Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Ja, men om nya köpare skulle tvingas till det så hade effekterna inte varit så stora. Snarare tvärtom, positiva effekter och mindre privat skuldsättning. Kolla på Singapore exempelvis som lyckades kyla ned bostadsmarknaden mitt i en lågkonjunktur, utan att den för den sakens skull blev en katastrof.
Jag tror att det är svårt att jämföra länder rakt av. Vad ett land har gjort behöver inte betyda att det fungerar i det andra landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Sen hade jag gärna sett att kontantinsatsen höjden till åtminstone 30%.
Varför just 30%? Då blir det ju ännu svårare för de som står utanför bostadsmarknaden att komma in. Jag tror att det är bättre att skärpa amorteringskraven istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Det visar ju hur många år man måste jobba och spara för att kunna ha råd med en bostad.
Ja och där vill du göra det ännu svårare!
Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Boendekostnaden käkar ibland upp 40% av nettoinkomsten i Sverige, vilket är väldigt högt i jämförelse med övriga Europa.
För vem då? Vad jag vet så får man inte banklån så lätt och inte hyresrätt heller för den delen om man inte har en ordentlig inkomst.
Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
När du sedan adderar andra variabler - som pajas amorteringskrav så inser du snabbt vilken röra vi befinner oss i . Tur i alla fall att vi har våran egna valuta, det hade inte Spanien och Irland.
Det är inga pajasamorteringskrav. Det var redan amorteringskrav till 30% eget kapital på 15 år.
Däremot så har ofta de som legat länge på bomarknaden inga amorteringskrav, men de har å andra sidan stora värdeökningar i baggaget. Dessa är jag inte särskilt oroliga för.
Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
För att hyresbolagen kanske inte vill ha fattiga hyresgäster. Och blir de vräkta så kommer det bli stora sociala problem som heter duga. I andra länder så bor som sagt fattiga människor i subventionerat, statligt boende. Därför de helt enkelt inte kan betala marknadshyror. Men du tycker dessa människor ska bo på gatan och käka mat ifrån soptippen?
Som om rika hyresgäster kommer att ta över i förorterna. Tror du på det själv eller?
Snarare är det fattiga hyresgäster som betalar rejäla överpriser med hyresgäster på mer poplulära lägen blir subventionerade.
Jag tycker inte att fattiga ska svälta. De ska ha bostadsbidrag så klart. Men det ska gå till dom som behöver och därför ska vi inte ha generella subventioner till exempelvis hyresrätter.
Men nu ska vi inte tala om fattiga för folk är generellt sett inte fattiga i det här landet. Långt ifrån....
Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Här är vi överens. Det ska ske på en tioårsperiod, men det skall också finnas regleringar som i andra länder, så att inte hyrorna skjuter i höjden.
Hyrorna kommer tyvärr att "skjuta i höjden" på populära innerstadslägen. Det går inte att komma ifrån. Men det kommer å andra sidan att finnas fler lägenheter i olika prisklasser och lägen att välja på.