2014-11-28, 21:09
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedead
För det första gör dina svordomar och nedsättande kommentarer som (förtroendevald) moderator, bara Flashback ännu oseriösare än vad det redan är.
För det andra så är det nog just möjligheten till maximal yttrandefrihet (plus anonymitet) som dem flesta FB-medlemmar eftersträvar. Annars skulle vi lika gärna kunna stå på Sergels Torg och "hojta", eller skriva en insändare i någon tidning.

MVH,
Någon som väljer att yttra sig fritt (Även mot en moderator, då det är ett av yttrandefrihetens mest grundläggande rättigheter i det "övriga samhället".)
Saken är den att du på Flashback får diskutera nästan vad du vill, men då under förutsättning att det görs på rätt plats och på ett sätt som möjliggör diskussion.
Citera
2014-11-28, 21:11
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Är personangrepp (gentemot en FB-medlem) verkligen tillåtet?
Mycket attityd i kombination med dålig grammatik (inte kunna skilja på dem/de) kan bjuda in till en knäpp på näsan.
Citera
2014-11-28, 21:13
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:

Det är upp till moderator att avgöra - men kan gissa på att det han sa uppfyller inte ens i närheten av de krav som räknas som persongrepp på denna sida.

"Denna regel är till för att undvika att användare skräms till tystnad av andra användare genom att utsättas för hot eller liknande. Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.

De inlägg som anses allvarligast är kombinationer av regel 1.08 och 1.06, det vill säga att man i samband med hotet också uppger att "jag vet vem du är" eller liknande. Regeln gäller bara för hot mot andra användare."

Den regeln är till för att just, skydda yttrandefriheten på Flashback.
Citera
2014-11-28, 21:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
OK, vi tar väl detta en gång till då.

Yttrandefrihet på riktigt innebär att vi tar yttrandefriheten på allvar och strävar efter att maximera den. Diverse folk, som TS, lever i villfarelsen att maximal yttrandefrihet innebär total yttrandefrihet. Då har man dock inte förmåga att tänka ett steg längre än näsan räcker.

Hela vitsen med Flashbacks regler är att det ska underlätta diskussionerna så mycket som möjligt och att de som faktisk vill diskutera ska kunna göra det utan störande inslag. Det är till exempel därför vi har hygienreglerna 0.01, 0.02, 0.03 m.fl.

Man ska lätt förstå vad en tråd handlar om

Man ska kunna hitta olika trådar i ett ämnesområden samlat

Man ska inte behöva vada genom en massa skitinlägg som inte hör till ämnet när man diskuterar i trådarna.

Därför begränsar vi alltså yttrandefriheten (genom att radera t.ex. OT-inlägg) för att maximera den (de som verkligen vill diskutera ämnet ska kunna göra det så smidigt som möjligt).

En annan grupp av regler finns till för att folk inte ska kunna tysta meningsmotståndare och på så vis begränsa folks yttrandefrihet. Exempel är reglerna 1.06 och 1.08.

Återigen begränsar vi alltså vissas yttrandefrihet när de outar och/eller hotar andra FB:are.

Slutligen så finns det några regler som FB är tvungna att följa för att överhuvudtaget kunna existera, tex regel 1.03. Här anser vi alltså att det är bättre att FB finns men att vi begränsar yttrandefriheten enligt 1.03 eftersom det ger möjlighet att yttrandefrihetsforumet Flashback ska kunna finnas.

DET är yttrandefrihet på riktigt.

Du får ha vilka jävla åsikter du vill och diskutera vad fan som helst men du ska göra det på avsedd plats och ge fan i att förstöras andras yttrandefrihet.

Detta borde inte vara så jävla svårt att förstå om man tänker efter i en minut.

När det gäller regel 1.03 är det trots allt tveksamt att kalla det yttrandefrihet på riktigt om skälet till att begränsa yttrandefriheten är att man är tvungen. Visst kan man säga att härtill är jag nödd och tvungen men att klappa sig själv på axeln och tycka man är duktig och tillhandahåller yttrandefrihet på riktigt är definitivt att ta i. Det gör man inte. Möjligen så mycket yttrandefrihet man kan. Det förutsätter sin tur att man verkligen gör allt kan kan för att kringgå lagen och att man inte tillämpar regeln mer än absolut nödvändigt.

Eftersom det förhåller sig så är rätt mycket ödmjukhet och så mycket öppenhet som möjligt på sin plats runt den här frågan från forumlednings och moderatorers sida.
Citera
2014-11-28, 21:27
Medlem
najass avatar
Citat:
För det första gör dina svordomar och nedsättande kommentarer som (förtroendevald) moderator, bara Flashback ännu oseriösare än vad det redan är.

Den obildade och korttänkte missforstår ofta svordomar och nedsättande kommentarer ja, och tror att det tyder på oseriositet, när det i själva verket inte finns något sådan explicit samband.

Du har alltså fel även i det.

Citat:
För det andra så är det nog just möjligheten till maximal yttrandefrihet (plus anonymitet) som dem flesta FB-medlemmar eftersträvar. Annars skulle vi lika gärna kunna stå på Sergels Torg och "hojta", eller skriva en insändare i någon tidning.

Ja, och jag förklarade just att vi maximerar yttrandefriheten här-

Citat:
MVH,
Någon som väljer att yttra sig fritt (Även mot en moderator, då det är ett av yttrandefrihetens mest grundläggande rättigheter i det "övriga samhället".)

Komiskt höga hästar du försöker sitta på. Du förstod alltså verkligen inte ett smack av vad jag och andra skrivit här ovan? Nej, du yttrade dig inte mot en moderator, något som jag för övrigt ovan förklarade för dig går utmärkt väl att göra. Är du helt eljest?
Citera
2014-11-28, 21:28
Medlem
najass avatar
Citat:

Men för helvete, läs reglerna!
Citera
2014-11-28, 21:30
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
När det gäller regel 1.03 är det trots allt tveksamt att kalla det yttrandefrihet på riktigt om skälet till att begränsa yttrandefriheten är att man är tvungen. Visst kan man säga att härtill är jag nödd och tvungen men att klappa sig själv på axeln och tycka man är duktig och tillhandahåller yttrandefrihet på riktigt är definitivt att ta i. Det gör man inte. Möjligen så mycket yttrandefrihet man kan. Det förutsätter sin tur att man verkligen gör allt kan kan för att kringgå lagen och att man inte tillämpar regeln mer än absolut nödvändigt.

Eftersom det förhåller sig så är rätt mycket ödmjukhet och så mycket öppenhet som möjligt på sin plats runt den här frågan från forumlednings och moderatorers sida.

Nej, det är inte tveksamt och det är inte att ta i. Det är i själva verket skriande uppenbart och synnerligen enkelt.
Citera
2014-11-28, 21:32
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Saken är den att du på Flashback får diskutera nästan vad du vill, men då under förutsättning att det görs på rätt plats och på ett sätt som möjliggör diskussion.

Mycket i min trådstart handlade om moderatorernas alltför stora makt, angående medlemmarnas frihet att posta inlägg (vår yttrandefrihet). Vilket jag menar inte gör Flashback till yttrandeFRIHET på RIKTIGT.
Vad jag också menar är att Flashbacks slogan är vilseledande (eller falsk) marknadsföring, som bör åtgärdas (ändras eller helt enkelt tas bort).
Citera
2014-11-28, 21:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Mycket i min trådstart handlade om moderatorernas alltför stora makt, angående medlemmarnas frihet att posta inlägg (vår yttrandefrihet). Vilket jag menar inte gör Flashback till yttrandeFRIHET på RIKTIGT.
Vad jag också menar är att Flashbacks slogan är vilseledande (eller falsk) marknadsföring, som bör åtgärdas (ändras eller helt enkelt tas bort).
Nej, "mycket i din trådstart" handlade inte om moderatorernas alltför stora makt. Makt över vad är min fråga? Är du medveten om att du agerar på en "diktatorisk arena" och var sker denna marknadsföring, som du tycker strider mot allmänna regler inom marknadsföring?

//InterM
Citera
2014-11-28, 21:40
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Äntligen någon som fattar vad jag menar!
Förmodligen den första som ville fatta. Dem flesta som har svarat hittills har ju trots allt varit moderatorer, även om dem har svarat som "oss vanliga användare".
Citera
2014-11-28, 21:41
Bannlyst
Om man brydde sig om yttrandefriheten kunde man ha placerat servrarna i Ryssland. Då är själva forumet helt oåtkomligt. Putin skiter i vad svenska myndigheter tycker. Om man hade trott på de principer man påstår sig ha, vill säga.
Citera
2014-11-28, 21:47
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Mogna kommentarer av moderatorerna. Vad är det för jävla attityd ni har?
Senast redigerad av Sourcreamchipsen 2014-11-28 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in