Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-11-27, 21:40
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvP-Finn
Och SMR är såklart den mest demokratiska organisationen som finns?

Det har han inte sagt. Och jag tror inte att M.Saxlind ser något egenvärde i "demokrati", vilket jag antar gäller de flesta här.
Citera
2014-11-27, 21:47
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Källa på det? Jag tror att du har läst för mycket på den nationella varianten av aftonhorna som heter nationell.nu
För att typ inga svenskpartister, förutom typ Curt Linusson, ha uttalat sig starkt kritiskt om Ukrainaspektaklet.
Citera
2014-11-27, 21:54
Medlem
SvP-Finns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Det har han inte sagt. Och jag tror inte att M.Saxlind ser något egenvärde i "demokrati", vilket jag antar gäller de flesta här.
Mitt inlägg var tänkt att vara lite sarkastisk. Det vore intressant att få veta hur Saxlind definerar "demokrati". Att SvP inte är demokratiskt sett u kulturmarxismens perspektiv är inget nytt. Men nu tor jag att Saxlind menade att det skulle finnas en tydlig ledarestruktur inom SvP enligt vilken det är partiledaren som bestämmer allt och alla andra får bara göra det som han säger åt dem att de ska göra. Men eftersom Jacobsson gavs fortsatt förtroende från medlemmarna. Så om han tycker att partistrukturen är odemokratiskt så kanns sanningshalten av hans påstående ytterst tveksamt. Under det senaste året har en dle "nationella" tyvärr ägnat sig åt att endast svartmåla SvP istället för att bekämpa den verkliga fienden. SvP må inte vara perfekt men det är fortfarand eett väldigt litet och nytt parti som främst nu i början behöver stöd för att någonsin kunna komma någonstans. Jag har personligen iaf inte än givit upp hoppet.
Citera
2014-11-27, 21:56
Medlem
SvP-Finns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
För att typ inga svenskpartister, förutom typ Curt Linusson, ha uttalat sig starkt kritiskt om Ukrainaspektaklet.
Så att inte kritisera något är lika med att man håller med?
Partiet har ju vid flera tillfällen sagt att man förhåller sig neutralt i Ukrainafrågan eftersom denna konflikt inte har något att göra med svenska intressen. Det vore ju konstigt om ett nationalistiskt parti bryr sig mer om främmande konflikter än om den egna nationen.
Citera
2014-11-27, 22:03
Medlem
SvP-Finns avatar
På sistone har partiet gjort en del bra aktiviteter som att protestera mot nya asylboenden, sociala aktiviteter och liknande. Sådant behöver svenska nationalister göra i all större utsträckning.
Social aktivitet i Stockholm: https://www.svenskarnasparti.se/2014/11/26/social-aktivitet-i-stockholm-3/

Hedrande av Gustav II Adolf i Borlänge: https://www.svenskarnasparti.se/2014/11/23/hedrande-av-gustav-ii-adolf-i-borlange/

Aktioner i Kalmar Län: https://www.svenskarnasparti.se/2014/11/18/aktioner-i-kalmar-lan/

Protest mot nytt asylboende i Tullinge: https://www.svenskarnasparti.se/2014/10/24/protest-mot-nytt-asylboende-i-tullinge/
Citera
2014-11-27, 22:15
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Så att inte kritisera något är lika med att man håller med?
Partiet har ju vid flera tillfällen sagt att man förhåller sig neutralt i Ukrainafrågan eftersom denna konflikt inte har något att göra med svenska intressen. Det vore ju konstigt om ett nationalistiskt parti bryr sig mer om främmande konflikter än om den egna nationen.
Ja det är ganska tydligt att man inte vill kritisera när det gäller judiska statskupper eller Israels agerande i Mellanöstern, men när SMR gör en aktion i Kärrtorp så är man snabba med att kritisera.
Citera
2014-11-27, 22:25
Medlem
Citat:
Och SMR är såklart den mest demokratiska organisationen som finns?
Nej. Det är Motståndsrörelsen inte. Men den här tråden handlar inte heller om Motståndsrörelsen utan om SvP och det jag undrade var alltså hur partiledningen i SvP skulle kunna avsättas (som personen jag citerade önskade) och vilka som skulle ta deras platser (det går ju inte bara att avsätta folk utan att ersätta dem). Det var alltså mer ett konstaterande att det som föreslogs verkar rätt så osannolikt och orealistiskt än någon kritik av SvP för bristande demokrati.
Citat:
Det vore intressant att få veta hur Saxlind definerar "demokrati".
Demokrati i organisationssammanhang innebär att medlemmar röstar fram ledare och kan rösta bort ledare samt att beslut kan fattas genom omröstningar bland medlemmarna. Motsatsen är att ledare inte väljs av medlemmar utan utses av personer högre upp i hierarkin samt att ledare själva fattar beslut och tar ansvar för sina beslut, vilket inte utesluter att den odemokratiske ledaren är lyhörd för förslag, diskussion, kritik och annat som är nödvändigt i en fungerande organisation.
Citat:
Att SvP inte är demokratiskt sett u kulturmarxismens perspektiv är inget nytt.
SvP är nog inte demokratiskt ur något perspektiv, så det här handlar inte om kulturmarxistiska värdegrunder eller annat skit. I grunden var ju SvP från början konsekvent antidemokratiskt och tog avstånd från demokrati i sitt partiprogram och det var mycket prat om meritokrati. Över tid verkar det dock ha skett lite av en glidning där folk tycker att det inte var så smart och därför börjar betona att man inte är antidemokrater utan att man är emot parlamentarisk demokrati för att man vill hitta ett bättre system och eventuellt kanske man till och med kan säga att man är mer demokrater än dagens demokrati, för det låter ju snällt och bra. Än så länge har SvP mig veterligen dock inte sagt att de är för demokrati varför det känns konstigt att kalla partiet demokratiskt. I vilket fall så är partiet rent organisatoriskt inte demokratiskt, vilket var vad jag påpekade.
Citat:
Men nu tor jag att Saxlind menade att det skulle finnas en tydlig ledarestruktur inom SvP enligt vilken det är partiledaren som bestämmer allt och alla andra får bara göra det som han säger åt dem att de ska göra.
Nej. Riktigt så enkelt är det inte och jag har inte läst igenom SvP:s stadgar och så vidare. Men i stora drag tror jag det är korrekt att säga att partiledningen i slutänden bestämmer allt som rör politik och rikstäckande initiativ och att länsledarna eller vad det kallas bestämmer allt som rör regionala aktiviteter. Sedan finns det så klart frihet och möjligheter till initiativtagande inom olika gränser på olika nivåer i partihierarkin. Men ledningen i SvP röstas inte fram av medlemmarna utan utses av partiledningen och jag tror inte att partiledningen rent tekniskt kan röstas bort av medlemmarna (någon som vet får gärna rätta mig om jag har fel). I praktiken kan såklart ingen ledning som är helt utan stöd från medlemmarna sitta kvar mot alla medlemmars vilja, men huruvida organisationen är demokratisk eller ej handlar om hur den är formellt uppbyggd och hur saker fungerar under normala omständigheter och där är demokrati helt uppenbart undantag snarare än regel i SvP och man kan väl tycka vad man vill om det, men jag tror i alla fall att det är bra så det är inget jag är negativ till.
Citat:
Men eftersom Jacobsson gavs fortsatt förtroende från medlemmarna. Så om han tycker att partistrukturen är odemokratiskt så kanns sanningshalten av hans påstående ytterst tveksamt.
1. Jacobsson har inte röstats fram av medlemmarna. 2. Riktiga demokratiska omröstningar bör vara mer formellt uppstyrda än att någon ställer en fråga som får folk att ropa ja och applådera. 3. Vad jag vet har det öppet sagts att det där inte är omröstningar för att bestämma om partiledaren får sitta kvar utan omröstningar för att mäta det interna stödet (är stödet lågt kanske partiledningen tvingas avsätta partiledaren, men det är fortfarande partiledningen som fattar det beslutet och inte medlemmarna genom omröstning).

Jag tror felet du gör är att du utgår från att demokrati = bra (i grunden ett onyanserat och smått religiöst förhållningssätt till begreppet) och om någon kallar SvP för odemokratiskt blir det synonymt med att kalla partiet dåligt. Jag använder åtminstone inte ordet demokrati på det viset och man måste förstå att det finns medlemsinflytande, frihet m.m. även i icke-demokratiska organisationer så man kan inte alltid ta sådana saker som bevis för att en organisation är demokratisk.
Senast redigerad av M.Saxlind 2014-11-27 kl. 22:31.
Citera
2014-11-27, 22:33
Medlem
SvinFullGreks avatar

Men din efterblivna putinkramare. Inte ens ryska nationalister ställer sig bakom Putin och hans spel för gallerierna. Du är en liberal tokstolle som enbart försöker provocera fram något som ingen egentligen vet vad.

Jag ställer frågan ytterligare en gång. När har Motgift uppmanat medlemmar ur Svenskarnas parti att åka ner till Ukraina och slåss?

Vilken "vit rysk sida" pratar du om? Till skillnad från Ryssland så är Ukraina nästan helt etniskt homogent.
Citera
2014-11-27, 22:33
Medlem
Tercios avatar
Jag är själv ganska skeptisk till allmän rösträtt men jag tror inte att det i dagens Sverige går att vinna parlamentariskt stöd för ett parti som har avskaffande att allmän rösträtt i partiprogrammet. Vill man det bör man nog linda in det på något vis.
Citera
2014-11-27, 22:36
Medlem
FoxyCleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Jag är själv ganska skeptisk till allmän rösträtt men jag tror inte att det i dagens Sverige går att vinna parlamentariskt stöd för ett parti som har avskaffande att allmän rösträtt i partiprogrammet. Vill man det bör man nog linda in det på något vis.

Har Svenskarnas Parti det i partiprogrammet menar du?
Citera
2014-11-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFullGrek
Du har fortfarande inte svarat på min fråga.. När har Motgiftsgänget uppmanat medlemmar från SvP att åka till Ukraina och kriga?
De uppmanade inte direkt men det de har sagt har varit så nära uppmaning man kan komma, mot bakgrund av att det är olagligt att "förmå" andra att ta värvning i främmande armé (jag antar att motgiftsgänget hade koll på den saken), och att de uppmanade till att åka ned och hjälpa till plus att de inte på något sätt tagit avstånd från att Skillt tog värvning. Han hade tagit värvning när de intervjuade honom i Radio Framåt tror jag? De verkade inte ha några synpunkter på det. Så implicit måste jag nog ändå säga att de har uppmanat, så gott man kan göra inom lagens gränser. Tycker inte att man kan komma ifrån det faktumet. Sedan om det var fel mot bakgrund av den info de hade då, ja det får väl var och en bedöma. (Edit Senare verkar de väl ha velat distansera sig ifrån Skillts engagemang i och för sig.)

Brottsbalken, 19 kap 12 §:
12 § Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk
till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk
att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för
olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om
riket var i krig, till fängelse i högst två år. Lag (1974:565).
Senast redigerad av Kebnekaisa 2014-11-27 kl. 22:39.
Citera
2014-11-27, 22:39
Medlem
SvP-Finns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Håller med. SvP får göra det som sitt danska systerparti Danskernes Parti.
Som partiledaren för Danskernes Parti sa: "Vi är demokrater, om än inte liberala sådana utan nationella demokrater."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in