2014-11-29, 16:28
Medlem
Stina-Linas avatar
I tidningen Dagen står det att de får pension ifrån de pengar församlingen Livets ord "avsatt för det". Man har alltså avsatt pengar till pensioner.Jag trodde pension er betalades ut via FK
Jag tycker nog att förklaringen är lite luddig jag

http://www.dagen.se/livets-ord-demen...tning-1.302097
Citera
2014-11-29, 16:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
I tidningen Dagen står det att de får pension ifrån de pengar församlingen Livets ord "avsatt för det". Man har alltså avsatt pengar till pensioner.Jag trodde pension er betalades ut via FK
Jag tycker nog att förklaringen är lite luddig jag

http://www.dagen.se/livets-ord-demen...tning-1.302097

Jag tror att det syftar på att många arbetade utan eller mot liten betalning, särskilt under de första åren. Sedan insåg man att dessa "volontärer" skulle få en orimligt låg pension, och försökte rätta till det i efterhand.
Citera
2014-11-29, 16:36
Medlem
Stina-Linas avatar
Om nån har skott sej på andras bekostnad och skapat sej en förmögenhet genom andras försakelser är det U E. För mej är det främmande att han skulle ha mer rätt till extrapengar än nån annan. Jag har aldrig uppfattat det som att U E arbetat som "volontär".
Citera
2014-11-29, 16:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Om nån har skott sej på andras bekostnad och skapat sej en förmögenhet genom andras försakelser är det U E. För mej är det främmande att han skulle ha mer rätt till extrapengar än nån annan. Jag har aldrig uppfattat det som att U E arbetat som "volontär".

Nu är det alltså inte paret Ekman, utan andra som får detta pensionstillskott. Hela historien tycks vara en anka. Se mitt inlägg på förra sidan.

Huruvida Ekman "skott sig" på Livets Ord kan jag inte bedöma, då jag inte har insyn i hans affärer.
Citera
2014-11-29, 17:02
Medlem
Stina-Linas avatar
Vad jag fattat är det de fem första i L Os topp som omfattas främst av pengarna.Bland dem är paret Ekman
Citera
2014-11-29, 17:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vad jag fattat är det de fem första i L Os topp som omfattas främst av pengarna.Bland dem är paret Ekman

http://www.unt.se/uppland/uppsala/li...n-3488941.aspx
Citera
2014-11-29, 17:09
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu är det alltså inte paret Ekman, utan andra som får detta pensionstillskott. Hela historien tycks vara en anka. Se mitt inlägg på förra sidan.

Huruvida Ekman "skott sig" på Livets Ord kan jag inte bedöma, då jag inte har insyn i hans affärer.

Om jag fattar det hela rätt så får han sin folkpension från Försäkringskassan och tjänstepension från LO och avstod pga konverteringen från extra pengar från LO som utfyllnad så att det skulle motsvara den lön han hade när han blev pensionär. Tjänstepensionen i LO är tydligen avsatt i en pensionsfond i LO som förvaltar fonden, precis som Svenska kyrkan har en pensionsfond som förvaltar prästernas tjänstepension.
Citera
2014-11-29, 17:12
Medlem
Stina-Linas avatar
Jo men det blir ju lite svävande för hur mycket pensionstillskottet han får från L O sägs ju inte
Citera
2014-11-29, 17:23
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Jo men det blir ju lite svävande för hur mycket pensionstillskottet han får från L O sägs ju inte

Fast tjänstepension är ju inte pensionstillskott.

Gamla avtalet:
Lön vid pension <=> Folkpension + tjänstepension + pensionstillskott

Avtalet efter konvertering:
Folkpension + tjänstepension
Senast redigerad av Mormonlady 2014-11-29 kl. 17:25.
Citera
2014-11-30, 01:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Låter snarare som om man satt igång en operation skadeprevention när en mängd medlemmar börjat lämna Livets Ord tycker du inte det?

Man säger en sak på medlemsmötet och när folk reagerar stark kommer man snabbt fram med att de avsagt sig ersättningen innan konverteringen sedan.

Luktar unket lång väg imnho.
Citera
2014-11-30, 15:24
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Låter snarare som om man satt igång en operation skadeprevention när en mängd medlemmar börjat lämna Livets Ord tycker du inte det?

Man säger en sak på medlemsmötet och när folk reagerar stark kommer man snabbt fram med att de avsagt sig ersättningen innan konverteringen sedan.

Luktar unket lång väg imnho.

Jag reagerar på det som inte står.Det står inte att U E m fl inte uppbär någon ekonomisk ersättning av något slag .Bara att det inte är det avtal som slöts just den gången

I J Es dementi står det "Det som betalas ut till dem, såväl idag som framåt, är med andra ord endast de pensionsmedel som redan tidigare avsatts för detta syfte." (i Livets Ords stiftelse)

Och "Den pension Livets Ord idag betalar ut utifrån den ursprungliga styrelsens pensionsavtal, utöver tidigare avsatta medel , är totalt c:a 36000 kr/månad."

Om man ska läsa här står det ju faktiskt att det funnits "tidigare avsatta medel" som inte uppges siffermässigt hur stora de är.

Jag har haft anledning många gånger att fundera över hur pengar hanteras och hur man kan göra omskrivningar i sammanhang som L O även om jag själv aldrig var med där.När man står utanför ser man oftast mer än om man är indragen "dom vanlig medlem"? För man har ingen lojalitetskonflikt
Citera
2014-11-30, 18:32
Medlem
rex144s avatar
Ulf Ekman har skapat Livets Ord, han har rätt att få pension, det är högst troliogt att han har blivit multimiljonär på rörelsen, de drog in en massa chash och drev företag,
de äger fastigheter,

om nu varje präst hade gjort lika mycket som Ekman då hade kyrkorna i Sverige varit fyllda till bredden, han har gjort sig förtjänt av detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in