2014-11-27, 23:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns ingen säkerhet i det tycker nog public_enemy mfl... Det är ju "övervärderade tillgångar"....

Även sparande på rena bankkonton som det under året har rapporterats ligger på all time high, likaså gör tillgångar i aktier och bostäder det. Allt är värt 0 allatså

3000 miljarder låter för övrigt också väldigt mycket men utslaget på 10 miljoner människor blir det bara 300,000 kr. Höj det till 500,000 för att räkna bort nästan halva befolkningen så är det ändå inte speciellt mycket.
Citera
2014-11-27, 23:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Även sparande på rena bankkonton som det under året har rapporterats ligger på all time high, likaså gör tillgångar i aktier och bostäder det. Allt är värt 0 allatså

3000 miljarder låter för övrigt också väldigt mycket men utslaget på 10 miljoner människor blir det bara 300,000 kr. Höj det till 500,000 för att räkna bort nästan halva befolkningen så är det ändå inte speciellt mycket.

Ja precis och mina aktier går ju som tåget just nu... Tur att jag inte lagt in allt i amortering.
Citera
2014-11-27, 23:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja precis och mina aktier går ju som tåget just nu... Tur att jag inte lagt in allt i amortering.

Säg inte så, det gör allt för ont för så många att höra.
De vill tro att amortering är det bästa sättet att minska risken trots att det innebär en långvarig riskexponering. Värdestegring av bostaden + månadssparande i aktier är en betydligt effektivare för att sänka risken men det vill de inte höra, det gör så ont som Lena Ph sjunger ohh so ont.
Citera
2014-11-28, 00:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Säg inte så, det gör allt för ont för så många att höra.
De vill tro att amortering är det bästa sättet att minska risken trots att det innebär en långvarig riskexponering. Värdestegring av bostaden + månadssparande i aktier är en betydligt effektivare för att sänka risken men det vill de inte höra, det gör så ont som Lena Ph sjunger ohh so ont.

Ja just nu så går mitt amorterande i en rasande takt. Fast inte om man frågar public_enemy. För då räknas bara riktiga amorteringar och inte värdeökningar det är bara det att det sista alternativet är så förbannat ineffektivt och rent av idiotiskt.

Jag skickar in mina utdelningar i amortering istället.
Citera
2014-11-28, 02:14
Medlem
Citat:

Nu är det visserligen en fördubbling på bara fem år (1,5 biljoner, eller 1 500 miljarder om man vill vara sådan, 2009), så 1,5 biljoner fördelat på antal bostadsköpare de senaste fem åren. Enligt mäklarsamfundet såldes 144 000 bostäder under 2011.

För enkelhetens skull säger vi 720 000 bostadsköpare, vi säger att alla köpt en bostad var, och att alla är skyldiga lika mycket. Samt att ingen amorterat. 2,01 miljoner per person. I snitt. I hela landet.

Hur mycket kapital tror du att snittpersonen har kvar efter att ha lagt en hygglig årslön i handpenning?
Citera
2014-11-28, 02:15
Medlem
Citat:
Ja just nu så går mitt amorterande i en rasande takt. Fast inte om man frågar public_enemy. För då räknas bara riktiga amorteringar och inte värdeökningar det är bara det att det sista alternativet är så förbannat ineffektivt och rent av idiotiskt.

Jag skickar in mina utdelningar i amortering istället.
Varför använder du dina utdelningar till någonting ineffektivt och idiotiskt?
Citera
2014-11-28, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Varför använder du dina utdelningar till någonting ineffektivt och idiotiskt?

att amortera är inte idiotiskt i sig, men det gäller att göra det på rätt sätt. Just nu är det idiotiskt att pumpa in beskattade sparpengar direkt från lönen, men när räntan går upp kommer det att löna sig samtidigt att göra sig av med lån.

Dock får jag betydligt högre utdelning på mina aktier än om jag skulle amortera, så därför kör jag en kombo där jag använder utdelningarna till amortering helt enkelt.
Citera
2014-12-02, 11:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Verkar som det ska bli en del nya billiga hyresrätter i Frihamnen, GBG... En trea på 70 kvadrat ska bara kosta 6000 i månaden

http://www.hemhyra.se/vastra-gotaland/en-nybyggd-trea-6-000-kr

Det är bara två saker jag inte förstår:

1. Hur ska kalkylen gå ihop?

2. Vem ska ha rätt att hyra långt under självkostnadspris?

Jag antar att det är rena fantasierna och att det aldrig kommer att bli av....
Citera
2014-12-02, 15:22
Medlem
Det är inte bara bostäder det är brist på. Här är brist på de mesta. Läkare, sjuksköterskor välutbildat arbetskaraft, Norge har en stor dammsugare och Sverige har blivit ett BTRISTLAND:
Citera
2014-12-06, 13:23
Medlem
Invandrare som hyr lägenhet svart får gå före i bostadskön

Albyberget i Botkyrka i södra Storstockholm är ett av de många miljonprogramsområden som till följd av Sveriges exempellöst höga massinvandring helt domineras av invandrare. Upp till var tionde hyr dessutom sin lägenhet svart av någon landsman som har kontraktet på lägenheten men inte behöver den, ofta pga att denne större delen av året vistas i sitt forna hemland.

http://avpixlat.info/2014/12/05/invandrare-som-hyr-lagenhet-svart-far-ga-fore-i-bostadskon/
Citera
2014-12-07, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg

Albyberget i Botkyrka i södra Storstockholm är ett av de många miljonprogramsområden som till följd av Sveriges exempellöst höga massinvandring helt domineras av invandrare. Upp till var tionde hyr dessutom sin lägenhet svart av någon landsman som har kontraktet på lägenheten men inte behöver den, ofta pga att denne större delen av året vistas i sitt forna hemland.

http://avpixlat.info/2014/12/05/invandrare-som-hyr-lagenhet-svart-far-ga-fore-i-bostadskon/

Bara för att man är svart behöver man ju inte hyra (ut) svart. Området kommer
f ö även fortsättningsvis att domineras av invandrare, så var lugn.
Citera
2014-12-07, 21:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg

Det är väl inte mer än rätt så man blir av med procentaren som plockar ut mellanskilladen på andras olycka att sakna bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in