2014-11-28, 21:53
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
Mogna kommentarer av moderatorerna. Vad är det för jävla attityd ni har? Idioter

Det är fortfarande Flashback du är på

Du kom nog till fel sajt, här har du en länk: http://www.familjeliv.se/

EDIT: Najs edit av dig!
Senast redigerad av Johan_08 2014-11-28 kl. 21:55.
Citera
2014-11-28, 21:57
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om man brydde sig om yttrandefriheten kunde man ha placerat servrarna i Ryssland. Då är själva forumet helt oåtkomligt. Putin skiter i vad svenska myndigheter tycker. Om man hade trott på de principer man påstår sig ha, vill säga.

Så vad är Flashbacks egentliga syfte, anser du? Att tjäna pengar på annonser (som jag nämnde i min trådstart) ?
Eller ska vi börja bli konspirations nojiga? En moderator har ju hävt en FB-medlems anonymitet, då hen var brottsmisstänkt.
Är Flashback bara ännu ett verktyg för svenska myndigheter, för att kartlägga svenska folket ytterligare?

MVH,
Någon som kämpar för yttrandefrihet
Citera
2014-11-28, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedead
Så vad är Flashbacks egentliga syfte, anser du? Att tjäna pengar på annonser (som jag nämnde i min trådstart) ?
Eller ska vi börja bli konspirations nojiga? En moderator har ju hävt en FB-medlems anonymitet, då hen var brottsmisstänkt.
Är Flashback bara ännu ett verktyg för svenska myndigheter, för att kartlägga svenska folket ytterligare?

MVH,
Någon som kämpar för yttrandefrihet

Det är möjligt att ägaren en gång i tiden brann för yttrandefrihet, men idag handlar det om att tjäna pengar.

Det är inget myndighetsverktyg.
Citera
2014-11-28, 22:10
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedead
Äntligen någon som fattar vad jag menar!

Menar du att jag ska kunna gå in i fiskeforumet och starta 800 trådar som heter BAJS och fylla inlägget med BAJS utan att moderatorerna ska kunna flytta trådarna till papperskorgen?
Citera
2014-11-28, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Menar du att jag ska kunna gå in i fiskeforumet och starta 800 trådar som heter BAJS och fylla inlägget med BAJS utan att moderatorerna ska kunna flytta trådarna till papperskorgen?

Det kunde man faktiskt göra en gång i tiden. Just det är väl inte så mycket att sakna. Värre är att man får tillsägelser i Laidback, att det är 18-årsgräns, att man anser förtryckande lagar vara OK mm.
Citera
2014-11-28, 22:23
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
OK, vi tar väl detta en gång till då.

Yttrandefrihet på riktigt innebär att vi tar yttrandefriheten på allvar och strävar efter att maximera den. Diverse folk, som TS, lever i villfarelsen att maximal yttrandefrihet innebär total yttrandefrihet. Då har man dock inte förmåga att tänka ett steg längre än näsan räcker.

Hela vitsen med Flashbacks regler är att det ska underlätta diskussionerna så mycket som möjligt och att de som faktisk vill diskutera ska kunna göra det utan störande inslag. Det är till exempel därför vi har hygienreglerna 0.01, 0.02, 0.03 m.fl.

Man ska lätt förstå vad en tråd handlar om

Man ska kunna hitta olika trådar i ett ämnesområden samlat

Man ska inte behöva vada genom en massa skitinlägg som inte hör till ämnet när man diskuterar i trådarna.

Därför begränsar vi alltså yttrandefriheten (genom att radera t.ex. OT-inlägg) för att maximera den (de som verkligen vill diskutera ämnet ska kunna göra det så smidigt som möjligt).

En annan grupp av regler finns till för att folk inte ska kunna tysta meningsmotståndare och på så vis begränsa folks yttrandefrihet. Exempel är reglerna 1.06 och 1.08.

Återigen begränsar vi alltså vissas yttrandefrihet när de outar och/eller hotar andra FB:are.

Slutligen så finns det några regler som FB är tvungna att följa för att överhuvudtaget kunna existera, tex regel 1.03. Här anser vi alltså att det är bättre att FB finns men att vi begränsar yttrandefriheten enligt 1.03 eftersom det ger möjlighet att yttrandefrihetsforumet Flashback ska kunna finnas.

DET är yttrandefrihet på riktigt.

Du får ha vilka jävla åsikter du vill och diskutera vad fan som helst men du ska göra det på avsedd plats och ge fan i att förstöras andras yttrandefrihet.

Detta borde inte vara så jävla svårt att förstå om man tänker efter i en minut.

Begränsad yttrande"FRIHET" på "riktigt" alltså.
(Samt att Flashback ska gå lika mycket i vinst, som en mindre ICA-butik.)
Citera
2014-11-28, 22:24
Medlem
Runkpappers avatar
1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Denna regel måste väl ändå vissa moderatorer också tycka är något bisarr och helt i stäv med riktig yttrandefrihet.
Hela lagen om hets mot folkgrupp är underlig och hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle som värnar yttrandefrihet.

Dom andra reglerna är jag mer eller mindre i förståelse för även om 0.03 och 2.01 övermodereras. Så många fantastiskt kreativa och humoristiska inlägg som blivit raderade och användaren varnad i onödan.
Citera
2014-11-28, 22:30
Bannlyst
1.03. tolkas visserligen väldigt generöst, alltså att man överser med det, men principiellt är det ju helt galet med en sådan regel, särskilt att man inte skulle få visa missaktning mot religion är ju helt vansinnigt.
Citera
2014-11-28, 22:36
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Det är naturligtvis viktigt att fyrbåken, legendariska Flaschback, lever upp till sina flotta ursrprungsdeviser.

Jag tycker personligen, som ett exempel, att "brott" mot 1.03 ("trams") används för flitigt, ett halvprovokativt skämt tolkas inte sällan som gravallvarligt, och vips kommer varningen/avstängningen. Man får tänka igenom ev provokationsgrad i alltför hög grad, tycker jag, om jag själv är på 'observationslista' eller generellt alltför vid/frispråkig kan jag inte avgöra, jag bara konstaterar från min horisont, och jag har varit här i många år, noterar den utveckling som skett. Har i många år debatterat i stort sett utan anmärkningar, nu icke längre.

På det här sättet tycker jag att man delvis tappar bort ironi och 'spetsigheten', vilket gör debatten tråkigare imho. Var finns humorn, smilbandet, även i mkt seriösa trådar? Är det en gradvis anpassning till en större "seriositet", för att behålla och attrahera reklamköparna? Om så är det givetvis Ok, ägarna bestämmer inriktning och policy, med då bör man sänka ribban en aning och omarbeta affärsidén, "Flashback, Om sanningen ska fram!" Sanningen måste vara vidsynt och tillåtande, tvärtemot den absoluta motkontrasten, gammelmedia.

Idag kan jag inte tycka att Flaschback leder nätets fria sajter, vad beträffar 'yttrandefrihet'.

Bästa 'frihetsforum' är idag eXponerat, imho. Exilen, ett mindre veteran-/avmämar-forum, är i stort sett fritt från mods-ingripanden. Avpixlat (sd-kopplingar) har i långsam takt tyvärr tappat, och modererar snart nästintill på samma nivå som Flaschback, enligt min bedömning. Fria Tider, en av de större, har sedan en tid stängt av kommentatorsfunktionen, så där finns inget att kommenteras i nuläget.

Den ytterst kompetenta danska sajten snaphanen.dk, som verkligen har högt i tak. Den drar till sig en mogen, kompentent mediadebattörskrets, och står kvalitativt mkt högt imho. Har aldrig fått en refusering där, jag skriver alltid med samma frispråkiga attityd, som i svenska samt några andra internationella forum, som kan lämnas därhän.

Mitt första svenska debattforum jag kastade mig in i på allvar, är just Flaschback. Anno nittio-talet var det en sensation, en ventil jag aldrig upplevt tidigare. Jag följde piratkortsepoken, skrev i olika mediasammanhang min beundran för Jan Axelsson, som stod upp som en fyrbåk, tills den sakfrågan fick sitt rättsliga avslut. Den euforin som rådde då, är inte gångbar idag, det blev anarki till slut. Men det var en härlig upplevelse, kan jag lova.

Avslutningsvis, jag hoppas att jag med dessa rader inte brutit mot någon regel. Nuförtiden känner jag mig oftast osäker efter publicerat inlägg.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-11-28 kl. 22:40.
Citera
2014-11-28, 22:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Jag får nog faktiskt hålla med lite grann angående inskränkningen i yttrandefriheten, och då långt utanför regelverket. Otrevlig får man inte vara. Icke heller be någon dra åt helvete. Eller säga pajas, nolla, efterbliven osv. Då lipas det så in i helvete, och vips är det raderat eller varning. Ehh det känns lite för krystat ibland att man inte får ha den sköna jargongen som en gång fanns utan man ska liksom vara så jävla trevlig. Va fan svär man då är det buuu huuu. *snyft*.

Flashback stod lite för att det va lite hårdare ord och lite mer attityd. Det är ju numera som en söndagsskola där alla håller handen och sjunger tillsammans.

Noep det är inte alls den inspirerande debatten och trycket som en gång fanns och man hade ett litet leende på läpparna. Det kan ha med att göra att en del är överkänsliga. Eller inriktningen som man strävar efter. Lite tristare har det allt blivit tycker jag. Jag är för lite mer rajtan tajtan i debatten.
Citera
2014-11-28, 22:59
Medlem
Citat:
1.03. tolkas visserligen väldigt generöst, alltså att man överser med det, men principiellt är det ju helt galet med en sådan regel, särskilt att man inte skulle få visa missaktning mot religion är ju helt vansinnigt.

Instämmer. Det är särskilt intressant att ingen verkar kunna svara på vad "missaktning mot utsatta grupper" egentligen innebär.
Dock verkar ingen moderator bry sig om man spyr hat på religioner eller religiösa människor, som tur är.

TS: Vad innebär ytttrandefrihet på riktigt för dig då? Det går ju inte tillåta att alla får skriva vad som helst, var som helst. Man är ju helt fri att starta diskussioner om vad som helst och uttrycka sina åsikter, så länge det sker i rätt delforum. Eller har jag fel?
Citera
2014-11-28, 23:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Det kan väl ändå inte stämma? Om religion menar jag för det är liksom ingen folkgrupp i sig att missakta. Det vore ju ytterst oroande, så jag undrar om du har konkreta exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in