2014-11-28, 13:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Ekman tvingas ju egentligen bort pga religiösa skäl. Frågan är vad som anses som diskriminering. Att inte kunna få lov att ha kvar jobbet pga byte av samfund. Det står det inte något om i avtalet tror jag. Rektorn öfr skolan tänker väl vara kvar trots att även han blivit katolik nu? Men det gillar inte LO. Vad säger DO om detta? Vad säger Arbetsdomstolen? LO kanske betalar för att slippa få det hos DO och hos Arbetsdomstolen. Vad vet jag. De hänvisar till lidandet.
Du hade alltså ingen källa till att Ägare eller styrelseledamöter inte får Akassa.
Som jag trodde...

Kan du låta bli att posta (medvetet?) felaktiga uppgifter i tråden tack?
Citera
2014-11-28, 14:01
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du hade alltså ingen källa till att Ägare eller styrelseledamöter inte får Akassa.
Som jag trodde...

Kan du låta bli att posta (medvetet?) felaktiga uppgifter i tråden tack?

Det går inte att byta samfund som pastor eller präst och få ett jobb bara sisådär. A-kassa kan man få om det finns jobb att söka. Ekman är en lekman i katolska kyrkan.
Citera
2014-11-28, 14:11
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
UE är en riktigt falsk-sluging. KFML(r):are, aktiv strejkagitator/kuppmakare, redan på sjuttiotalet. Sedan smög sig 'religion' in som nytt tuvhopp, jag tror inte för ett ögonblick på annat än på hans bedragarmentalitet.
Citera
2014-11-28, 15:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja rubriken säger allt.

Ulf Ekman har konverterat och blivit katolik och ber i samband med det om ursäkt.

Sedan uppdagades det att han och hans fru och tre styrelsemedlemmar får ersättningar och pensioner från Livets Ord ser ut att vara tills de pensionerar sig men det låter jag vara osagt detta medan man låtit andra anställda jobba utan pensionsavtal alls...

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ul...-trots-uttrade

Vad ska man säga om detta?
Är detta den verklighet som råder ute i frikyrkoförsamlingarna idag?
Skor sig ledarna på församlingens bekostnad i denna utsträckning?
Jobbar anställda idag anno 2014 utan pensionsavtal ute i församlingarna?
Är deras förfarande förenligt med "god kristen moral"?

Ser det mest som en tragedi för de människor som låtit sig luras till ett sådant anställningsavtal.

Det allra första jag sa till folk i min omgivning när jag hörde om Ekmans utträde var:
"Aldrig i helvete att den killen inte har rejäla ekonomiska intressen kvar i Livets ord som kommer att avslöjas i sinom tid"
Så jag är inte direkt överraskad om man säger så.

Detta berättar jag inte för att skryta, utan för att belysa någonting annat:
Det finns ibland någon sorts allmänrådande förväntan om att religiösa i allmänhet skulle bete sig bättre än andra. Hela artikeln är på något sätt skriven utifrån den förväntan.

Och jag undrar bara: Finns det någonting som helst som någonsin pekar på att så är fallet? Jag har då rakt inte sett ett spår utav det.
Citera
2014-11-28, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ja rubriken säger allt.

Ulf Ekman har konverterat och blivit katolik och ber i samband med det om ursäkt.

Sedan uppdagades det att han och hans fru och tre styrelsemedlemmar får ersättningar och pensioner från Livets Ord ser ut att vara tills de pensionerar sig men det låter jag vara osagt detta medan man låtit andra anställda jobba utan pensionsavtal alls...

Ser det mest som en tragedi för de människor som låtit sig luras till ett sådant anställningsavtal.

Han ska väl ha det harn har avtal för. I de flesta frikyrkoförsamlingar har prästerna usla avtal och dåliga löner. Det är ju tro och kall som gör att de vill vara pastor.
Men ulf ekman hade säkert nåt bra avtal han är ju inte dum.
Det var väl ingen som skulle kunnat gissa att han skulle gå och bli katolik.
Citera
2014-11-28, 16:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det allra första jag sa till folk i min omgivning när jag hörde om Ekmans utträde var:
"Aldrig i helvete att den killen inte har rejäla ekonomiska intressen kvar i Livets ord som kommer att avslöjas i sinom tid"
Så jag är inte direkt överraskad om man säger så.

Detta berättar jag inte för att skryta, utan för att belysa någonting annat:
Det finns ibland någon sorts allmänrådande förväntan om att religiösa i allmänhet skulle bete sig bättre än andra. Hela artikeln är på något sätt skriven utifrån den förväntan.

Och jag undrar bara: Finns det någonting som helst som någonsin pekar på att så är fallet? Jag har då rakt inte sett ett spår utav det.
Jo man levde ju själv med den i sin ungdom, minns när jag talade med Harald Blåtand...

Idag vet man ju bättre.
Och jag har inte heller sett ett spår av det.
Snarare tvärt om men det kan ju vara väldigt subjektivt då man reagerar kraftigare på dylikt.
Citera
2014-11-28, 16:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athenaz
Han ska väl ha det harn har avtal för. I de flesta frikyrkoförsamlingar har prästerna usla avtal och dåliga löner. Det är ju tro och kall som gör att de vill vara pastor.
Men ulf ekman hade säkert nåt bra avtal han är ju inte dum.
Det var väl ingen som skulle kunnat gissa att han skulle gå och bli katolik.
Men här visste ju församlingen inte ens om det.
Det är ju en ersättning han tilldelat sig själv ser det ut som och sedan dragit.
Citera
2014-11-28, 16:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men här visste ju församlingen inte ens om det.
Det är ju en ersättning han tilldelat sig själv ser det ut som och sedan dragit.

Här kan jag delge ytterligare info från min första reaktion:
Jag utgick också från att han tänkt lämna under en längre tid och därför sett till att planera det ekonomiska från Livets ord ordentligt innan avskedet.

Om detta sen stämmer, dvs att han sett till att få den här livslönen EFTER att han i huvudet redan bestämt sig för att lämna är ju omöjligt att svara på för alla utan Ekman själv, men jag vet i alla fall vad jag tror om den saken.
Citera
2014-11-28, 16:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Här kan jag delge ytterligare info från min första reaktion:
Jag utgick också från att han tänkt lämna under en längre tid och därför sett till att planera det ekonomiska från Livets ord ordentligt innan avskedet.

Om detta sen stämmer, dvs att han sett till att få den här livslönen EFTER att han i huvudet redan bestämt sig för att lämna är ju omöjligt att svara på för alla utan Ekman själv, men jag vet i alla fall vad jag tror om den saken.
Samma här...
Citera
2014-11-29, 15:38
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Ekman tvingas ju egentligen bort pga religiösa skäl. Frågan är vad som anses som diskriminering. Att inte kunna få lov att ha kvar jobbet pga byte av samfund. Det står det inte något om i avtalet tror jag. Rektorn öfr skolan tänker väl vara kvar trots att även han blivit katolik nu? Men det gillar inte LO. Vad säger DO om detta? Vad säger Arbetsdomstolen? LO kanske betalar för att slippa få det hos DO och hos Arbetsdomstolen. Vad vet jag. De hänvisar till lidandet.

Det var ingen som tvingade bort Ekman och hans fru.Han valde själv och vad jag förstår har det varit en riktning han tänkt i i många år fast få vanliga församlingsmedlemmar vetat om det.
LO är som sagt en stiftelse som har ägts av UE med familj oavsett hur mycket församlingen kallats för församling.Där finns skola,och förlag som säljer böcker och inspelningar av möten bla.Allt i denna stiftelse stod och hans familj/närstående som ägare för

Mycket har gått ut på att samla ihop och tjäna pengar..........

För min del tycker jag att det är märkligt att han uppbär ersättning ifrån en verksamhet han idag tagit avstånd ifrån .Men det är jag det.
Citera
2014-11-29, 15:49
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det var ingen som tvingade bort Ekman och hans fru.Han valde själv och vad jag förstår har det varit en riktning han tänkt i i många år fast få vanliga församlingsmedlemmar vetat om det.
LO är som sagt en stiftelse som har ägts av UE med familj oavsett hur mycket församlingen kallats för församling.Där finns skola,och förlag som säljer böcker och inspelningar av möten bla.Allt i denna stiftelse stod och hans familj/närstående som ägare för

Mycket har gått ut på att samla ihop och tjäna pengar..........

För min del tycker jag att det är märkligt att han uppbär ersättning ifrån en verksamhet han idag tagit avstånd ifrån .Men det är jag det.

Fast en stiftelse äger sig själv och är en egen juridisk person. Den har inga ägare. Tydligen får han pension men har avsagt sig att få ut mellanskillnaden mellan sin lön och pensionen.
Citera
2014-11-29, 16:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja rubriken säger allt.

Nu tycks ju historien vara en anka:

Livets Ord dementerar hög pension

http://www.unt.se/uppland/uppsala/li...n-3488941.aspx

På fredagseftermiddagen skickade Livets Ord ut ett pressmeddelande där uppgifterna om makarna Ekmans förmåner dementeras. Detta trots att flera medlemmar som UNT har pratat med bekräftar uppgifterna.

"Strax efter sin konvertering i våras valde paret Ekman att avstå från denna förmån. De kommer inte heller i framtiden att göra några ekonomiska anspråk utifrån pensionsavtalet", skriver Livets ord i pressmeddelandet.

När UNT sent på fredagseftermiddagen kommer i kontakt med Jonathan Ekman, vd och styrelseordförande i Livets Ord, bekräftar han pressmeddelandets uppgifter.

Stämmer det att Ulf och Birgitta Ekman har avsagt sig den här ersättningen?
– Ja.

Och detta skedde strax efter konverteringen?
– Ja, det stämmer.

Detta sagt så är det i mina ögon inte orimligt att den som grundat en kyrka och ägnat en stor del av livet till att bygga upp den får pension för detta. Detta oavsett om vederbörande sedan konverterar till katolicismen eller någon annan lära. Det är arbetsinsatsen som ska belönas. Tron är en privatsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in