Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-26, 11:21
Medlem
Bergakungens avatar
En liten kommentar runt att röja skyddsområden och bergrum som finns kvar, men med andra (troligen för de flesta, okända) funktioner:

Det man gör genom att offentliggöra platser är att peka ut var de ligger. Detta är väl känt av de som vill Sverige illa (och andra), så där sker ingen större skada. Det är självklart så att en främmande underrättelsetjänst får antas vara (minst) lika bra som FB:s grävarlag, så man avslöjar inga hemligheter.

Däremot är det ingen höjdare att verifiera om de används idag, vilken funktion de haft och om de har en annan funktion idag, om de plomberats, kommer att plomberas, avvecklas eller i största allmänhet används mer eller mindre aktivt. Konsekvensen KAN bli att försvaret tvingas rotera funktioner, öka bevakningen och i största allmänhet förlora överblicken över vilka som är nyfikna "på riktigt" och vilka som är enbart nördar (som de flesta här).

Jag är lika fascinerad av Kalla Krigets svenska historia som någon annan, men det vore kanske klädsamt om man avstår från att ge klara besked om platser, även om man vet själv vet, aldrig så väl.
Citera
2014-11-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Bokrecencion: Totalförsvarets ledning under kalla kriget.

Av sekretesskäl kan författaren ej gå alltför långt in på de ”verkliga” förhållandena men många godbitar presenteras som ”teasers” i kapitlet ”Ledningsplatser”. Även bilden på krigsdelegationens samlingsrum i berg, gav en del ståpäls vid genomläsningen.

Den bilden vore väldigt intressant att se Om det finns bild så borde det finnas annan dokumentation vilket jag verkligen hoppas, det vore extremt synd om dessa anläggningar bara plomberades och glömdes.
Förr hade försvaret en bank på hemsidan med filmer och bilder som ofta utgavs i samband med nedläggningar och annat. Någon som vet om det går att hitta dessa filmer och dokument idag?
Citera
2014-11-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Förr hade försvaret en bank på hemsidan med filmer och bilder som ofta utgavs i samband med nedläggningar och annat. Någon som vet om det går att hitta dessa filmer och dokument idag?

Om de inte hemligstämplats efter att de publicerats (haha), så torde det bara vara att begära ut dem. Det är svårt att tänka sig att det inte är offentliga handlingar som myndigheten har skyldigheten att skyndsamt ge frågeställaren/allmänheten tillgång till.
Citera
2014-11-26, 12:26
Medlem
http://cornucopia.cornubot.se/2014/11/riksbunkern-och-zonen-har-slutligen.html
http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Inte-en-dag-forsent-att-gora-den-har-flytten/
Citera
2014-11-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Den bilden vore väldigt intressant att se Om det finns bild så borde det finnas annan dokumentation vilket jag verkligen hoppas, det vore extremt synd om dessa anläggningar bara plomberades och glömdes.

Författaren skriver att man inte kunnat få ut några handlingar om bla. övningar med regeringen (förutom en). Skulle tro att ingenting glömts bort o ligger tillgängligt någonstans när det gäller den högsta nivån. Intressant är ju att vi inte är lika inför lagen då många andra frågat efter avhemligande av material men får nej. Gör ju att man tappar förtroendet för det som skulle kunnat vara en seriös lagstiftning. Vill hursomhelst inte fota av bilden o lägga ut här utan köp istället boken av FOKK så ni bidrar till historieforskningen.

Skall fortsätta recensionen när jag orkar...
Citera
2014-11-29, 00:36
Medlem
nicke.orebros avatar
Ett av våra objekt här i tråden har ju ganska många branddammar uppe på höjden. Efter en inspektion i gamla pumphuset vid sjön, upptäckte jag att gamla elcentralen styrde 6st sjövattenpumpar.

Var detta för att kapaciteten i en pump var så liten när set begav sig, att det krävdes 6st för att få rätt tryck, eller matade det 6 olika rör?

Följdfråga, kan dessa pumpar ha använts för att fylla upp branddammarna?

Inte sett den lösningen med ett antal branddammar på hjässan förut.

Fråga2, fanns det såpass mycket viktigt i den externa miljön som skulle kunna skyddas mot brand, eller var det den tidens sprinklersystem som tog sitt vatten den vägen?

Då jag också är av åsikten att vi inte behöver basunera ut adresser, skriver jag inte vilket berg, förhoppningsvis minskar skrivandet av rena platser, och Googleutforskarna orkar förhoppningsvis inte följa genom hela tråden på lite sikt

Menar iaf det som omtalas 60civ här i tråden.

Trevlig helg på er!!
Citera
2014-11-29, 12:08
Medlem
Sprinkelsystem tar nog sitt vatten från slutna tankar skulle jag tro eftersom branddammar kan bli kontaminerade med giftigt/radioaktivt vatten, så jag skulle tro att det är till för att rädda utrustning och närskydd utanför stötvågsdörrarna.
Citera
2014-11-29, 12:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En liten kommentar runt att röja skyddsområden och bergrum som finns kvar, men med andra (troligen för de flesta, okända) funktioner:

Det man gör genom att offentliggöra platser är att peka ut var de ligger. Detta är väl känt av de som vill Sverige illa (och andra), så där sker ingen större skada. Det är självklart så att en främmande underrättelsetjänst får antas vara (minst) lika bra som FB:s grävarlag, så man avslöjar inga hemligheter.

Däremot är det ingen höjdare att verifiera om de används idag, vilken funktion de haft och om de har en annan funktion idag, om de plomberats, kommer att plomberas, avvecklas eller i största allmänhet används mer eller mindre aktivt. Konsekvensen KAN bli att försvaret tvingas rotera funktioner, öka bevakningen och i största allmänhet förlora överblicken över vilka som är nyfikna "på riktigt" och vilka som är enbart nördar (som de flesta här).

Jag är lika fascinerad av Kalla Krigets svenska historia som någon annan, men det vore kanske klädsamt om man avstår från att ge klara besked om platser, även om man vet själv vet, aldrig så väl.
Men snälla rara, det svenska försvaret kan inte göra något om kriget kommer.
Vad som avslöjas om funktioner då och nu är helt utan militärt värde.
Ryssen vet allt om hur svaga vi är och har full koll på funktioner bergrum haft och har.
Riksbunkern är borta.
Senast redigerad av Sonnenwende 2014-11-29 kl. 12:19.
Citera
2014-11-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke.orebro
Ett av våra objekt här i tråden har ju ganska många branddammar uppe på höjden. !

Vid all strid om sommaren uppstår brand som i sig kan bänna av alla de en gång 30talet trämaster som stod uppe på rbn. Även närskyddets kamouflage behövdes. Lägg därtill napalmbombningsrisken så uppskattas säkert branddammarna. Dessa sinar kvickt omm de ej redan från början grävs i vattensjuk mark som mosskanter mm. Vatenledningarna var säkert till för en längre tids besättande av anläggningen vilket annars riskerat att borrad brunn sinar inne i berget.
Citera
2014-11-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Vid all strid om sommaren uppstår brand som i sig kan bänna av alla de en gång 30talet trämaster som stod uppe på rbn. Även närskyddets kamouflage behövdes. Lägg därtill napalmbombningsrisken så uppskattas säkert branddammarna. Dessa sinar kvickt omm de ej redan från början grävs i vattensjuk mark som mosskanter mm. Vatenledningarna var säkert till för en längre tids besättande av anläggningen vilket annars riskerat att borrad brunn sinar inne i berget.

Har någon skådat dessa - numera historiska och bortrivna - trämaster vid denna anläggning? Jag själv har skådat delar av dessa master när rivning pågick i ett område helt nära anläggningens hjässa.

De 30 master som det refereras till här ovan, var alla dessa helt nära anläggningens hjässa? Eller ingick delar av dessa master i den större antennpark som lär ha funnits på området en liten bit norröver på samma fastighet?
Citera
2014-11-30, 17:29
Medlem
Har inte sett masterna själv. De var tudelade och sedan ihopskruvade igen för att ge bättre seghet/styrka. Foten på denna masttyp är en u-balk fastcementerad i ofta fyrkantig betongsockel. De skall varit spridda på hjässan men jag kan inte svara på om det är de "3 km"" som anges i stab-stab då även Tomta´s mastområde passar in på beskrivningen storleksmässigt. En av dessa lär det nog vara.
Citera
2014-11-30, 23:14
Medlem
Såg i den här tråden i lite tidigare inlägg ang Mockfjärd och lillstup
inlägg 3030 om jag inte minns fel..

Har flera gånger varit inne i det underjordiska där, och det är ett enormt ställe som är i bruk och ägs av fortum.. det jag ville tala om är att det är sveriges första underjordiska kraftstation plus en grejj som hände när jag var där..

vi gick in från den stora porten där du kan åka lastbil in, vi gick där ca 100 meter och tunneln delar av sig till höger lika stort. går du rakt fram så kommer du ner till hallen där generatorerna sitter.

det konstiga är att tunneln som delar av sig till höger, där sitter det en stor kedja för, jag gick in där och dom anvsariga började skrika och nästan dra mig ut igen.. jag frågade vad är det?
såg hur dom tittade på varanndra och sen sa att det är rasrisk.. okejj tänkte jag och brydde mig inte mer. jag såg sen på internet som ledde till denna tråden ang just att riksbunkern skulle kunna ligga i mockfjärd! blev riktigt skrajj innan jag läste allting..

Så vad tror ni? kraftstation är en bra coverup och vid kris har dom egen ström?
det dom sa ang Rasrisk?
knappast. Ser man sig omkring och tittar hur allting är byggt så finns det ingen rasrisk.möjligtvis en enorm bomb innifrån med riktat tryck.. jag tror fortfarande dom döljer nått där nere.

jag tror inte dom byggde sveriges första underjordiska kraftstation och inte tänkte på krissituationer..
har någon varit ner där mer än mig och gått in i tunneln jag beskriver? och kan bekräfta vad som finns där inne, jag kunde bara se max 50 meter. och det var för lysrören i huvudtunneln lyste upp lite in i den "hemliga" tunneln..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in