2014-11-29, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Tackar för att du ger ditt medgivande, speciellt som det inte efterfrågades eller överhuvudtaget var nödvändigt.

http://catplanet.org/wp-content/uploads/2014/06/Well-done-captain.jpg

KAN ju ha varit för att NÅGON skriver tidigare i tråden att det är totalt jävla skitförbjudet att använda adblock då de blivit "beodrade" (för i helvete, det heter beoRdra, man hör det när man säger ordet. Prova!) att stänga av det, vilket mod bara bekräftar (eller kanske bekäftar?) är hur lugnt som helst. Kul med folk som har en sån skitattityd och tror att hela världen (välden?) kring dem.

Jag förstår inte vad folks problem är när de får en gratis tjänst som tillhandahåller något som är i mångt och mycket avsevärt mycket bättre än alternativen, och sedan måste fortsätta med att klaga på att de kör med falsk marknadsföring. Blev de lurade på mycket pengar, eller vad är problemet? Passar det inte, åk till Rysslad och njut av yttrandefrihet PÅ RIKTIGT!
Citera
2014-11-29, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRIMMARN
Du förtjänar INTE att vara mod, äckliga horunge.

Jag håller delvis med dig TS, vissa regler kan jag tyckas behöva tänkas om, men som vissa andra redan har nämnt så behövs det fortfarande vissa regler samt moderatorer för att hålla flashback flytandes.

Jag väntar med otrolig spänning på huruvida en kommentar av "mer aggressiv natur" riktad mot en mod kommer klara sig i en tråd där man diskuterar bland annat användandet och de påföljder detta har. Lysande fallstudie i full rulle.
Citera
2014-11-29, 09:00
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Det är väl bara att scrolla förbi? Hur svårt är det egentligen?

Problemet med det är att en tråd snabbt fylls till bredden med pajkastning mellan troll och mer seriösa debattörer som ber alla hålls sig till frågan.

OffTopic reglen och att den utnyttjas är det bästa som hänt Flashback.

Flashback var tidigare roligare. Mer glimten i ögat och mer underhållande debatter.

Men idag är Flashback mer seriöst och håller en mer vuxen ton. Ett tungt svenskt debatt forum i det ofta neftystade politiskt korrekta Sverige.

Vill man ingå i ett mer skämtsam kiss och bajs forum så föreslår jag 4chan. Något annorlunda men ibland seriösa debatter blandat med Pokemon pedofili, rasism, bajssex, djursex osv osv. Ofta blandat i en och samma trådstart.

Flashback var roligare förr, ett sätt att få lite skratt i den tråkiga vardagen. Man kunde gå in och mobba och spy lite galla på antagonister.

Flashback är bättre idag som diskussionsfora. En direkt motpol till det rådande korrekta samhälle där du inte ingår om du är blatte, sverigedemokrat, pedofil, rasist, nasse osv osv.

När jag är trött på allt sunk i samhällsfrågorna (typ måste vara en neger, typsiskt ett svennebrott) så går jag in och läser seriösa diskussioner på juridik. Där vet man att man får lära sig saker och samtidigt slipper en prat om massa offtopic.

Kämpa Flashback. Vägra bli ett 4chan. Dagens ungdom klarar inte av helt fria händer. De älskar att synas och höras men har sällan något vettigt att gnälla över..
Citera
2014-11-29, 09:26
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomensure
Nej håller med om att det är falsk marknadsföring. FB har passerat rätten till den sloganen för länge sedan, regelboken är större än på någon internetsida jag sätt. De har andra typer av regler om vad man får säga och inte säga gentemot andra sidor - men totala mängden av vad man inte får säga är det samma om inte mer i vissa fall.

Det är egentligen det enda jag stör mig på med flashback "yttrandefihet på riktigt"-grejen.

Vadå falsk marknadsföring?
Det är ett privatägd debattforum. Sloganen skulle kunna vara Sveriges roligaste forum men för den delen vara sjukt tråkig. Varför tror folk att yttrandefrihet är att få säga precis vad de vill när de vill?

I mitt hus gäller mina regler, i ditt hus dina. På Flashback gäller admins regler.. Och reglerna är så enkla så det är löjligt.

Du får ha vilka åsikter du vill men mobba inte andra, respektera andras anonymitet, håll dig till ämnet och försök bete dig som en vuxen människa.
Citera
2014-11-29, 09:40
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Här är ett ganska bra exempel på hur flashback missbrukas. Ett inlägg som detta av någon "vanlig" användare hade varit borta och varningar utdelade. Helst med tanke på att det innehåller hot om våld, men även utan det så hade en vanlig användare råkat illa ut.

Bara för att en massa begränsningar står i regler, FAQ eller klistrade trådare betyder inte att det begränsar yttrandefriheten mindre. Vissa begränsningar, t.ex. vilka forum trådar eller inlägg skall finnas i för att bli sökbara, men fortfarande låter trådarna finnas skulle inte vara det. Men att förbjuda saker från att diskuteras t.ex. 1.03 är defintivt en begräninsing av yttrandefriheten.

Och att alla "anmälningar" mot moderatorer hanteras hemligt av en hemlig jury, ja, hör ni inte själv hur galet det låter? I sämsta fall tar bara anmäld moderator bort sin egen anmälan och i bästa fall, ja, det finns i princip inget bra resultat du kan få.

Ett typexempel på hur folk missförstår regelverket och vad "högt i tak" (1.08) i kombination med regel 0.03 får för konsekvenser.

Grejen är alltså att jag inte behöver skräda orden när jag diskuterat ett trådämne med dig. Vill jag flika in nedsättande omdömen om dig i argumentationen är det ok. Man kan tycka att svordomar ger ett oseriöst intryck. Man kan tycka att jag framstår som en idiot om jag förolämpar folk.

Det spelar ingen roll!
Det är inte mot reglerna. Du får tycka vad fan du vill. Man kan tycka en masssa om beteendet men inte använda regelverket för att få bort det.

Det var steg 1. Steg 2 hänger ihop med steg 1 genom att folk ser en argumentativ förlämpning mot sig och skriver inlägg av typen:

"Din jävla idiot!" eller "Svordomar får dig att verka stenkorkad"

Dessa inlägg blir givetvis raderade eftersom de är OT i tråden

Det är detta folk har så förtvivlat svårt att förstå; ett inlägg med bara okvädingsord är aldrig OnT och raderas alltså. Likaså är inlägg där man börjar tjafsa om folks språkbruk inte OnT (utom möjligen i vissa trådar i Språk), och dessa raderas också.

Jättemånga får varningar (eller blir upprörda att deras inlägg raderas) beroende på att de ser att någon förolämpat dem och skriver ett OT-inlägg tillbaka direkt.

Det vore bra för väldigt många av er på FB om ni kunde lära er det här så slapp ni bli upprörda eller åka på onödiga varningar. Det är för mig som moderator väldigt tydligt att den smarta delen av FB-populationen med lätthet inser detta och utnyttjar det för att på ett synnerligen effektivt och enkelt sätt bli av med meningsmotståndare. De ger lite giftpilar i sina inlägg och sitter sedan lugnt och bara räknar ner tills reptilhjärna kickar in hos den de debatterar med och denne skriver ett argt OT-inlägg. Blir man provocerad av tillmälen på ett anonymt internetforum så bör man åtminstone räkna till 10 varje gång och inte falla i den enkla fällan att skriva ett OT-inlägg tillbaka.

Detta ser jag som en av de största nackdelarna med regelverket. De begåvade använder det för att med lätthet få bort de obegåvade från forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Bra tråd. Det är näst intill omöjligt att veta vad som är acceptabelt att skriva ibland. Begåvningsnivån på moderatorerna varierar ordentligt milt uttryckt. Minns t.ex. när jag och någon annan diskuterade det lämpliga i att politiker skriver inlägg anonymt i en PI-tråd om SD-politikern Dulny som hade gjort just detta. Tydligen var det OT och jag fick en varning "eftersom inläggen inte diskuterade Dulny och avslöjandet utan orelaterade frågor". Jag menar, hur jävla dum i huvudet måste man egentligen vara för att ta ett sånt beslut?

Och Najas, ditt korkade jävla rövhål. Om användarna på flashback skulle starta en tråd varje gång de fick en suspekt varning skulle sannolikt hälften av alla trådar som startades hamna i detta delforum. Vem orkar gnälla varje gång man råkar ut för en idiot som dig? Sannolikt inte särskilt många av oss. Har aldrig varit med om att en moderator erkänt ett fel eller att adminX ens svarat på ett PM.

Tröttsamt korkad halmgubbe. Den argumentationstekniken är det väl ingen som går på längre?

För det första så är hela vitsen att de INTE ska starta en publik tråd för varje varning eftersom de flesta missförstånd kan lösas i PM med moderator. Detta har skrivits nu några gånger i tråden och det är sant hur osannolikt ni än tror det är. Vi ändrar massor av beslut när den förfördelade inkommer med förklaring eller mer information. Skriven text är lätt att missförstå och flera av våra regler har t.ex. ett uppsåts-rekvisit och argumentation leder till tillbakadragning av många varningar (och avstängningar).

Vi gör rätt ofta fel och ändrar oss när det uppdagas. Några exempel jag lyckades hitta gällande Avstängningar där jag själv varit inblandad:

(FB) Varför är Babord avstängd?
(FB) Fel avstängning på livtid! "CrAcKmAn
(FB) KenRingInte fortfarande avstängd?
(FB) miloksrein dubbelbannad?

Denna vecka har jag erbjudit mig att radera två varningar jag delat ut som jag i efterhand tyckte var lite för hårda efter diskussion med den varnade.
Senast redigerad av najas 2014-11-29 kl. 09:42.
Citera
2014-11-29, 09:45
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Ligger inte servern i USA? Varför är flashback så skitnödiga över Sveriges bolsjevikregler?

Det handlar om att vuxna människor ska kunna ha en vuxen debatt på internet utan att behöva bli förföljd pga sina icke politiskt korrekta åsikter. Sveriges lagar må vara politiskt korrekta och i viss mån yttrandefrihets kränkande. Men allmänt hyffs och en saklig ton betyder inte att man springer riksdagens ärenden.

Uppenbarligen är admin uppfostrad i Sverige på ett typiskt svenskt vis. En vuxen väluppfostrad ton på ett vuxet forum är ju inget konstigt att vilja sträva efter.

Jag har blivit avstängd och varnad MÅNGA gånger, vilket ofta har resulterat i att även jag kännt mig kränkt. Men när man läser vad man blivit varnad för så är det ofta att man blivit sjukt provocerand av någon offtopic grej vilket man svarar på totalt offtopic och blir varnad eller i värsta fall avstängd.

Det finns så många andra forum där seriösa trådar blandas med kiss&bajs, bilder på döda barn och hyllningar till Hitler osv. Även om topic var "Upploppen i Ferguson"

Det finns ingen seriös debattör kvar på dessa forum då trådarna håller så låg kvalitet.

För att föra en vuxen seriös debatt så behövs seriösa debattörer från båda sidorna av frågan. Gärna några intelektuella personer som fyller tråden med sakliga långs inlägg så att tråden kan gå frammåt. Att i en tråd om "Somalier våldtar svensk flicka" säga att somalier luktar bajs leder ju ingenstans förutom fler offtopic och en tråd fylld av tjaffs angående vem som kan komma på den roligaste onelinern och få flest ryggdunkningar.
Citera
2014-11-29, 10:01
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Tackar för att du ger ditt medgivande, speciellt som det inte efterfrågades eller överhuvudtaget var nödvändigt.

http://catplanet.org/wp-content/uploads/2014/06/Well-done-captain.jpg

Här har vi ett färskt exempel på varför Flashback ska behålla sina enkla regler.

Helvete att alla ungjävlar ska komma in och försöka göra Flashback till något jävla 4chan..
Citera
2014-11-29, 10:11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memmo47
"Vanliga" användare är i beroendeställning. En moderator har makt och med makt kommer ansvar, för bl a hur man uttrycker sig.

Är det i egenskap av dumfan som man avfärdar all kritik riktad mot moderatorer? Du behöver inte svara.
Makten att anonymt raderar inlägg av anonyma användare på internet? Berätta för mig, vad ska jag göra med all denna makt. Det är ingen makt och man kan visserligen ha åsikter om man som moderator uttrycker sig men vi har ingen lista med riktlinjer för hur vi ska uppföra oss. Blir man kallad för dumfan kanske man ska fundera på om man gör något som får omgivningen att kalla en för just dumfan.

Det skulle aldrig falla mig i ryggen att avfärda konstruktiv kritik. Det här är samma gamla skiva som vi har hört jag vet inte hur länge nu.
Citera
2014-11-29, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är irrelevant om servrarna så står i Ryssland, i Mogadishu eller möjligtvis i Indien.

Flashback vänder sig till svenska användare, och här är det också svenska användare som skriver.
Därav måste BBS följas.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

Här kan du läsa ännu mer om ämnet http://juridikfronten.wordpress.com/2013/09/05/avpixlat-bbs-lagen-och-morkermannens-bristande-ansvarskansla/

Det är också anledningen till varför 1.03 har stramats åt tyvärr.

Jag poängterade att det var forumet som sådant som skulle vara säkert utomlands. Problemet som kvarstår är att ägare, moderatorer och skribenter fortfarande skulle vara åtalbara så länge de befinner sig i Sverige.
Citera
2014-11-29, 10:25
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memmo47
"Vanliga" användare är i beroendeställning. En moderator har makt och med makt kommer ansvar, för bl a hur man uttrycker sig.

Är det i egenskap av dumfan som man avfärdar all kritik riktad mot moderatorer? Du behöver inte svara.

Fascinerande hur du kan hänga upp dig på en förolämpning när jag skrivit långa sjok av text som förklarar vad Yttrandefrihet på riktigt innebär på Flashback (dvs ämnet för tråden). Har du så jävla selektivt läsande att du inte ens uppfattar det faktum att jag inte avfärdar ett skit utan förklarar, agumenterar och hänvisar till mer info.

Har du ens en aning om vad avfärdar betyder?

Jag sitter ju här och försöker få folk att föstå hur det funkar. Men visst, vill man behålla sina skygglappar och fortsätta luras OT av de med lite mer kompetens så varsågod. Det är påfallande hur starkt lockande martyrskap är i dessa sammanhang. Det verkar som att många tycker det är skitjobbigt att få förklaringar när dessa innebär att det inte längre nödvändigtvis är så synd om dem längre och hela problemet beror på att de inte begriper sakförhållandena.
Citera
2014-11-29, 11:46
Medlem
santos_devilles avatar
Helt ärligt nu alla gamla användare. Har inte kraven från nya och unga flashbackare blivit värre?

De unga verkar tro att de ska få precis som de vill. Att yttrandefrihet enbart är en rättighet och inga skyldigheter.

Känner ni också att det blåser 90-tals vindar i luften? Att folk ska ha en åsikt om allt även om den är totalt off topic så är den ändå en åsikt som bör gälla.

Kolla bara på Youtube. När någon lägger ut en video med en som sjunger. 90 talisterna som gör inlägg kommenterar om personens vikt, hårfärg, hur äcklig personen är osv. Helt irrelevant till ämnet men dom älskar att höra sig själva och anser sig ha rätten att dela med sig av sina irrelevanta åsikter om allt. Yttrandefrihet. Du borde inte ha lagt upp videon on du inte ville veta hur äcklig du är osv osv.

Jävla mentala fjärtar..

Flashback är ett forum för VUXNA människor (18+) som vill föra vuxna diskussioner angående seriösa ämnen. Det är ingen satans rättighet att få uttrycka vad som helst på ett forum för vuxna ägt av en privat människa-or.

Ni har lika mycket skyldigheter som rättigheter när ni godkänner att bli medlemmar på forumet. Deal with it..

Varför anser ni er ha rätten att inte följa de jävla regler som admin skapat i sitt hus?

DITT HUS DINA REGLER
ADMINS HUS ADMINS REGLER

om admin anser att dessa regler ska följas för att kunna föra en seriös och saklig diskussion så rätta er.
Citera
2014-11-29, 12:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Helt ärligt nu alla gamla användare. Har inte kraven från nya och unga flashbackare blivit värre?
Ja och nej. Om inte annat har det ökat i mängd och på det stora verkar det vara svårt att acceptera att landet ligger som det gör. Jag är inget fan av regler överlag men jag inser ju att det är något vi behöver för att kunna fungera tillsammans. Även skillnaden mellan "total yttradenfrihet" och optimal dito.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in