2014-11-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Exakt!
För att försöka förtydliga, Imelda skrev
"... som vill få det till att Amani och Ramis handlande beror på deras kultur. Det gör det inte, det beror på att de är fruktansvärda människor.
De har försökt hitta förmildrande omständigheter där det inga finns i flera veckor nu."
Jag har sagt något liknande för länge sedan, men då från motsatta hållet:
de har inte gjort det de gjort beroende på deras kultur, utan för att de är fruktansvärda människor. Därför kommenterade jag "Exakt!"
Det är alltså lika illa att utgå från att allt ont de gjort är beroende av deras bakgrund (tillspetsat: det är klart att de begått detta för att de är araber/muslimer/palestinier)
Vi är alltså överens om att det är fel på båda sätt?
Som extra krydda har diskussionen spetsats med antagandena att alla inblandade ljuger - inte bara här och där utan ständigt. Det tycker jag inte att man kan ta för givet, utan man har rätt att fråga sig vid varje tillfälle om det är så eller ej. Utan att bli beskylld för att springa ohederliga ärenden.
Därför skulle jag själv föredra att hålla mig till FUPen - men då måste vi alla komma överens om att det blir språkligt jobbigt, med varierande kvalitet på tolkinsatserna och med bildspråk som måste förstås, som t.ex. att "hennes ande kommer ur henne" - det är ju trots allt kulturellt betingat.
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-27 kl. 17:00.
Citera
2014-11-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Två extremt skenheliga personer med gudskomplex har kidnappat tråden. Sen påhejas de av en liten ryggdunkarklubb. De fattar inte ens att det är dom som är de riktiga rasisterna som vill få det till att Amani och Ramis handlande beror på deras kultur. Det gör det inte, det beror på att de är fruktansvärda människor.

De har försökt hitta förmildrande omständigheter där det inga finns i flera veckor nu.

Du ska inte göra dig till talesman för vare sig mig eller några andra. Mina åsikter står jag för själv. Det ena utesluter väl inte det andra. De som inte delar dina åsikter har också rätt att komma till tals.
Citera
2014-11-27, 16:54
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Du ska inte göra dig till talesman för vare sig mig eller några andra. Mina åsikter står jag för själv. Det ena utesluter väl inte det andra. De som inte delar dina åsikter har också rätt att komma till tals.

Men allvarligt. Ignorera mig om det inte passar. Jag skriver precis vad jag vill. Precis som du gör.
Citera
2014-11-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Den förra utredningen var också extern. Vem var beställaren då och vem är beställaren nu? Är beställarna oberoende/neutrala?
Jag gissar på att kommunfullmäktige tagit beslutet. Hur beslutsunderlaget ser ut vet jag inte. Vilken- alternativt vilka tjänstemän som verkställer upphandlingen av externutredningen är för mig okänt. Jag bor inte i Karlskrona och har inte någon koppling dit.
Hoppas att någon kan informera oss om det.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-27 kl. 16:58.
Citera
2014-11-27, 17:07
Medlem
Okey till det! Speciellt det ang kidnappningen!
Citera
2014-11-27, 17:27
Medlem
Ska vara svar tilll Imelda
Citera
2014-11-27, 18:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Två extremt skenheliga personer med gudskomplex har kidnappat tråden. Sen påhejas de av en liten ryggdunkarklubb. De fattar inte ens att det är dom som är de riktiga rasisterna som vill få det till att Amani och Ramis handlande beror på deras kultur. Det gör det inte, det beror på att de är fruktansvärda människor.

De har försökt hitta förmildrande omständigheter där det inga finns i flera veckor nu.

Ja, det är hyckeri.
Det finns två till som försöker gömma sej bakom "i vår kultur" och "vi muslimer" och det är de två åtalade.
Senast redigerad av LaScala 2014-11-27 kl. 18:51.
Citera
2014-11-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Man har väl inte ansett att det spelar någon roll för det brott han står åtalad för. Han är misstänkt för att ha vållat Yaras död och då har det ingen betydelse varifrån han kommer eller vilken utbildning han har.

Ramis och Madis bakgrund har stor betydelse för lösningen av fallet. Om polisen och åklagaren haft tillgång till fakta om deras liv i Gaza och kunnat höra vittnen som kände dem innan de flyttade till Sverige så hade de haft mycket klarade bild om vilka de två misstänkta och numera åtalade personerna egentligen är. Vem av dem är den som bestämmer, eller har ''övertaget'' i deras parförhållande, till exempel. Det hade också varit betydelsefullt för polisen och åklagaren att veta om någon av dem varit våldsam mot barn eller vuxna tidigare eller om någon av dem varit psykiskt sjuk i hemlandet eller straffats för brott, i hemlandet eller i något annat land. Om polisen hade utrett de misstänktas bakgrund noga så hade förhören av dem blivit mycket bättre. Måhända hade någon av dem berättat sanningen om Yaras död om de insett att polisen vet mycket mer om dem än vad de tidigare berättat för Migrationsverket. Yaras föräldrar har inte intresse av att avslöja någonting sådant om Ramis och Madis förflutna som skulle kunna sätta dem själva i dålig dager. Därför är deras berättelser om Rami och Madi mycket ihåliga.
Citera
2014-11-27, 19:17
Medlem
Har återvänt till FUP:en. Orange del består av Ramis förhör, där är jag nu. Tror det första förhöret är viktigt. Då har han ännu inte hunnit "frisera" händelsen.

Apropå detta med sexuella inslag, så reagerade jag naturligtvis på duschslangen, men även att han nämner att Yara berättat för Amani om att ungdomar i Gaza "lekt" med hans könsorgan (?). Han säger åt Yara typ "det får du inte berätta det är nog nu. Det stämmer inte."

Läser vidare.
Citera
2014-11-27, 19:42
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har återvänt till FUP:en. Orange del består av Ramis förhör, där är jag nu. Tror det första förhöret är viktigt. Då har han ännu inte hunnit "frisera" händelsen.

Apropå detta med sexuella inslag, så reagerade jag naturligtvis på duschslangen, men även att han nämner att Yara berättat för Amani om att ungdomar i Gaza "lekt" med hans könsorgan (?). Han säger åt Yara typ "det får du inte berätta det är nog nu. Det stämmer inte."

Läser vidare.
Intressant, det hade jag nästan glömt. Kanske Yara hade blivit utagerande/gränslös pga övergrepp? Och att "styvföräldrarna" försökte banka in att hon skulle sluta upp med detta?
I vilken del fanns detta i Fupen, hittar inte nu? edit: såg att det var Orange del....
Citera
2014-11-27, 19:49
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Läser vidare.
Det är inte lätt att tolka tolkens svenska. Jag uppfattade den här meningen som att Amani berättat för Rami att Yara sagt: "När jag var i Gaza så var det några ungdomar som lekte med mitt könsorgan". Och när Amani berättade det för Rami så sa han till Yara att "det får du inte prata om, det här. Det får räcka. Det stämmer inte".

Men din tolkning är ju mer logisk, för hur skulle Rami kunna säga att det som Yara berättar inte är sant.

För att belysa svårigheterna med att tolka de här förhören (och det måste ha varit svårt även för tolken) så kan jag ju citera den aktuella meningen ur förhöret, så får vi se om någon annan har något annat förslag om hur den ska uppfattas:

"... Och så hon berättade för henne att när jag var i Gaza det var några ungdomar som lekte med min könsorgan och. När hon berättar för mig det där, jag säger till henne, det får du inte prata om det här det får räcka. Det stämmer inte."

Om det är så att Yara sagt till Amani att några ungdomar (barn?) lekte med Ramis könsorgan när han var i Gaza - och Rami förbjuder henne att nämna det och hävdar att det inte är sant - så kommer ju allt i ett helt nytt ljus...
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-27 kl. 19:56.
Citera
2014-11-27, 19:50
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Intressant, det hade jag nästan glömt. Kanske Yara hade blivit utagerande/gränslös pga övergrepp? Och att "styvföräldrarna" försökte banka in att hon skulle sluta upp med detta?
I vilken del fanns detta i Fupen, hittar inte nu? edit: såg att det var Orange del....
Första förhöret med Rami, sid 639.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in