Citat:
Ursprungligen postat av
kallbrand
Här är ett ganska bra exempel på hur flashback missbrukas. Ett inlägg som detta av någon "vanlig" användare hade varit borta och varningar utdelade. Helst med tanke på att det innehåller hot om våld, men även utan det så hade en vanlig användare råkat illa ut.
Bara för att en massa begränsningar står i regler, FAQ eller klistrade trådare betyder inte att det begränsar yttrandefriheten mindre. Vissa begränsningar, t.ex. vilka forum trådar eller inlägg skall finnas i för att bli sökbara, men fortfarande låter trådarna finnas skulle inte vara det. Men att förbjuda saker från att diskuteras t.ex. 1.03 är defintivt en begräninsing av yttrandefriheten.
Och att alla "anmälningar" mot moderatorer hanteras hemligt av en hemlig jury, ja, hör ni inte själv hur galet det låter? I sämsta fall tar bara anmäld moderator bort sin egen anmälan och i bästa fall, ja, det finns i princip inget bra resultat du kan få.
Ett typexempel på hur folk missförstår regelverket och vad "högt i tak" (1.08) i kombination med regel 0.03 får för konsekvenser.
Grejen är alltså att jag inte behöver skräda orden när jag diskuterat ett trådämne med dig. Vill jag flika in nedsättande omdömen om dig i argumentationen är det ok. Man kan tycka att svordomar ger ett oseriöst intryck. Man kan tycka att jag framstår som en idiot om jag förolämpar folk.
Det spelar ingen roll! Det är
inte mot reglerna. Du får tycka vad fan du vill. Man kan tycka en masssa om beteendet men inte använda regelverket för att få bort det.
Det var steg 1. Steg 2 hänger ihop med steg 1 genom att folk ser en argumentativ förlämpning mot sig och skriver inlägg av typen:
"Din jävla idiot!" eller
"Svordomar får dig att verka stenkorkad"
Dessa inlägg blir givetvis raderade
eftersom de är OT i tråden
Det är detta folk har så förtvivlat svårt att förstå; ett inlägg med
bara okvädingsord är aldrig OnT och raderas alltså. Likaså är inlägg där man börjar tjafsa om folks språkbruk inte OnT (utom möjligen i vissa trådar i Språk), och dessa raderas också.
Jättemånga får varningar (eller blir upprörda att deras inlägg raderas) beroende på att de ser att någon förolämpat dem och skriver ett OT-inlägg tillbaka direkt.
Det vore bra för väldigt många av er på FB om ni kunde lära er det här så slapp ni bli upprörda eller åka på onödiga varningar. Det är för mig som moderator väldigt tydligt att den smarta delen av FB-populationen med lätthet inser detta och utnyttjar det för att på ett synnerligen effektivt och enkelt sätt bli av med meningsmotståndare. De ger lite giftpilar i sina inlägg och sitter sedan lugnt och bara räknar ner tills reptilhjärna kickar in hos den de debatterar med och denne skriver ett argt OT-inlägg. Blir man provocerad av tillmälen på ett anonymt internetforum så bör man åtminstone räkna till 10 varje gång och inte falla i den enkla fällan att skriva ett OT-inlägg tillbaka.
Detta ser jag som en av de största nackdelarna med regelverket. De begåvade använder det för att med lätthet få bort de obegåvade från forumet.
Citat:
Ursprungligen postat av
NorthPort
Bra tråd. Det är näst intill omöjligt att veta vad som är acceptabelt att skriva ibland. Begåvningsnivån på moderatorerna varierar ordentligt milt uttryckt. Minns t.ex. när jag och någon annan diskuterade det lämpliga i att politiker skriver inlägg anonymt i en PI-tråd om SD-politikern Dulny som hade gjort just detta. Tydligen var det OT och jag fick en varning "eftersom inläggen inte diskuterade Dulny och avslöjandet utan orelaterade frågor". Jag menar, hur jävla dum i huvudet måste man egentligen vara för att ta ett sånt beslut?
Och Najas, ditt korkade jävla rövhål. Om användarna på flashback skulle starta en tråd varje gång de fick en suspekt varning skulle sannolikt hälften av alla trådar som startades hamna i detta delforum. Vem orkar gnälla varje gång man råkar ut för en idiot som dig? Sannolikt inte särskilt många av oss. Har aldrig varit med om att en moderator erkänt ett fel eller att adminX ens svarat på ett PM.
Tröttsamt korkad halmgubbe. Den argumentationstekniken är det väl ingen som går på längre?
För det första så är hela vitsen att de INTE ska starta en publik tråd för varje varning eftersom de flesta missförstånd kan lösas i PM med moderator. Detta har skrivits nu några gånger i tråden och det är sant hur osannolikt ni än tror det är. Vi ändrar massor av beslut när den förfördelade inkommer med förklaring eller mer information. Skriven text är lätt att missförstå och flera av våra regler har t.ex. ett uppsåts-rekvisit och argumentation leder till tillbakadragning av många varningar (och avstängningar).
Vi gör rätt ofta fel och ändrar oss när det uppdagas. Några exempel jag lyckades hitta gällande Avstängningar där jag själv varit inblandad:
(FB) Varför är Babord avstängd?
(FB) Fel avstängning på livtid! "CrAcKmAn
(FB) KenRingInte fortfarande avstängd?
(FB) miloksrein dubbelbannad?
Denna vecka har jag erbjudit mig att radera två varningar jag delat ut som jag i efterhand tyckte var lite för hårda efter diskussion med den varnade.