Det är naturligtvis viktigt att fyrbåken, legendariska Flaschback, lever upp till sina flotta ursrprungsdeviser.
Jag tycker personligen, som ett exempel, att "brott" mot 1.03 ("trams") används för flitigt, ett halvprovokativt skämt tolkas inte sällan som gravallvarligt, och vips kommer varningen/avstängningen. Man får tänka igenom ev provokationsgrad i alltför hög grad, tycker jag, om jag själv är på 'observationslista' eller generellt alltför vid/frispråkig kan jag inte avgöra, jag bara konstaterar från min horisont, och jag har varit här i många år, noterar den utveckling som skett. Har i många år debatterat i stort sett utan anmärkningar, nu icke längre.
På det här sättet tycker jag att man delvis tappar bort ironi och 'spetsigheten', vilket gör debatten tråkigare imho. Var finns humorn, smilbandet, även i mkt seriösa trådar? Är det en gradvis anpassning till en större "seriositet", för att behålla och attrahera reklamköparna? Om så är det givetvis Ok, ägarna bestämmer inriktning och policy, med då bör man sänka ribban en aning och omarbeta affärsidén, "Flashback, Om sanningen ska fram!" Sanningen måste vara vidsynt och tillåtande, tvärtemot den absoluta motkontrasten, gammelmedia.
Idag kan jag inte tycka att Flaschback leder nätets fria sajter, vad beträffar 'yttrandefrihet'.
Bästa 'frihetsforum' är idag eXponerat, imho. Exilen, ett mindre veteran-/avmämar-forum, är i stort sett fritt från mods-ingripanden. Avpixlat (sd-kopplingar) har i långsam takt tyvärr tappat, och modererar snart nästintill på samma nivå som Flaschback, enligt min bedömning. Fria Tider, en av de större, har sedan en tid stängt av kommentatorsfunktionen, så där finns inget att kommenteras i nuläget.
Den ytterst kompetenta danska sajten snaphanen.dk, som verkligen har högt i tak. Den drar till sig en mogen, kompentent mediadebattörskrets, och står kvalitativt mkt högt imho. Har aldrig fått en refusering där, jag skriver alltid med samma frispråkiga attityd, som i svenska samt några andra internationella forum, som kan lämnas därhän.
Mitt första svenska debattforum jag kastade mig in i på allvar, är just Flaschback. Anno nittio-talet var det en sensation, en ventil jag aldrig upplevt tidigare. Jag följde piratkortsepoken, skrev i olika mediasammanhang min beundran för Jan Axelsson, som stod upp som en fyrbåk, tills den sakfrågan fick sitt rättsliga avslut. Den euforin som rådde då, är inte gångbar idag, det blev anarki till slut. Men det var en härlig upplevelse, kan jag lova.
Avslutningsvis, jag hoppas att jag med dessa rader inte brutit mot någon regel. Nuförtiden känner jag mig oftast osäker efter publicerat inlägg.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-11-28 kl. 22:40.