Citat:
Ursprungligen postat av
Aurora Borealis
Tristan är inte sonson till Nils Björling i Borlänge. Tristans farfar är född 1938 i Kristinehamn och har ett helt annat förnamn. Allt enligt SvB 1970 och SvB 1990.
Jag är väl inte förvånad - mitt tidigare inlägg var ju avsett att läsas som hövlig misstro utan fullständigt avfärdande. Men om födelseorten för farfadern är Kristinehamn kan vi nog utesluta att Tristan är en Jussi-Björling öht. Det var Jussis farfar som tog sig namnet
Björling (släkten hette
Björn tidigare) och av hans söner var det bara David - Jussis pappa - och målaren Johan Jonatan som fick avkomlingar i Sverige. Jussi och hans bröder levde i stockholmstrakten och deras kusin Nils levde vad jag kan förstå hela sitt liv i Borlänge - det som idag är Borlänge i alla fall. (Staden Borlänge är ju en sen fusion av orterna Stora Tuna och Kvarnsveden plus lite till.)
Just en idé om ett släktskap på nivån
farfar var kusin med kändisen X med samma efternamn är ganska vanligt att den uppstår ur tomma intet. I det här fallet hade det ju varit generationsmässigt rimligare med
farfarsfar var kusin med Jussi, men det är mycket möjligt att myten har uppstått en generation tidigare, och att man bara glömt att korrigera för den ytterligare generationen.