2014-11-28, 22:35
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Concerta är metylfenidatklorid, elvanse är lisdexamfetamin, det är som att jämföra äpplen med päron, det finns likheter men i slutet är det 2 olika frukter.

50mg elvanse motsvarar 14.8mg dexamfetamin, resten är lysin.

Men lisdexamfetamin... hur är det i jämförelse med "amfetamine"? Alltså som säljs på gatan? Är det samma ämne, bara att det är den "utan tillsatser" så att säga? haha
eller finns amfetamin som flera ämnen?
Citera
2014-11-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Men lisdexamfetamin... hur är det i jämförelse med "amfetamine"? Alltså som säljs på gatan? Är det samma ämne, bara att det är den "utan tillsatser" så att säga? haha
eller finns amfetamin som flera ämnen?
OMG använd inte droger om du inte kan kemi/biologi, hatar små outbildade ungar som dig, lisdexamfetamin är en motherfucking prodrog, det är inte en drog i sig men den metaboliseras i kroppen , då klyvs lysin gruppen bort från lisdexamfetamin och då blir det amfetamin, då får alltså amfetamin och lysin, du kan alltså inte snorta skiten eftersom det inte är en drog utan en PRODROG.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Lisdexamfetamine-Structural_Formula_V.1.svg/220px-Lisdexamfetamine-Structural_Formula_V.1.svg.png

Om du nu tar bort allt skit(lysin) efter aminen, alltså där det står NH2 vilket är kopplat ketone delen på lysin, kolla nu vad det ser ut som... kan det vara amfetamin?? , mer specifikt så är det en av isomerna av amfetamin som heter dexamfetamin

Skit i min svengelska, läser inte kemi/biologi på svenska,
Citera
2014-11-29, 03:38
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CornholioHF
OMG använd inte droger om du inte kan kemi/biologi, hatar små outbildade ungar som dig, lisdexamfetamin är en motherfucking prodrog, det är inte en drog i sig men den metaboliseras i kroppen , då klyvs lysin gruppen bort från lisdexamfetamin och då blir det amfetamin, då får alltså amfetamin och lysin, du kan alltså inte snorta skiten eftersom det inte är en drog utan en PRODROG.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Lisdexamfetamine-Structural_Formula_V.1.svg/220px-Lisdexamfetamine-Structural_Formula_V.1.svg.png

Om du nu tar bort allt skit(lysin) efter aminen, alltså där det står NH2 vilket är kopplat ketone delen på lysin, kolla nu vad det ser ut som... kan det vara amfetamin?? , mer specifikt så är det en av isomerna av amfetamin som heter dexamfetamin

men är du helt Dum eller!
Jag missbrukar inte droger ochhar ingen plan på att göra det heller.
Jag brukar dock lisdexamfetamin EFTER DOKTORNS ORDINATION.
Och inte särskilt höga "knarkdoser" skulle jag tro.
visst jag skriver i ett knarkforum. Men jag sökte på "elvanse" och hamnade här helt enkelt.
Men ämnet är väl desamma oavsett i vilket syfte man brukar det.
Citera
2014-11-29, 03:38
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:

Men tack för en bra förklaring.
Citera
2014-11-29, 04:12
Medlem
Citat:
men är du helt Dum eller!
Jag missbrukar inte droger ochhar ingen plan på att göra det heller.
Jag brukar dock lisdexamfetamin EFTER DOKTORNS ORDINATION.
Och inte särskilt höga "knarkdoser" skulle jag tro.
visst jag skriver i ett knarkforum. Men jag sökte på "elvanse" och hamnade här helt enkelt.
Men ämnet är väl desamma oavsett i vilket syfte man brukar det.
Ja, då är det väl helt okej om det används medicinskt sätt, alla kan ju inte fördjupad kemi/biologi för att använda medicin. Ursäkta för anklagan (felstavning, vet inte hur det stavas sugar på svenska (är 100% svenska dock), finns inget värre jag vet en personer som bara tar utan att kunna biologi/kemi.

Vad menar du med, ämnet är väl detsamma hur man än brukar det?
Asså vare sig du tar 200mg eller 50mg så är det samma ämne och det klyvs på samma sätt och funkar på samma sätt. Sen så kan du uppleva/få olika effekter som att det blir kraftigare eller att det håller i sig längre i kroppen men inte lika starkt, Tar du till exempel Monoaminoxidashämmare så lär effekterna bli starkare och kännas som mer potent och förmodligen sitta i längre i kroppen, det finns många saker som ändrar "effekterna" man upplever som intag(näsa, svälja, i munnen(under tungan), röven(GAAAAAAAAAAAY) detta beror för det mesta på att "bioavability" ökas och blir därav mer potent. Till exempel så ger oftast intag via näsan högre "bioavability" samt snabbare absorption än magen. därav så blir till exempel metylfenidat * HCL(ritalin) starkare vid snortning på grund av två saker
1. Snabbare absorption (fort in till blodet)
2. cirka 10-20% högre "bioavability" än oralt
Så alltså blir den mer än >10-20% starkare, vet inte hur många % starkare den blir på grund av snabbare absorption.
Senast redigerad av CornholioHF 2014-11-29 kl. 04:30.
Citera
2014-11-29, 04:37
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ja, då är det väl helt okej om det används medicinskt sätt, alla kan ju inte fördjupad kemi/biologi för att använda medicin. Ursäkta för anklagan (felstavning, vet inte hur det stavas sugar på svenska (är 100% svenska dock), finns inget värre jag vet en personer som bara tar utan att kunna biologi/kemi.

Vad menar du med, ämnet är väl detsamma hur man än brukar det?
Asså vare sig du tar 200mg eller 50mg så är det samma ämne och det klyvs på samma sätt och funkar på samma sätt. Sen så kan du uppleva/få olika effekter som att det blir kraftigare eller att det håller i sig längre i kroppen men inte lika starkt, Tar du till exempel Monoaminoxidashämmare så lär effekterna bli starkare och kännas som mer potent och förmodligen sitta i längre i kroppen, det finns många saker som ändrar "effekterna" man upplever som intag(näsa, svälja, i munnen(under tungan), röven(GAAAAAAAAAAAY) detta beror för det mesta på att "bioavability" ökas och blir därav mer potent. Till exempel så ger oftast intag via näsan högre "bioavability" samt snabbare absorption än magen. därav så blir till exempel metylfenidat * HCL(ritalin) starkare vid snortning på grund av två saker
1. Snabbare absorption (fort in till blodet)
2. cirka 10-20% högre "bioavability" än oralt
Så alltså blir den mer än >10-20% starkare, vet inte hur många % starkare den blir på grund av snabbare absorption.

Okej då hajjar jag lite

Jag mena att ämnet i sig är ju "knark" oavsett om man får det utskrivet eller köprr olagligt.
tror jag... Tror inte jag vaknat riktigt än då hjärnan talar nog lite sluddrigt till mig.

Men kort och gott så ger inte lisdexamfetamin "samma" effekt som amfetamin?
Citera
2014-11-29, 08:38
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Okej då hajjar jag lite

Jag mena att ämnet i sig är ju "knark" oavsett om man får det utskrivet eller köprr olagligt.
tror jag... Tror inte jag vaknat riktigt än då hjärnan talar nog lite sluddrigt till mig.

Men kort och gott så ger inte lisdexamfetamin "samma" effekt som amfetamin?

Inte i de doserna, men teoretiskt så borde Elvanse ge samma effekt som dexamfetamin (kallas Metamina i Sverige).

Och de är inte helt ovanligt att folk som får metylfenidat eller metamina på recept snarare bli lugna än speedade av det, och historier om folk som använt sig av gatuamfetamin i samma syfte innan diagnos är inte väldigt ovanliga.

Men om Elvanse inte passar dig, varför inte gå tillbaka till Concerta om den passade?
Livet är för kort för att slösas på att experimentera med mediciner som inte funkar för en.
Citera
2014-11-29, 10:02
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Inte i de doserna, men teoretiskt så borde Elvanse ge samma effekt som dexamfetamin (kallas Metamina i Sverige).

Och de är inte helt ovanligt att folk som får metylfenidat eller metamina på recept snarare bli lugna än speedade av det, och historier om folk som använt sig av gatuamfetamin i samma syfte innan diagnos är inte väldigt ovanliga.

Men om Elvanse inte passar dig, varför inte gå tillbaka till Concerta om den passade?
Livet är för kort för att slösas på att experimentera med mediciner som inte funkar för en.

Ok
nej men jag har bara haft elvanse i en vecka. Precis gjort en höjning. Så jag ger det en chans.
poängen är att de ska vara mer att de håller dagen ut (inte natten såklart)
För att concertan avtar effekt efter bara några timmar.
och efter att provat lite ritalin i kombo som inte heller gör verkan så tyckte läkaren vi orovar elvanse.
men funkar de inte så går jag tillbaka på concerta
Citera
2014-11-29, 21:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
nej men jag har bara haft elvanse i en vecka. Precis gjort en höjning. Så jag ger det en chans.
Effekten kanske inte kommer förr än du tar +100mg.
Citat:
men funkar de inte så går jag tillbaka på concerta
Metamina, inte lätt att få men kan fungera bättre än elvanse och har ingen depåeffekt som kan bråka.
Citera
2014-11-30, 18:34
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Effekten kanske inte kommer förr än du tar +100mg.
Metamina, inte lätt att få men kan fungera bättre än elvanse och har ingen depåeffekt som kan bråka.

Ok. För läkaren sa att jag "troligtvis" kommer att ligga på50mg iom att jag tog 5g concerta "mittendosen som hon sa".
Men jag ska absolut öka till 70. Och hoppas det vänder.
För nu har det vart så här alla dom här dagarna. Sitter på tåget påväg till jobbet, och ögonen dras ihop. Jag vill inte somna men dom orkar liksom inte hålla sig öppna mer än ett par sek åt gången.
skitjobbigt.
men sen näefter typ två timmar. Då är jag ju vaken men verkligen inte pigg.
Ok så de kan vara just depågrejjen som min hjärna inte riktigt tar till sig som den ska ?
Citera
2014-11-30, 22:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ok. För läkaren sa att jag "troligtvis" kommer att ligga på50mg...
50mg är lågt, det är 14.8mg dexamfetamin som ska räcka en hel dag, jag äter 15mg snabbverkande och har ibland inte ens effekt 3 timmar :/ men det är väldigt individuellt hur mycket som behövs så ha tålamod.

Citat:
Ok så de kan vara just depågrejjen som min hjärna inte riktigt tar till sig som den ska ?
Elvanse är känslig för hur, när och vad du äter.
Citera
2014-12-01, 16:29
Medlem
Hade varit fantastiskt med Levande eftersom ritalin och concerta inte funkar alls för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in