2014-11-27, 14:25
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony421
Hej allihopa!

Det är så att jag inte varit i Syrien sedan 2010 och jag vill så hemskt gärna åka ner till hemlandet och träffa på släktingarna då jag saknat allihopa. Min fråga är, hur tror ni läget i Syrien kommer vara sommaren 2015? Kommer man kunna åka ner dit?

MvH
Tony

Vart bor dom?
Damaskus lär vara säkrare iaf.
Citera
2014-11-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Det skulle den.
Men YPG har utmärkt sig.

Väst skriver att YPG har varit effektivast räknat med båda länderna tillsammans.

Men det hinner ändras med tiden.

Varför bemödar du dig med att svara honom? Ignorera bram - han är skittråkig och förmedlar en bild som är verklighetsfrånvänd. Låt arabkramaren diskutera med sig själv och andra pan-arabister.
Citera
2014-11-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Vart bor dom?
Damaskus lär vara säkrare iaf.

Jag har släktingar i Damaskus och Homs. Men de flesta har flyttat till byn och där är det inga problem.
Citera
2014-11-27, 15:14
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Jag har släktingar i Damaskus och Homs. Men de flesta har flyttat till byn och där är det inga problem.

Hela Damaskus kommer vara rebellfritt nästa sommar ifall det fortsätter så som det gått hittills gått i Ghouta. Det mesta av konflikten just nu är koncentrerat till Aleppo, Daraa-provinsen, Idlib-provinsen och östra Syrien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_Civil_War_detailed_map
Citera
2014-11-27, 15:41
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

När jag var liten bodde vi i Damaskus ett tag, vi har inga släkt där av det jag vet bara familje vänner.

Men Jag ser Damaskus som säkraste platsen i Syrien i och med att det är regeringens högkvarter och kommer skyddas till varje pris, ingen rebell grupp når dit förutom flyg och andra utomstående makter.
Citera
2014-11-27, 16:19
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Du kan åka till Damaskus utan problem. Har själv varit i Damaskus två gånger sedan hela skiten satte fart. Det är som vanligt i Damaskus, marknaden är fylld av människor och folk fortsätter leva sina liv som vanligt där. Åker du till Damaskus som sagt så har du i princip inget och oroa dig för.
Citera
2014-11-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Du kan åka till Damaskus utan problem. Har själv varit i Damaskus två gånger sedan hela skiten satte fart. Det är som vanligt i Damaskus, marknaden är fylld av människor och folk fortsätter leva sina liv som vanligt där. Åker du till Damaskus som sagt så har du i princip inget och oroa dig för.

Hur är det mellan sunnis och shia i Damaskus nu?
Citera
2014-11-27, 16:57
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berxwedan

Jag stötte personligen inte på några sekteristiska skillnader. Dom jag pratade med var trötta på konflikten och ville se ett slut snarast möjligt, varesig de var sunni eller shia. Folk som bor i Damaskus är inte inavlade bönder som dom som bor i städer och byar där ISIS har starkt fäste. Damaskus är en väldigt sekulär stad och till exempel inne i stan har du en stor Sunni moské från någon av Sahaba och ett stenkast därifrån har du en shiitisk helgedom. Folk rör sig fritt och fortsätter leva sina liv.

Syrien kan inte riktigt jämföras med Irak det är inte alls samma sak. I Irak har vi sunnis som vägrar acceptera att någon annan än sunnis har full makt i landet, där av den allt tydligare sekterismen i Irak.
Citera
2014-11-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Jag stötte personligen inte på några sekteristiska skillnader. Dom jag pratade med var trötta på konflikten och ville se ett slut snarast möjligt, varesig de var sunni eller shia. Folk som bor i Damaskus är inte inavlade bönder som dom som bor i städer och byar där ISIS har starkt fäste. Damaskus är en väldigt sekulär stad och till exempel inne i stan har du en stor Sunni moské från någon av Sahaba och ett stenkast därifrån har du en shiitisk helgedom. Folk rör sig fritt och fortsätter leva sina liv.

Syrien kan inte riktigt jämföras med Irak det är inte alls samma sak. I Irak har vi sunnis som vägrar acceptera att någon annan än sunnis har full makt i landet, där av den allt tydligare sekterismen i Irak.

Intressant, tack! Du har rätt i att Irak är annorlunda avseende sunnis och shia, iallafall nu. Det har kanske att göra med hur maktstrukturen sett ut i Irak jämfört med Syrien.
Citera
2014-11-27, 17:09
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berxwedan
Menar du alawiter/shia eller bara Shia?
Citera
2014-11-27, 17:10
Medlem
Khaled hayanis mujaheddin(badr martyrs brigades) avfirade jahanamm/hell kannoner mot Alepoo Rasafah distriktet.
Citera
2014-11-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Menar du alawiter/shia eller bara Shia?

Finns det någon påtaglig skillnad spänningar alawiter/sunnis och spänningar shia/sunnis i Damaskus idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in