2014-11-29, 11:25
Medlem
Jag ser nog främst fram emot morgondagens Roma mot Inter och såklart derby della Mole.

Och Nesta ska förstärka Materazzis Chennaiyin. Lysande.

Hoppas att Materazzi får en fin karriär som tränare. En ganska skön personlighet, som levt sitt liv inom Calcio.
Citera
2014-11-29, 14:49
Medlem
cyberkalles avatar
Kapaow vilket bra inlägg om påven och katolicismen.
Citera
2014-11-29, 16:38
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ironiskt nog så kan svenskar rynka på näsan åt Italien/italienare. Jag känner mig brydd över det. Är det kaoset i landet? Är det en nord-sydfråga? Förväntar man sig mer av Italien? Snodde italienarna svenska brudar? Är det för att Italien som land går sin egen väg? Varför åker man t ex hellre till Spanien och Grekland för att solbada? Är det för mycket "kultur" i Italien?

Det är svårt att känna samhörighet när det gäller mat och fotboll på samma sätt som man kan identifiera sig med britterna och deras musik och humor. Man växer upp med brittisk musik och man ser brittiska humorserier och majoriteten av stora programsuccéer på svensk TV har haft brittiska förlagor.

När "springa i dörr"-farser, Monty Python och den fantastiska musik vi fått från de brittiska öarna står i ena ringhörnan så är det mycket lättare att identifiera sig med än med Italien med sitt kaos, höja rösten, konstig humor och ingen musik. Då räcker inte den försvenskade Pizzan, Spaghetti med köttfärssås eller Gr-No-Li's framgångar för en livstids sedan till.

Å andra sidan, vilken svensk har ens en åsikt (bra eller dålig) om Grekland eller Spanien? Man tycker att det är okej käk och man åker dit för att supa och knulla på lov eller semester. Det tycker tack och lov svensken att Italien är för fint för.
Konstigt förhållande är det iaf, en hat-kärlek där stor respekt och beundran blandas med rena påhopp och hat. Men det kanske är bättre än att vara likgiltig?
Citera
2014-11-30, 17:17
Medlem
0-4! Fullständig utklassning...

Men samtidigt spelade Cagliari bitvis bra. Härliga löpningar där man alltid försöker gå på djupet mot mål. Ibarbo briljerade. Fast öppnar för kontringar där Fiorentina trivs fint.

Skillnaden var att Cagliari inte kan göra mål. Impotens som tidvis döljs av att spelare som Ekdal och Farias kan stänka in några mål i en enstaka match. Sau har varit ur form och är nu skadad. Unge Longo borde få chansen i en tridente. Trapanis Mancuso som som många snackade om inför säsongen hade kunnat vara viktig.

Under andra halvlek fortsatte Cagliari jaga mål, vilket Fiorentina utnyttjade och visade därmed sin klass. De var även vassa på fasta situationer. Matchen avgjordes tidigt. Gomez var kapten och gjorde mål. Viktigt för honom och Fiorentina. Det var uppenbart vid segerintervjun att det var ett viktigt mål.

Men Cagliari fortsatte med sin offensiva fotboll, och publiken sjöng, ända tills domaren blåste av. Och efter. Spelarna applåderade kurvan och de fick respons. Krisen är omedelbar, men jag hoppas att man fortsätter. Men med en avslutare som kan göra mål längst fram.
Citera
2014-11-30, 17:20
Medlem
anteri17s avatar
Fast är det en sån kris i Cagliari? Vad är målen inför säsongen? Jag tycker nog att det är lite väl optimistiskt att kräva mer än nytt kontrakt. Truppen är möjligtvis tunnast i hela serien, och det tar lite tid att få ordning med en sån annorlunda tränare.
Citera
2014-11-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Fast är det en sån kris i Cagliari? Vad är målen inför säsongen? Jag tycker nog att det är lite väl optimistiskt att kräva mer än nytt kontrakt. Truppen är möjligtvis tunnast i hela serien, och det tar lite tid att få ordning med en sån annorlunda tränare.

La Salvezza är målet. Som vanligt. Nästa säsong kan man kanske höja blicken, men inte nu.

Men efter 13 omgångar har man 11 poäng. En poäng mer än Chievo som ligger på nedflyttningsplats.

Man är direkt inblandad i nedflyttningsstriden. Och det med Zeman. Vilket kan ge många fans hjärtattack. För det blir inget cyniskt spel för att säkra en viktig poäng, utan man vågar och vill.
Citera
2014-11-30, 17:38
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
La Salvezza är målet. Som vanligt. Nästa säsong kan man kanske höja blicken, men inte nu.

Men efter 13 omgångar har man 11 poäng. En poäng mer än Chievo som ligger på nedflyttningsplats.

Man är direkt inblandad i nedflyttningsstriden. Och det med Zeman. Vilket kan ge många fans hjärtattack. För det blir inget cyniskt spel för att säkra en viktig poäng, utan man vågar och vill.

Jo då, du har givetvis rätt angående det.

Det är små marginaler, men med Zeman blir det en hög varians på poängfördelningen. Inget lätt läge som supporter.
Citera
2014-11-30, 17:52
Bannlyst
Någon som har koll på hur det har gått för Robin Quaison och Melker Hallberg i sina respektive klubbar?
Citera
2014-11-30, 18:55
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Någon som har koll på hur det har gått för Robin Quaison och Melker Hallberg i sina respektive klubbar?
Quaison byttes in förra omgången och löpte nästan direkt till sig ett riktigt bra nickläge tre meter från mål, men satte den rakt på målvakten. Efter det såg han väldigt tafatt ut i spelet och hittade inte alls sin plats i spelet.
Citera
2014-11-30, 18:56
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot

Hallberg har inte spelat en minut Serie A-fotboll så långt. Men jag vet inte om någon hade förväntat sig annat det första året?
Citera
2014-11-30, 19:16
Medlem
Förtydligande kan kanske vara på sin plats.

Förtydligande 1. Jag gillar olika. Inte på Aftonbladet-vis utan på riktigt. Mitt inlägg om protestanter kontra katoliker, tar sitt avstamp i Häggs böcker. Vars slutledning jag till stor del förvisso råkar dela.

Betyder såklart inte att man inte får kräka av sig på “papism” och dylikt om man lyckas koppla det till Calcio.

Vill inte i sådana här frågor på något vis föra trådens talan, utan det är jag som på fyllan njuter av att snickesnacka om allt runt om kring som påverkar Calcio.

Förtydligande 2. Giuseppe Materazzi var ett sardiskt fotbollsproffs och då han spelade i Lecce föddes sonen Marco. Mamman dog då han var relativt ung.

Giuseppe har sedan fortsatt som tränare och inte varit rädd för nya utmaningar. Portugal, Kina, Grekland, Rumänien och Sardinien... Och nu är Marco Materazzi spelande tränare i Indien. Där han ska bilda mittförsvar med Nesta.

http://i77.photobucket.com/albums/j75/cacciatricedisangue/mondiali%202006/materazzi.jpg
Citera
2014-11-30, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hallberg har inte spelat en minut Serie A-fotboll så långt. Men jag vet inte om någon hade förväntat sig annat det första året?

Han satt ju på bänken mot Milan i dag, så långt ifrån speltid är han väl inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in