Citat:
De uppmanade inte direkt men det de har sagt har varit så nära uppmaning man kan komma, mot bakgrund av att det är olagligt att "förmå" andra att ta värvning i främmande armé (jag antar att motgiftsgänget hade koll på den saken), och att de uppmanade till att åka ned och hjälpa till plus att de inte på något sätt tagit avstånd från att Skillt tog värvning. Han hade tagit värvning när de intervjuade honom i Radio Framåt tror jag? De verkade inte ha några synpunkter på det. Så implicit måste jag nog ändå säga att de har uppmanat, så gott man kan göra inom lagens gränser. Tycker inte att man kan komma ifrån det faktumet. Sedan om det var fel mot bakgrund av den info de hade då, ja det får väl var och en bedöma.
Brottsbalken, 19 kap 12 §:
12 § Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk
till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk
att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för
olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om
riket var i krig, till fängelse i högst två år. Lag (1974:565).
Brottsbalken, 19 kap 12 §:
12 § Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk
till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk
att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för
olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om
riket var i krig, till fängelse i högst två år. Lag (1974:565).
Ni måste fortfarande vara på det klara att varken Motgift & tidigare Radio Framåt inte har/hade något med SvP att göra. En av anledningarna till att RF bytte namn var just därför att det lätt förknippades med magasinet Framåt och därför med partiet.
Sen ska det poängetaras att det inte var något väpnad konflikt när Skillt åkte ner, utan han åkte ner efter att den fd. presidenten flytt till Ryssland.