Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-11-25, 15:37
Medlem
Personligen föredrar jag Fnr_fds...

"Lite mer arbete tog det för att få fram Flintenhäll."
Skarpsint den anläggningen hittade du inte i registren utan på annan väg!

Alla retuschering är och har varit av ondo om vi ser till främmande makt, för den egna befplkningen har den fungerat utmärkt!
Citera
2014-11-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop

Kan bara beskriva vad som hände mig. Klickade i fastighetsregistret på ett visst berg som skrivits en del om. Såg att FortV ägde det och att det ingick i en samtaxering. Kände igen någon ytterligare plats bland dessa i samtaxeringen och beslutade mig sedan för att tya reda på var fastigheten Västra Sund (..någonting..) låg. Tycktes ej gå att få info om. Letade bland olika avstyckningar bland Västra Sunds ingående fastigheter och plötsligt ledde spåret till... Hästskoberget.

Gjorde sedan likadant på Grecksåsar och funderade då på varför Holmshyttan (3:1 tror jag det var) ingick. En tom skogskulle där vatten och avloppsservitut el. dylikt fanns. Såg sedan det karaktäristiska kännetecknet i form av kraftledningen som plötsligt slutade mitt i skogen 200m söder därom vid en transformator. Vägen bommad. Plötsligt steg pulsen....
Simsalabim Kantarell Flintenhäll!
Citera
2014-11-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Kan bara beskriva vad som hände mig. Klickade i fastighetsregistret på ett visst berg som skrivits en del om. Såg att FortV ägde det och att det ingick i en samtaxering. Kände igen någon ytterligare plats bland dessa i samtaxeringen och beslutade mig sedan för att tya reda på var fastigheten Västra Sund (..någonting..) låg. Tycktes ej gå att få info om. Letade bland olika avstyckningar bland Västra Sunds ingående fastigheter och plötsligt ledde spåret till... Hästskoberget.

Gjorde sedan likadant på Grecksåsar och funderade då på varför Holmshyttan (3:1 tror jag det var) ingick. En tom skogskulle där vatten och avloppsservitut el. dylikt fanns. Såg sedan det karaktäristiska kännetecknet i form av kraftledningen som plötsligt slutade mitt i skogen 200m söder därom vid en transformator. Vägen bommad. Plötsligt steg pulsen....

Det var precis därför jag tyckte det var så skumt med Täljöviken.
(FB) Täljöviken, Österåkers Kommun
Citera
2014-11-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Det har sedan start av tråden talats om en RB60Civ resp en RB60Mil, där i princip konsensus varit att under 50-60-talet så fanns civ-delen i Grecksåsar och mil-delen i Korpaberget. Detta skulle antyda att ÖB satt i ett berg och statsministern i ett annat. Men var det verkligen så?

Några påverkande parameterar:
- En fullträff över ett av bergen skulle riskera slå ut antingen hela civila ledningen eller hela militära ledningen.
- Den civila ledningen behövde ständigt få läget och möjliga handlingsalternativ förklarat för sig, i synnerhet när ex vis den första atombomben föll över Gävle eller Boden.
- En mycket stor risk om ÖB minst dagligen skulle åka till statsministern för möte.

Kan det istället varit så att den "verkställande ledningen", dvs kungen, statsministern (med ev några få viktiga statsråd) och ÖB satt tillsammans i Korpaberget?
Grecksåsar var uppehållsplats för rikets "administrativa" ledning, dvs övrig regering, riksdag och vissa militärer (Försvarstabschefen?)?

I händelse av att Korpaberget slogs ut kunde Grecksåsar ta över.

Flintenhäll då?
Kan det rent av varit varit så att Kungen, statsministern och ÖB satt i Flintenhäll.
Försvarstabschefen, CFV och CM satt i Korpaberget.
Resten av regeringen, krigsdelegationen och militär rådgivare, ex vis Chefen för armen (som hade en oklar "chef för depå-roll" i krig), satt i Grecksåsar?

Jag kan själv tycka att det sista alternativet verkar rätt logiskt.

Statsministern, kungen och ÖB var som 'ler och långhalm' (ursäkta de yngre som inte känner igen uttrycket) som satt och kanske ännu sitter i samma båt.

Ok. Kungen är en av dessa och är endast en. Vad gäller de andra så fanns det fysiskt och sambandsmässigt minst 3 andra platser förberedda, men såklart möjliga att förändra, varifrån riket, civilt såväl som militärt kunde styras ifrån.
Det vill säga beslutsmässiga, civilt som militärt.
Några i Zonen.

En del av platserna är nämnda i denna tråd.

De gamla som planerade för 'kalla kriget' är gamla nu men vissa är fortfarande hyfsat mentalt alerta.
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2014-11-26 kl. 00:09.
Citera
2014-11-25, 23:46
Medlem
När vi pratar om Zonen, vad menar vi egentligen rent geografiskt? Är det endast det relativt lilla område som omsluter våra kära bergrum, eller bör man tänka sig Zonen som en lök med flera lager, där man räknar in allt från Hallsberg till RB80?

Själv syftar jag oftast på det lite större området, men jag tror att det finns lite olika tolkningar. Därav min fråga.
Citera
2014-11-26, 00:10
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
När vi pratar om Zonen, vad menar vi egentligen rent geografiskt? Är det endast det relativt lilla område som omsluter våra kära bergrum, eller bör man tänka sig Zonen som en lök med flera lager, där man räknar in allt från Hallsberg till RB80?

Själv syftar jag oftast på det lite större området, men jag tror att det finns lite olika tolkningar. Därav min fråga.
Det jag får uppfattningen av är att vi pratar främst om RB60. Blir ju lite från löken på bullen, dock tror jag att Hallsberg är lite av en bubblare. En av de få anläggningarna som ligger långt borta från de övriga.
Citera
2014-11-26, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende

Du kommer aldrig att få veta...
Citera
2014-11-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Statsministern, kungen och ÖB var som 'ler och långhalm' (ursäkta de yngre som inte känner igen uttrycket) som satt och kanske ännu sitter i samma båt.

Ok. Kungen är en av dessa och är endast en. Vad gäller de andra så fanns det fysiskt och sambandsmässigt minst 3 andra platser förberedda, men såklart möjliga att förändra, varifrån riket, civilt såväl som militärt kunde styras ifrån.
Det vill säga beslutsmässiga, civilt som militärt.
Några i Zonen.

En del av platserna är nämnda i denna tråd.

De gamla som planerade för 'kalla kriget' är gamla nu men vissa är fortfarande hyfsat mentalt alerta.

Ni kan fortsätta att pektulera... Nu lämnar jag denna tråden........
Citera
2014-11-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Det jag får uppfattningen av är att vi pratar främst om RB60. Blir ju lite från löken på bullen, dock tror jag att Hallsberg är lite av en bubblare. En av de få anläggningarna som ligger långt borta från de övriga.

Är du ryss?
Citera
2014-11-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Like!
Citera
2014-11-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Personligen föredrar jag Fnr_fds...

Alla retuschering är och har varit av ondo om vi ser till främmande makt, för den egna befplkningen har den fungerat utmärkt!

Kanonjobb jobbe med F!
Citera
2014-11-26, 11:02
Medlem
Bokrecencion: Totalförsvarets ledning under kalla kriget.
Författare: Sten Munck af Rosenschöld
Utgiven 2014 av Forskningsprojektet Försvaret och det kalla kriget (FOKK)

Jag beställde den här boken om Riksstyrelsen/Högsta Ledningen (HL) i fred och krig redan när den kom ut men efter att inget hänt under hela året lånade jag den slutligen ifrån biblioteket. Det är en tung bok. Både tung att läsa men också kvalitetstyngd. Någon skrev i förordet att den är en pionjärinsats i ett svåröverskådligt ämne och att den i framtiden kommer att ses som en historisk handbok och ett standardverk. Jag håller med då den i stora delar beskriver statliga utredningar och organisation.

Av sekretesskäl kan författaren ej gå alltför långt in på de ”verkliga” förhållandena men många godbitar presenteras som ”teasers” i kapitlet ”Ledningsplatser”. Även bilden på krigsdelegationens samlingsrum i berg, gav en del ståpäls vid genomläsningen. Att författaren själv inte är någon administrativ bokmal utan officer i Flottan och har åkt Lansen vid övningsanfall med attackeskadern, mår ju läsaren inte sämre av.

Boken beskriver hur HL och CL´s (Centrala Ledningen) fredsbefogenheter, i krig måste vara decentraliserade och förberedda på den Högre Regionala ledningen (Milo/Civilområden) för att fungera vid ett våldsamt krigsutbrott. Enligt 1960 års Försvarsledningsutredning (FLU60) var HL´s uppgifter utrikespolitiken, ange målsättningar, inriktning i stort av tex mil. Operationer och större utrymningar, prioritera resurser, lagstifta, sköta finanspolitiken, ge säkerhetstjänsten resurser samt uppräthålla försvarsviljan.

Mb/CV skulle ha det fulla territoriella ansvaret för sitt område och med stöd av Civilbefälhavaren leda operationerna med armé, flyg och Marinen. Denna nivå verkade från 1966 och därav att MB då fick bergrum. FLU60 föreslog att Försvarsministern skulle i fred samordna totalförsvarsverksamheten medan ett konsultativt statsråd skulle samordna den administrativa beredskapen.
(Jag tänker då på : ”-Skall vi förstärka betongpelarna med de 800 000 kr, som redan finns anslagna?, undrade statsrådet Kling som är ansvarig för beredskapen. ” från 1958. Jag reflekterar också över begreppet URAL´s betydelse Rikets Administrativa Ledningsplats, och ser skillnaden mellan HL och dess administrativa del. Frågan är ju också om denna skillnad var geografisk i händelse av krig?)

Som en följd föreslog utredningen att Försvarsdepartementet redan i fred skulle överta civilförsvaret, statens signalskyddsnämnd och psykologiska försvaret. Som jag tolkar det överfördes dessa då ifrån Administrativa ledningen till CL (Centrala Ledningen) som Försvarsdepartementet skötte. CL bestod i krig av Högkvarteret samt samverkansgrupper/chefer ur de myndigheter HKV behövde samverka med i krig. I vart fall skulle inte Försvarsdepartementet samordna den administrativa beredskapen.

1962 fastställde riksdagen att försvarsministern i fred skulle få en samordningsavdelning på försvarsdepartementet till hjälp (FÖSAM).
” En samordning gjordes i fred för vissa centrala myndigheters gruppering i zonen, vilket var benämningen på det område som innehöll ledningsplatser för rikets ledning, det militära högkvarteret och de viktigaste centrala myndigheterna.”
”För den särskilda planläggningen skapades en avdelning (SP) som underställdes expeditionschefen”.

Forts följer.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2014-11-26 kl. 11:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in