2014-11-30, 00:49
Medlem
-----Kobane Rapport-----

Efter initiativet hamnade i händerna på YPG och de gjort flera framsteg, har Turkiet försökt hitta en lösning. Den lösningen hittades och det var att öppna en ny front. I Urfa (Norra Kurdistan) nära till gränsen, stängdes elektriciteten av på flera ställen, polisen och militär förflyttade människor, många blev oroliga över vad som händer. Mitt under den röran, bröt det ut strider runt Mursitpınar regionen. Flera självmordsbombningar och terrorister började röra sig runt dessa trakter. På en halv dag rensade man hela området.

Hade ISIS lyckats skulle det vara förödande, via den regionen smugglar man mycket(MIT vet redan)

Västra fronten: Här går det snabbt framåt. Mycket stödd av artilleri som bemannas av Peshmerga. Öppen fält där Peshmerga bombar både med Mortars och Katyushas. Flesta av dessa är stationerade på Tell shair, där av den stora fördelen. YPG och Burkan al firat på marken.

Södra fronten: Man han i princip brutit deras rygg här med och de intensiva striderna är utanför staden. Dock fortfarande hårda strider, svårare front än den västra. Många hus är Riggade med bomber, man försöker säkra dessa.

Östra fronten: Här har ISIS hög mark, så som vi har på den vänstra fronten. En stor fördel självklart. Här sker de hårdaste striderna, hela kriget är nästan här. Man går framåt väldigt långsamt, ett hus i taget. Man har även beslagtagit massor av vapen på denna front ( 20-30 kalashinkovs, 7-8 RPG, 16-20 Skott till RPG, många hemmagjorda bomber och vanliga granater sedan massor av ammunition. Man har aldrig hittils beslagit så här mycket under en enda dag, det är sannolikt att de börjar brytas här med)

De kontrollerar runt 20-25 % av staden, allt i Östra fronten. VÄLDIGT lite i Södra. Man vågar inte skynda sig fram, dessa horungar älskar sätta bomber överallt.
Senast redigerad av Olle01 2014-11-30 kl. 00:53.
Citera
2014-11-30, 01:02
Bannlyst
JaN bombar i Zahra.... http://www.youtube.com/watch?v=LIVWYv4TgKA

Någon som sa att de inte drabbades så värst?...
Citera
2014-11-30, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
-----Kobane Rapport-----

Efter initiativet hamnade i händerna på YPG och de gjort flera framsteg, har Turkiet försökt hitta en lösning. Den lösningen hittades och det var att öppna en ny front. I Urfa (Norra Kurdistan) nära till gränsen, stängdes elektriciteten av på flera ställen, polisen och militär förflyttade människor, många blev oroliga över vad som händer. Mitt under den röran, bröt det ut strider runt Mursitpınar regionen. Flera självmordsbombningar och terrorister började röra sig runt dessa trakter. På en halv dag rensade man hela området.

Hade ISIS lyckats skulle det vara förödande, via den regionen smugglar man mycket(MIT vet redan)

Västra fronten: Här går det snabbt framåt. Mycket stödd av artilleri som bemannas av Peshmerga. Öppen fält där Peshmerga bombar både med Mortars och Katyushas. Flesta av dessa är stationerade på Tell shair, där av den stora fördelen. YPG och Burkan al firat på marken.

Södra fronten: Man han i princip brutit deras rygg här med och de intensiva striderna är utanför staden. Dock fortfarande hårda strider, svårare front än den västra. Många hus är Riggade med bomber, man försöker säkra dessa.

Östra fronten: Här har ISIS hög mark, så som vi har på den vänstra fronten. En stor fördel självklart. Här sker de hårdaste striderna, hela kriget är nästan här. Man går framåt väldigt långsamt, ett hus i taget. Man har även beslagtagit massor av vapen på denna front ( 20-30 kalashinkovs, 7-8 RPG, 16-20 Skott till RPG, många hemmagjorda bomber och vanliga granater sedan massor av ammunition. Man har aldrig hittils beslagit så här mycket under en enda dag, det är sannolikt att de börjar brytas här med)

De kontrollerar runt 20-25 % av staden, allt i Östra fronten. VÄLDIGT lite i Södra. Man vågar inte skynda sig fram, dessa horungar älskar sätta bomber överallt.

Det var inte dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Bo2FcxEM33c
Citera
2014-11-30, 01:11
Medlem
YPG går in i Turkiet och attackerar Dash.

http://www.youtube.com/watch?v=O3LT0Zi6AFA
Citera
2014-11-30, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
JaN bombar i Zahra.... http://www.youtube.com/watch?v=LIVWYv4TgKA

Någon som sa att de inte drabbades så värst?...

Det där var en självmordsbombare i en bepansrad lastbil, full med sprängmedel. Verkar dock som den blev söndersprängd av en RPG innan den kom fram till byggnaderna. Men så mycket sprängmedel vållar stora skador trots allt. Läste något om att det finns en mur runt hela Zahraa, antagligen tog den skada av denna attack.

Nusra och IF ser stiden mot Zahraa/Nubl som ett religiöst slag, eftersom det är två shia-byar. Nusra/IF attackerar antagligen byarna för att försöka få SAA att byta fokus. Alla vet att det är nådastöten för rebellerna om Aleppo faller, SAA är extremt nära att belägra hela de östra delarna nu. SAA avancerar även i Idlib, Nusras största fäste.

Rebellerna har använt sig av denna taktik tidigare, så fort det krisar på någon front har dom försökt att öppna en annan för att kunna andas ut på det andra stället. Senast för någon månad sen när SAA gick framåt norr om Aleppo, då attackerade rebellerna byar söder om Aleppo. Det blev ett fiasko.

Zahraa/Nubl är dock en enormt svår nöt att knäcka för Nusra och co, motståndet där är stort, detta på grund av att invånarna vet vad som väntar dom om dom ger upp. Soldaterna vid Menagh Air Base drog även dit efter att deras bas intogs av IS/IF/Nusra/FSA.

Men ja, byarna är under attack. Nusra har försökt att slå hål på försvaret från alla fronter, det har dock inte lyckats.
Citera
2014-11-30, 02:46
Medlem
motvalls avatar
Sluta släng skit på varandra. Ett antal inlägg strukna och varningar utdelade.

/Moderator
Citera
2014-11-30, 03:09
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Det där var en självmordsbombare i en bepansrad lastbil, full med sprängmedel. Verkar dock som den blev söndersprängd av en RPG innan den kom fram till byggnaderna. Men så mycket sprängmedel vållar stora skador trots allt. Läste något om att det finns en mur runt hela Zahraa, antagligen tog den skada av denna attack.

Nusra och IF ser stiden mot Zahraa/Nubl som ett religiöst slag, eftersom det är två shia-byar. Nusra/IF attackerar antagligen byarna för att försöka få SAA att byta fokus. Alla vet att det är nådastöten för rebellerna om Aleppo faller, SAA är extremt nära att belägra hela de östra delarna nu. SAA avancerar även i Idlib, Nusras största fäste.

Rebellerna har använt sig av denna taktik tidigare, så fort det krisar på någon front har dom försökt att öppna en annan för att kunna andas ut på det andra stället. Senast för någon månad sen när SAA gick framåt norr om Aleppo, då attackerade rebellerna byar söder om Aleppo. Det blev ett fiasko.

Zahraa/Nubl är dock en enormt svår nöt att knäcka för Nusra och co, motståndet där är stort, detta på grund av att invånarna vet vad som väntar dom om dom ger upp. Soldaterna vid Menagh Air Base drog även dit efter att deras bas intogs av IS/IF/Nusra/FSA.

Men ja, byarna är under attack. Nusra har försökt att slå hål på försvaret från alla fronter, det har dock inte lyckats.

Mer filmmaterial:http://www.liveleak.com/view?i=069_1417276618

Ser ut som man slår ut självmordsbombaren, då bilen sprängs mitt i det öppna. Ett totalhaveri.

Dessa 2 städer tror jag aldrig kommer att falla. Nusra/front attackerar väl då och då för att visa sitt manskap att man inte ger upp. Men jag tror att sanningen är den att de själva vet att oddsen är mycket liten. Du har SAA, NDF och Hizbollah ska tydligen finnas på plats samt att befolkningen är shia.
Folket i de här städerna kommer aldrig att ge sig, de dör hellre. Det här är inte Ayn al-Arab, utan det här är på riktigt.
Citera
2014-11-30, 08:01
Medlem
tigersaid86s avatar
Video från igår - IS anfaller från Turkisk sida.
YPG jagar IS på Turkisk mark.
Turkiska flaggan vajar från en byggnad kunde jag se 1:52 min.

IS är även i en silo som det ser ut att vara, en hög cylindrisk byggnad.

https://m.youtube.com/watch?v=O3LT0Zi6AFA

Turkiet, terroristernas fristad.
Turkey continues its double dealing, courting the European Union while supporting Islamist terror. Hamas is thankful for its new headquarters in Turkey.
http://www.nbcnews.com/storyline/isis-terror/isis-launches-attack-kobani-turkey-kurds-say-n258186

Detta stärker allas misstankar ännu mer. Hamas är en internationellt terrorist stämplad organisation.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-11-30 kl. 08:37.
Citera
2014-11-30, 08:08
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991

Ser ut som man slår ut självmordsbombaren, då bilen sprängs mitt i det öppna. Ett totalhaveri.

Dessa 2 städer tror jag aldrig kommer att falla. Nusra/front attackerar väl då och då för att visa sitt manskap att man inte ger upp. Men jag tror att sanningen är den att de själva vet att oddsen är mycket liten. Du har SAA, NDF och Hizbollah ska tydligen finnas på plats samt att befolkningen är shia.
Folket i de här städerna kommer aldrig att ge sig, de dör hellre. Det här är inte Ayn al-Arab, utan det här är på riktigt.

Inga artilleri, inga dussintals pansarvagnar, inga tusentals soldater.

Det kriget är en fjärt.
Citera
2014-11-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Varför skriver du så här om inte geografiska platsen har någon betydelse? "En man från kurdiska Irak ska alltså veta ISIS siffror på manskap" Det roliga är att du avslutar med den här
Har du förlorat debatten är det bättre att inte skriva alls än skriva sådana idiot inlägg. "Inte alls" var svaret på din fråga ifall YPG var en bättre källa, och inte om geografisk plats har betydelse.

Citat:
Det där andra du skriver räknar jag som noll eftersom det inte finns något som dementerar uppgifterna i de länkar som jag presenterade.
Samma här.
Så du menar att om TV säger något och ingen dementerar det då är allt som TV säger per definition sant?

Citat:
Emellan åt så är vissa delar här helt obegrippliga, framförallt den första meningen. Det du kallar propaganda och hatspridning är källor som beskriver händelser som har inträffat.
Vad är det du inte kan förstå? Du skrev om din teori om "hjärnornas krig" som pågår där nere och här. Jag svarade att sådant krig inte finns annat än i vissa kurd individers egna hjärnor och förklarade dig varför. Vad är det som är så svårt att förstå? Kanske missupfattade jag din ide, du får gärna förklarade den vidare mer detaljerat och precis.

Citat:
Om jag uppfattat ditt resonemang rätt så menar du att om två syrier med olika tro skakar hand med varandra så kommer ett sekterisitisk massaker på ett antal syrier att försvinna. Jag tycker om din inställning och har alltid tyckt att den väpnade konlfikten var det värsta som kan hända, framförallt för det vanliga folket. Men att blunda och inte villja se vad som faktiskt sker kommer inte göra så att det hemska försvinner, det är snarare tvärtom om det hemska har ögon på sig så kanske den tänker efter nästa gång. Men i vilket fall så vill jag veta sanningen.
Nej sluta ljug som den orm du är, du vill inte Syrien och syriska folket något väl. Du sprider dina valda "nyheter" från obskyra källor eller amerikansk media i syfter att uppmuntra sekteristisk våld mellan syrier så att Syrien kan förfalla än mer så att det gynnar ert storkurdistan. Du förklarar mycket bra hur du tänker i din teori om "hjärnornas krig".

Citat:
Du snackar om hets, hat och allt annat som du eller någon annan varit förmål för, men du själv länkade en video i ditt första inlägg till mig och skriv följande. "Kolla in här hur YPG flyr i panik mitt på dan över öppen terräng och sen blir nermejade" Jag blir inte provocerad av detta, men jag anser att individer med detta beteende är ytterst avskyvärda.

Ta inte saker ur sitt sammanhang, meningen förklarade videomaterialet som visade hur YPG flydde i panik och tyvärr blev nermejade till sista man, det är inte mitt fel att det hände. Du däremot för att bortförklade YPGs sammanbrott och förlust av över 300 byar på 3 veckor försökte få det att verka som något helt annat och kallade det en "tactical retreat". Det fanns video material ute som visade något helt annat och av vad du beskrev och jag var därför tvungen att visa det. För det är viktigt att man får sig rätt bild av vad som verkligen sker annars är det lätt hänt att osanningar börjar spridas här.

Något som däremot är avskyvärt är du som sprider propaganda i syfte att uppmuntra sekteristisk våld så att konflikten förvärras, det är något riktigt avskyvärd för det leder till att fler människor dödas och får leva i misär. Ett annat är när du och andra kurder tidigare postade videos där "rebeller" har ihjäl och torterar syriska soldater och ni skriver hur ni "njuter av att se araber döda varann". Det är vad jag kallar avskyvärt.

Citat:
Jag har redan sagt mitt, det här ovan bekräftar fortfarnde inte din tes och jag är ingen vän av cirkeldebatt.

Är det någon som gör cirkeldebatter så är det du. Har du inget att komma med är det bättre att inte skriva alls.
Senast redigerad av ershwu 2014-11-30 kl. 15:42.
Citera
2014-11-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991

Kallar du detta krig helt seriöst? Trollar du eller är du seriös? Riktig krig finns i idlib där nusra fsa attackerar med full styrka inte ens 3% of Al nusra attackerar Nubl och zahra hahahahhaha cirka 200 nusra med ak 47or och några hell cannons attackerar nubl och zahra. Dom ändra fronterna jag och de flesta människorna väljer att slösa sin tid på är idlib fronten aleppo fronten och ayn al arab fronten.'

ps vad spelar det för roll om befolkningen är shia? Al nusra och Islamic front påstår att alla sivilia har sprungit och sökt skydd i Afreein.
Citera
2014-11-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ershwu
Har du förlorat debatten är det bättre att inte skriva alls än skriva sådana idiot inlägg. "Inte alls" var svaret på din fråga ifall YPG var en bättre källa, och inte om geografisk plats har betydelse.

Samma här. Så du menar att om TV säger något och ingen dementerar det då är allt som TV säger per definition sant? Har jag förståt dig rätt?

Vad är det du inte kan förstå? Du skrev om din teori om "hjärnornas krig" som pågår där nere och här. Jag svarade att sådant krig inte finns annat än i vissa kurd individers egna hjärnor och förklarade dig varför. Vad är det som är så svårt att förstå? Kanske missupfattade jag din ide, du får gärna förklarade den vidare mer detaljerat och precis.

Nej sluta ljug som den orm du är, du vill inte Syrien och syriska folket något väl. Du sprider dina valda "nyheter" från obskyra källor eller amerikansk media i syfter att uppmuntra sekteristisk våld mellan syrier så att Syrien kan förfalla än mer så att det gynnar ett storkurdistan. Du förklarar mycket bra hur du tänker i din teori om "hjärnornas krig".

Ta inte saker ur sitt sammanhang, meningen förklarade videomaterialet som visade hur YPG flydde i panik och tyvärr blev nermejade till sista man, det är inte mitt fel att detta hände. Du däremot för att bortförklade YPGs totala sammanbrott och förlust av över 300 byar på 3 veckor försökte få det att verka som något helt annat och kallade det en "tactical retreat". Det fanns video material ute som visade något helt annat och av vad du beskrev och jag var därför tvungen att visa det. För det är viktigt att man får sig rätt bild av vad som verkligen sker annars är det lätt hänt att osanningar börjar spridas här.

Något som däremot är avskyvärt är du som sprider propaganda i syfte att uppmuntra sekteristisk våld så att konflikten förvärras, det är något riktigt avskyvärd för det leder till att fler människor dödas och får leva i misär. Ett annat är när du och andra kurder tidigare postade videos där "rebeller" har ihjäl och torterar syriska soldater och ni skriver hur ni "njuter av att se araber döda varann". Det är vad jag kallar avskyvärt.

Är det någon som gör cirkeldebatter så är det du. Har du inget att komma med är det bättre att inte skriva alls.
300 byar är inget som bör jämnföras med att Assads terror arme lämnade manbij aleppo al bab alla kurdiska städer raqqah daraa idlib och så vidare Assads arme är ett skämt om Ryssarna drar tillbaka sitt stöd kommer de förlora damaskus med.

Väldigt komiskt att den ultimata SYRISKA ARAB ARMEN SAA har på 4 år kunnat få slut på några bönder med ak47or ((

Kommer ihåg när pro assad kanaler påstod att FSA osv var bönder med ak47or som skulle förlora kriget på 1 månad. Men efter 4 år Har assad med stöd från ryssland och china+ krigare från Oslagbara Hezbollah som enligt många här har vunnit krig mot israel och shia miliser från Iran och Iraq inte lyckats slå ner ett uppror som bönder har påbörjat
Senast redigerad av Drittan 2014-11-30 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in