2014-11-28, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjultomten
Det är fanemej en toppenidé! Inte direkt så att Ryssland har några idiotlagar!

Råkar det nu vara så att du skulle få problem, för att ditt forum typ skulle... kritisera Ryssland, länka till gayporr, etc. så kan du ju bara ringa/maila/gå hem till Putte själv och förklara att det bara är för att du vill vara ett gruskorn i ögat på Sverige och dess inskränkta yttrandefrihet, så kommer allt lösa sig finfint!

Hälsa så gott från mig, Putin och jag är gamla polare vettu, lärde honom att dricka när vi var yngre. Och jaga, brottas, andra manliga saker. Var lite som en farsa för honom. Shit vad det här spårade ur.

Slutsatsen var lite att inga länder har någon form av total yttrandefrihet, just för att det är ett sånt förbannat problem att sortera bort all skit som folk producerar för att förstöra för andras yttrandefrihet. Ryssland kommer inte vara undantaget, en utopi med fantastisk och okränkt yttrandefrihet.

USA kanske skulle fungera. USA har dock den lilla haken att man rent teoretiskt inte behöver dubbel straffbarhet, d.v.s. något som är lagligt i USA men olagligt i Sverige kan vara åtalbart i USA. Frågan är hur mycket arbete amerikanska myndigheter skulle lägga på att stänga ner en site som vänder sig till svenskar.

(Det är en myt att servrarna finns eller någonsin har funnits i USA.)
Citera
2014-11-28, 23:38
Medlem
drulmans avatar
Ligger inte servern i USA? Varför är flashback så skitnödiga över Sveriges bolsjevikregler?
Citera
2014-11-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
[...]Till skillnad från syn och tankegång så gör Flashback Yttrandefriheten mer tillgänglig skulle jag nog snabbt summera tror jag.[...]

Bra sagt. Summerar väl vad det hela handlar om.

Att moderera ett forum kan inte vara det roligaste direkt, om man inte är någon form av pedant med förvriden idé om total makt. Kan dock hålla med om att det är svårt att kritisera det moderatorer gör, men det är inte omöjligt. Det finns kanaler för det med.

Kul för oss andra om alla trådar var fyllda med

TS
FÖRST
TVÅA
TREA
DU ÄR DUM I HUVUDET
FYRA
FAN OCKSÅ JAG HANN INTE
SÄÄÄÄMST
osv

Jävligt glad för den skiten ni sorterar bort åt mig! Tack!
Citera
2014-11-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
USA kanske skulle fungera. USA har dock den lilla haken att man rent teoretiskt inte behöver dubbel straffbarhet, d.v.s. något som är lagligt i USA men olagligt i Sverige kan vara åtalbart i USA. Frågan är hur mycket arbete amerikanska myndigheter skulle lägga på att stänga ner en site som vänder sig till svenskar.

(Det är en myt att servrarna finns eller någonsin har funnits i USA.)

Trodde NSA och övriga fina byråer i USA hade en speciell buttplug modell XXXXXXL för folk som ville ha ett forum där man anonymt kunde skriva om t ex hur man bäst bedriver terrorism helt öppet, men det kanske var det som eftersöktes

edit: förutsatt att du inte hänger ut alla användare med username/password/ip/allt annat du har.
Citera
2014-11-28, 23:42
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedead
TS första inlägg

Om du hade postat din tråd i juridik hade du snart fått lära dig att den "riktiga", grundlagsskyddade yttrandefriheten i huvudsak gäller i förhållande till det allmänna. Jfr. t.ex regeringsformen:

Citat:
Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad...yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.

Den medger alltså ingen självklar rätt att leva rövare på forum, i random kommentarsfält eller någon generell rätt att vråla i fejjan på ens medmänniskor.

Om du föredrar anarki och rättshaveri så rekommenderar jag 4chan istället för FB. Eller varför inte skriva på Facebook om du nu gillar reglerna bättre där?

PS. Brasklapp: IANAL.
Citera
2014-11-28, 23:53
Bannlyst
Flashback dog för 2-3 år sedan. Förekommer det ens någon debatt längre på detta forum? Det enda som lever är egentligen bara aktuella brott o straff.
Citera
2014-11-28, 23:53
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
Om du hade postat din tråd i juridik hade du snart fått lära dig att den "riktiga", grundlagsskyddade yttrandefriheten i huvudsak gäller i förhållande till det allmänna. Jfr. t.ex regeringsformen:

Den medger alltså ingen självklar rätt att leva rövare på forum, i random kommentarsfält eller någon generell rätt att vråla i fejjan på ens medmänniskor.

Om du föredrar anarki och rättshaveri så rekommenderar jag 4chan istället för FB. Eller varför inte skriva på Facebook om du nu gillar reglerna bättre där?

PS. Brasklapp: IANAL.

Varför är flashback så skitnödiga över Sveriges regler när servern ligger i USA?
Citera
2014-11-29, 00:05
Medlem
Pappersvargens avatar
Personligen anser jag att Swedead har diskvalificerat sig själv från forumet helt och hållet när han valde att citera viss användare, mig inräknad, och skrev om citatet helt. I en tråd om transsexuella poliser hade jag helt plötsligt "skrivit" att min pappa var transsexuell och att jag önskar att han hade tagit livet av sig. Ungefär något i den stilen. Swedead dikterade alltså ihop något inom quote-taggarna och fick det att se ut som andras ord.

Jag vet inte vad det är för typ av utopi som Swedead eftersöker men skulle tyglarna släppas fritt helt och hållet skulle forumet bli ohållbart.

Sen är det ju som alltid - passar det inte kan man söka upp något nytt. Swedead skulle ju kunna skapa ett eget forum med helt fria diskussioner. Det skulle säkert gå jättebra.
Senast redigerad av Pappersvargen 2014-11-29 kl. 00:07.
Citera
2014-11-29, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Varför är flashback så skitnödiga över Sveriges regler när servern ligger i USA?

FB har svensk IP-adress...
http://www.ipnr.nu/spara-ip-nummer/

PS: Att kalla en användare för dumfan i egenskap av moderator är maktmissbruk.
Senast redigerad av memmo47 2014-11-29 kl. 00:19.
Citera
2014-11-29, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Dumfan, det går hur bra som helst att klaga på moderatorer och moderatorsåtgärder, något som borde inses lätt av att läsa trådar i detta delforum. Dock har vi, även här, regler för hur det ska gå till. Kritik mot forumet är lite för viktigt för att tramsas bort av idioter som börjar gagga om moderatorsåtgärder i random tråd.

1) ta det med moderator
2) hjälper inte det så ta det med admins
3) hjälper inte det heller så starta en publik tråd i detta delforum och ventilera ditt missnöje.

Hur jävla svårt kan det vara?

Det står i reglerna.
Det står i FAQ:en
Det står i klistrad tråd i detta delforum

Vad fan ska vi göra för att få dig att förstå? Komma hem och tatuera in det i pannan på dig?

Här är ett ganska bra exempel på hur flashback missbrukas. Ett inlägg som detta av någon "vanlig" användare hade varit borta och varningar utdelade. Helst med tanke på att det innehåller hot om våld, men även utan det så hade en vanlig användare råkat illa ut.

Bara för att en massa begränsningar står i regler, FAQ eller klistrade trådare betyder inte att det begränsar yttrandefriheten mindre. Vissa begränsningar, t.ex. vilka forum trådar eller inlägg skall finnas i för att bli sökbara, men fortfarande låter trådarna finnas skulle inte vara det. Men att förbjuda saker från att diskuteras t.ex. 1.03 är defintivt en begräninsing av yttrandefriheten.

Och att alla "anmälningar" mot moderatorer hanteras hemligt av en hemlig jury, ja, hör ni inte själv hur galet det låter? I sämsta fall tar bara anmäld moderator bort sin egen anmälan och i bästa fall, ja, det finns i princip inget bra resultat du kan få.
Citera
2014-11-29, 00:28
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag får nog faktiskt hålla med lite grann angående inskränkningen i yttrandefriheten, och då långt utanför regelverket. Otrevlig får man inte vara. Icke heller be någon dra åt helvete. Eller säga pajas, nolla, efterbliven osv. Då lipas det så in i helvete, och vips är det raderat eller varning. Ehh det känns lite för krystat ibland att man inte får ha den sköna jargongen som en gång fanns utan man ska liksom vara så jävla trevlig. Va fan svär man då är det buuu huuu. *snyft*.

Flashback stod lite för att det va lite hårdare ord och lite mer attityd. Det är ju numera som en söndagsskola där alla håller handen och sjunger tillsammans.

Noep det är inte alls den inspirerande debatten och trycket som en gång fanns och man hade ett litet leende på läpparna. Det kan ha med att göra att en del är överkänsliga. Eller inriktningen som man strävar efter. Lite tristare har det allt blivit tycker jag. Jag är för lite mer rajtan tajtan i debatten.
Först vill jag påtala att nedan är min personliga åsikt frånkopplat min roll som moderator.

Här måste jag till del ge dig rätt.
Jag håller inte med om att det allmänt blivit lägre tolerans mot "otrevligheter", tillmälen eller personangrepp.
Däremot upplever jag att det har skett en förändring som jag inte är överdrivet glad åt.

Jag har inga problem med hårda ord eller tuff jargong, även om jag själv inte gärna hänfaller till det har jag inga som helst problem med att se förbi det, och för mig har det alltid varit en del av Flashback. På något sätt en del av kärnan i det som som för mig gjorde Flashback färgstarkt, och på något sätt befriande.

Förändringen jag upplever har skett är att det inte längre funkar, särskilt inte i de större forumen. Det spårar ur och blir till personligt tjafsande som får diskussionen i ämnet att avstanna, och tjafsandet blir evighetslångt utan slut.
Exakt vad det beror på är svårt att sätta fingret på, men jag tycker mig se att i mindre forumsdelar går det fortfarande att hitta de där trådarna där det tidvis är hårt diskussionklimat men man håller sig kvar till ämnet och man kan få lite nostalgikänsla till hur Flashback var förr.

Så ja jag kan hålla med dig, även jag tycker att flashback bitvis förändrats till något jag inte alltid uppskattar. Därmed inte sagt att det är till det sämre, det handlar om smak och tycke, men i vissa trådar har det blivit mer kännbara inskränkningar än förr som ett alternativ till låsning pga urspårning.
Citera
2014-11-29, 00:28
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memmo47
FB har svensk IP-adress...
http://www.ipnr.nu/spara-ip-nummer/

PS: Att kalla en användare för dumfan i egenskap av moderator är maktmissbruk.

Uhhh, okej

Verkar ju som att det har något med New York att göra också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in