad från en tidsepok, när inga andra nätalternativ fanns. Prinsessan på ärten... nån som läst?
Citera
2014-11-30, 20:52
Medlem
lamehaters avatar
Citat:

Nej, total yttrandefrihet fungerar inte i ett samhälle. Du kan inte uttrycka dig hur du vill var du vill. Rätt plats och rätt tillfälle är vad som gäller, med vissa undantag (såsom HMF-idiotin).

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Må så vara, men otvetydligt har forumet sänkt yttrandefrihetsribban rejält. Jag har mångårig erfarenhet, även i motsvarande internationella forum. Om sakligt resp beroende av andra skäl, så noteras denna förändring av skarpsynta debattörer, det borde man kunna enas om, på sakliga grunder.

Trådämnet fokuser på denna förändring, vilket uppenbart framkallar groteska motattacker, från de som av någon outgrundlig anledning tycks lida helvetets kval, när ikonen Flashback får kritik på sin marknadsförda devis, formad från en tidsepok, när inga andra nätalternativ fanns. Prinsessan på ärten... nån som läst?

Det säger jag inte emot. Trådämnet är intressant men det förstörs när diskussionen istället handlar om att heila i synagogor och andra dumheter.
Citera
2014-11-30, 20:53
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:

Men jag är förmodligen lite trög. Exakt vad är det för åsikt som du anser inte får finnas på Flashback? Vad är det som du inte får säga?

Jag kan säga att tiggare är ett jävla pack som borde ta tag i sina liv. Jag kan säga att invandringen till Sverige är ett rejält problem och står för en stor del av brottsligheten i landet.

Så vad är det du inte får säga?
Citera
2014-11-30, 20:56
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Nej, total yttrandefrihet fungerar inte i ett samhälle. Du kan inte uttrycka dig hur du vill var du vill.

Vilket betyder att det inte är yttrandefrihet.

Yttrandefrihet ska vara total yttrandefrihet. Annars så förstår jag inte varför det heter yttrande"frihet".
Senast redigerad av drulman 2014-11-30 kl. 20:59.
Citera
2014-11-30, 20:59
Medlem
lamehaters avatar
Citat:

Tja, det är åtminstone det som har kallats yttrandefrihet i jag vet inte hur många år. Yttrandefriheten gör att vi får ha vilka åsikter vi vill och yttra dem utan att staten kan lägga sig i. Det betyder däremot inte att vi får säga och göra vad vi vill var vi vill. Du menar att du har rätt att skrika och gapa och alla andra ska bara stå där och ta emot?
Citera
2014-11-30, 21:08
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Men jag är förmodligen lite trög. Exakt vad är det för åsikt som du anser inte får finnas på Flashback? Vad är det som du inte får säga?

Jag kan säga att tiggare är ett jävla pack som borde ta tag i sina liv. Jag kan säga att invandringen till Sverige är ett rejält problem och står för en stor del av brottsligheten i landet.

Så vad är det du inte får säga?

Vad jag inte får säga, torde bli en exponerad följetong, frågan faller på sin egen orimlighet.

Jag vill inte exponera alla mina outningar/varningar/avstängningar - det är en sak mellan mig och de moderatorer som beslutat om mina 'brott'-. I samtliga fall - utom ett - blev det ett iskallt konstaterande av min ohörsamhet, eller annan orsak. Och direkt avstängning i slutet.Jag har ALDRIG uppmanats av ett mod att förklara mig, för att reda ut ett inlägg. ALDRIG. Ett enda undantag, en mod har I PM erkänt min sakliga kompetens, men sagt att "min provokativa stil" riskerar att solka ned Fb-forumets ambition att vara en attraktiv reklamköparvärd sajt.

Så är det, mina vänner (och ovänner).
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-11-30 kl. 21:20.
Citera
2014-11-30, 21:22
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Jag vill inte exponera alla mina outningar/varningar/avstängningar - det är en sak mellan mig och de moderatorer som beslutat om mina 'brott'-. I samtliga fall - utom ett - blev det ett iskallt konstaterande av min ohörsamhet, eller annan orsak. Och direkt avstängning i slutet.Jag har ALDRIG uppmanats av ett mod att förklara mig, för att reda ut ett inlägg. ALDRIG. Ett enda undantag, en mod har I PM erkänt min sakliga kompetens, men sagt att "min provokativa stil" riskerar att solka ned Fb-forumets ambition att vara en attraktiv reklamköparvärd sajt.

Så är det, mina vänner (och ovänner).

Nej du behöver inte exponera någonting. Jag har gått igenom dina varningar och de flesta beror på att du är off-topic. Sedan kan man givetvis diskutera gränsen för vad som är off-topic.

Citat:
Ett enda undantag, en mod har I PM erkänt min sakliga kompetens, men sagt att "min provokativa stil" riskerar att solka ned Fb-forumets ambition att vara en attraktiv reklamköparvärd sajt.

Det där hoppas jag inte är sant. Att vara provokativ är en rättighet och man ska få posta vilka åsikter som helst så länge som det postas i rätt forum och är on-topic.
Citera
2014-11-30, 21:29
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Yttrandefrihet ska vara total yttrandefrihet. Annars så förstår jag inte varför det heter yttrande"frihet".

Finns det något seriöst forum där total yttrandefrihet fungerar? Ett forum där man mitt i en debatt kan börja prata om glödlampor för att man känner för det?

Jag skulle hemskt gärna vilja se ett sådant exempel. Varför jag tror jag aldrig stött på ett sånt forum är nog för att det inte fungerar. Ingen seriös diskussion fungerar på ett så stort forum som Flashback om inte offtopic modereras bort.

Vad som är offtopic kan man prata om, men att påstå att det inte skulle vara ett forum för yttrandefrihet pga rensning av personliga hjärnfisar i debatter är bara löjligt.

Du har all rätt att ha obekväma åsikter på Flashback.

Men yttrandefrihet är ju något urvattnat ord i och med att vi har lagar och ordning att följa.

Sen till topic.

1: Har Flashback verkligen marknadsfört någonstans?
2: är "yttrandefrihet på riktigt" en punchline eller ingår det i namnet Flashback?
3: Hur och var fick du reda på Flashback? Hittade du en annons på aftonbladet? Fick du höra via någon annan att på Flashback får man prata om vad man vill?
4: Har du godkänt Flashbacks användaravtal? Dvs visste du redan innan du blev medlem att du behövde följa forumets regler eller kom det som en käftsmäll när du blev tillsagd?
Citera
2014-11-30, 21:47
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nej du behöver inte exponera någonting. Jag har gått igenom dina varningar och de flesta beror på att du är off-topic. Sedan kan man givetvis diskutera gränsen för vad som är off-topic.

Det där hoppas jag inte är sant. Att vara provokativ är en rättighet och man ska få posta vilka åsikter som helst så länge som det postas i rätt forum och är on-topic.

Tror du jag fantiserar ihop ett sånt påstående? Då tar du inte mig allvar,. Jag kommer ALDRIG att ge dig den skärmdump jag sparade - vederbörande högaktar jag - därför att det var första gången jag bemöttes med den respekt, som övriga moderator-kompaniet påstår sig utöva, men som jag med detta enda undantag kan konstatera är falsk självgodhet.

Mycket tyder, imho, på att ni har en 'black-list', där speciellt misshagliga medlemmar, bevakas med lupp. Jag har aldrig under min långa tid på forumet upplevt den millimetergranskning som nu förhärskar. Sorgligt att behöva skriva, eftersom jag är en frihets-matador, i sann flaschback-anda, som sajten attraherade mig anno dazumal.
Citera
2014-11-30, 22:39
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Tror du jag fantiserar ihop ett sånt påstående? Då tar du inte mig allvar,. Jag kommer ALDRIG att ge dig den skärmdump jag sparade - vederbörande högaktar jag - därför att det var första gången jag bemöttes med den respekt, som övriga moderator-kompaniet påstår sig utöva, men som jag med detta enda undantag kan konstatera är falsk självgodhet.

Mycket tyder, imho, på att ni har en 'black-list', där speciellt misshagliga medlemmar, bevakas med lupp. Jag har aldrig under min långa tid på forumet upplevt den millimetergranskning som nu förhärskar. Sorgligt att behöva skriva, eftersom jag är en frihets-matador, i sann flaschback-anda, som sajten attraherade mig anno dazumal.
Är det något som moderatorer internt är allergiska emot så är det ifall enskilda användare blir särbehandlade.
Jag kan absolut dementera att det skulle finnas någon "blacklist", och skulle någon moderator sitta med en sådan och bli påkommen (något jag lovar kommer fram på ett eller annat sätt) kan jag garantera att det blir liv i luckan internt.

Det här med att vara provokativ har både sina fördelar och sina nackdelar.
Håller man sig till ämnet är det absolut inga problem, provocera på - det rör runt i grytan och kan stimulera ytterligare diskussion.

Däremot kan nackdelen vara att om man både går OT och är provokativ kan det i större utsträckning påverka tråden att spåra ur, vilket hämmar diskussionen i ämnet då fokus flyttas och OnT-inlägg drunknar. Eftersom vår uppgift bla är att se till att inte trådar spårar, tas släggan fram.
Det är dock något som alltid måste bedömas utifrån det enskilda inlägget i förhållande till tråden, och aldrig utifrån vem som postat.

Jag vet att du uttryckt att du inte vill att din historik ska exponeras, men av det jag tittade på ser jag inga tecken på att du blivit särbehandlad på något sätt och heller inte att åtgärder satts in pga att du varit provokativ.
Dock ska sägas att jag inte gått igenom allt, så är det något särskilt du önskar belysa kan du kontakta en admin eller vända dig till en moderator du har förtroende för via PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in