Citat:
Ursprungligen postat av
gulligumsan
men är du helt Dum eller!
Jag missbrukar inte droger ochhar ingen plan på att göra det heller.
Jag brukar dock lisdexamfetamin EFTER DOKTORNS ORDINATION.
Och inte särskilt höga "knarkdoser" skulle jag tro.
visst jag skriver i ett knarkforum. Men jag sökte på "elvanse" och hamnade här helt enkelt.
Men ämnet är väl desamma oavsett i vilket syfte man brukar det.
Ja, då är det väl helt okej om det används medicinskt sätt, alla kan ju inte fördjupad kemi/biologi för att använda medicin. Ursäkta för anklagan (felstavning, vet inte hur det stavas sugar på svenska (är 100% svenska dock), finns inget värre jag vet en personer som bara tar utan att kunna biologi/kemi.
Vad menar du med, ämnet är väl detsamma hur man än brukar det?
Asså vare sig du tar 200mg eller 50mg så är det samma ämne och det klyvs på samma sätt och funkar på samma sätt. Sen så kan du uppleva/få olika effekter som att det blir kraftigare eller att det håller i sig längre i kroppen men inte lika starkt, Tar du till exempel Monoaminoxidashämmare så lär effekterna bli starkare och kännas som mer potent och förmodligen sitta i längre i kroppen, det finns många saker som ändrar "effekterna" man upplever som intag(näsa, svälja, i munnen(under tungan), röven(GAAAAAAAAAAAY) detta beror för det mesta på att "bioavability" ökas och blir därav mer potent. Till exempel så ger oftast intag via näsan högre "bioavability" samt snabbare absorption än magen. därav så blir till exempel metylfenidat * HCL(ritalin) starkare vid snortning på grund av två saker
1. Snabbare absorption (fort in till blodet)
2. cirka 10-20% högre "bioavability" än oralt
Så alltså blir den mer än >10-20% starkare, vet inte hur många % starkare den blir på grund av snabbare absorption.