Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Exakt!
För att försöka förtydliga, Imelda skrev
"... som vill få det till att Amani och Ramis handlande beror på deras kultur. Det gör det inte, det beror på att de är fruktansvärda människor.
De har försökt hitta förmildrande omständigheter där det inga finns i flera veckor nu."
Jag har sagt något liknande för länge sedan, men då från motsatta hållet:
de har inte gjort det de gjort beroende på deras kultur, utan för att de är fruktansvärda människor. Därför kommenterade jag "Exakt!"
Det är alltså lika illa att utgå från att allt ont de gjort är beroende av deras bakgrund (tillspetsat: det är klart att de begått detta för att de är araber/muslimer/palestinier)
Vi är alltså överens om att det är fel på båda sätt?
Som extra krydda har diskussionen spetsats med antagandena att alla inblandade ljuger - inte bara här och där utan ständigt. Det tycker jag inte att man kan ta för givet, utan man har rätt att fråga sig vid varje tillfälle om det är så eller ej. Utan att bli beskylld för att springa ohederliga ärenden.
Därför skulle jag själv föredra att hålla mig till FUPen - men då måste vi alla komma överens om att det blir språkligt jobbigt, med varierande kvalitet på tolkinsatserna och med bildspråk som måste förstås, som t.ex. att "hennes ande kommer ur henne" - det är ju trots allt kulturellt betingat.