2014-11-27, 13:50
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är meningen att man får tycka vad man vill, inte bara här på flashback utan även irl.
Och jag tror dig.
Men just här är det så försåtligt enkelt att snabbt haka på något som ser kul ut, är vitsigt formulerat, eller ser ut att stämma med det man själv tänker. Först efteråt upptäcker man att det under ytan kanske finns något som man egentligen vill eller borde tänka över en gång till.
Dessutom är det så, att det man tycker mer eller mindre tydligt vilar på de kunskaper och erfarenheter man har. Ett tyckande kan alltså vara mer eller mindre väl underbyggt. I en levande och god diskussion byter man kunskaper och erfarenheter. Man lär av varandra och hjälper varandra att se saker som man inte sett förut. Åtminstone tycker jag att det är förtjänstfullt
Smaksaker kan man diskutera eller inte, det är värre med brottsfall, särskilt de som är så allvarliga som detta, att man försöker hålla sitt tyckande och sin smak på lite avstånd.
Det är lite dåligt med det i den här tråden, tycker jag och jag är rädd att om det går för långt åt det hållet, då förlorar vi greppet om den rättssäkerhet och det juridiska system som vi har här i Sverige och som vi är så stolta över.
Vi har all rätt i världen att spekulera i den här tråden och det gör vi, trots att vi har så lite faktisk information. Jag sitter inte på några höga hästar i det avseendet, så jag uppskattar korrigeringar när det gäller "fakta" och att alla försöker se skillnad mellan spekulation och bestämda slutsatser.

Ja, det är väl tur att vi har dej då som talar om för oss hur vi ska tycka och tänka!
Att det är negativa saker som tas fram ur kulturer beror väl i detta fall på att den här tråden handlar om väldigt negativa saker som kan härröra till "kulturen"-
Jag diskuterar gärna positiva saker om både islam och arabisk kultur där det är relevant.
Det anser jag inte att det är här.
Citera
2014-11-27, 13:54
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Rami har väl aldrig utgett sig för att vara advokat (lawyer) i svensk bemärkelse, utan den benämning han anger, "Advocat", står såvitt jag begriper för en person med juridisk utbildning som kan arbeta som jurist/juridisk rådgivare/juridiskt ombud inom vilket område som helst, i Ramis fall mänskliga rättigheter.

Jag kan inte se något skäl att tvivla på att han har läst juridik på det universitet han uppger och att han har tagit en examen där.

Ja, Rami är nog en sanninsenlig figur. Varför tvivla på honom?
Och väl insatt i mänskliga rättigheter dessutom. Särskilt kvinnors, barns och hbtq-personers.
Citera
2014-11-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpolis
Det är naturligtvis intressant att läsa om allt som hänt Yara och hennes omgivning och allt som kan ha hänt. Tyvärr är Yara död och det kan vi inte ändra på. Detsamma gäller att rektorn är svårt skadad och i hans fall kan vi bara hoppas på att hans tillstånd förbättras.
Det inträffade är naturligtvis hemskt och vad som också är avskyvärt är att få läsa att kommunen ville hindra journalister att granska vad som hänt (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/stangde-av-rektor-for-att-slippa-granskning, http://www.dn.se/nyheter/sverige/kommunledningen-ville-undvika-granskning/ mfl). Det är naturligtvis inte kommunen som dödat Yara, men de vill ju förhindra att andra drar lärdom av Karlskrona kommuns misstag så att andra barn i framtiden inte råkar illa ut på liknande sätt.
Jag tror att det skulle visa sig att många misskött sina uppdrag och det ville man inte skulle nå allmänheten före valdagen i september. Detta tror jag också är förklaringen till att Maria Persson har kommunens förtroende, för det kan ju vara så att allt för många huvuden kommer att rulla om sanningen kommer fram och så blir kanske fallet om MPs huvud ryker.
Därför tycker jag att de som har information måste gå ut med det de vet, på flashback eller på annat sätt. Att tiga när två så tragiska öden blivit kända jämför jag med maffiametoder. Men nu är det inte så att den som avslöjar vad en kommun gör får ståplats i hamnen utan alla uppgiftslämnare är skyddade av vår tryckfrihetsförordning och därför bör alla som har inside information delge oss andra detta exempelvis här eller genom att tala med journalister.
Starka krafter uppifrån vill LÄGGA LOCKET PÅ (men först en s k utredning så det uppfattas av tillräckligt många SOM att det mesta gjorts rätt och riktigt/ att kommunen tagit sitt ansvar för resursfördelning/styrning av socialförvaltning barn och skolor/barn och- ungdomsförvaltning). Detta är min bedömning.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-27 kl. 14:03.
Citera
2014-11-27, 14:05
Medlem
Eller hur, han kan o vet allt!
Citera
2014-11-27, 14:11
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, Rami är nog en sanninsenlig figur. Varför tvivla på honom?
Och väl insatt i mänskliga rättigheter dessutom. Särskilt kvinnors, barns och hbtq-personers.
Rami må vara hur skyldig som helst till Yaras död, men det ger ingen anledning att tro att han inte skulle ha en juristutbildning som han använt i egenskap av "civil rights advocate" i Palestina. Kunskaper i juridik och människorättsfrågor gör inte någon människa moralisk och rättrådig - och betyder inte heller att man delar den uppfattning om mänskliga rättigheter som vi svenskar anser vara självklar. Åsikterna om vad som är "mänskliga rättigheter" skiftar. Att det skulle vara en mänsklig rättighet för homosexuella par att adoptera barn är en självklarhet på vissa håll medan det på andra håll inte alls betraktas som någon mänsklig rättighet.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-27 kl. 14:14.
Citera
2014-11-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det är väl tur att vi har dej då som talar om för oss hur vi ska tycka och tänka!
Att det är negativa saker som tas fram ur kulturer beror väl i detta fall på att den här tråden handlar om väldigt negativa saker som kan härröra till "kulturen"-
Jag diskuterar gärna positiva saker om både islam och arabisk kultur där det är relevant.
Det anser jag inte att det är här.
Har jag det gjort?
Nej, men du får inte bli förvånad om man ibland funderar över din och andras metod.
Vilket jag har gjort.
Sedan håller jag med om att det finns mycket negativt i den islamska världen.
Hur relevant det nu kan vara.
Citera
2014-11-27, 14:22
Medlem
Citat:
Rami må vara hur skyldig som helst till Yaras död, men det ger ingen anledning att tro att han inte skulle ha en juristutbildning som han använt i egenskap av "civil rights advocate" i Palestina. Kunskaper i juridik och människorättsfrågor gör inte någon människa moralisk och rättrådig - och betyder inte heller att man delar den uppfattning om mänskliga rättigheter som vi svenskar anser vara självklar. Åsikterna om vad som är "mänskliga rättigheter" skiftar. Att det skulle vara en mänsklig rättighet för homosexuella par att adoptera barn är en självklarhet på vissa håll medan det på andra håll inte alls betraktas som någon mänsklig rättighet.
Ja, så är det. I olika delar av världen lägger man olika vikt vid de många olika beståndsdelarna i idén om mänskliga rättigheter.
Därför skulle det vara intressant att se hur ett kursinnehåll i till exempel Algeriet ser ut.
En "korsbefruktning" av mänskliga rättigheter uttolkade i muslimsk kontext och som de formulerats i västvärlden skulle ha kunnat vara väldigt stimulerande och där skulle en person som RA haft mycket att ge och ta emot (vilket kanske var hans förhoppning) om det inte visat sig att han inte höll måtten i andra avseenden.
Det är bara att hoppas att det här fältet ändå fördjupas och att kunskaperna får spridning.
Citera
2014-11-27, 14:23
Medlem
Och, eg helt ointressant vad han ev haft/har för titel. Eftersom "man" inte brytt sig om en större personkoll. Han kan kalla sig för Priins av långt bort i stan eller whatever. Varför bryr man sig inte mer om att ta reda på varifrån personen kommer? Fattar inte?
Citera
2014-11-27, 14:24
Medlem
Jag har svårt att se att de palestinier som nu har bosatt sig i Sverige är så värst betjänta av att socialförvaltning och skola belastas av ytterligare invandrare innan integrering mm fungerar som det kanske var tänkt.
Citera
2014-11-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Och, eg helt ointressant vad han ev haft/har för titel. Eftersom "man" inte brytt sig om en större personkoll. Han kan kalla sig för Priins av långt bort i stan eller whatever. Varför bryr man sig inte mer om att ta reda på varifrån personen kommer? Fattar inte?
Ja, och hans fru var hans "drottning" (=härskarinna)
... betyder det faktiskt att han utgav sig för att vara prins?
Citera
2014-11-27, 14:26
Medlem
Citat:
Rami ska ha studerat juridik vid den statsvetenskapliga institutionen på universitetet i den algeriska provinshuvudstaden Sidi bel Abbes. Såvitt jag kunnat utröna är det ett ackrediterat universitet.
Källa: http://www.steptostudy.com/schools/public/presentare/showSchoolDetails.php?schoolId=5196

Du kanske har blandat ihop Ramis studier med Yaras pappa Mohammeds studier vid AWU, American World University, ett i USA icke ackrediterat universitet som har filialer både i Sydamerika och Afrika (Luanda) och erbjuder korrespondenskurser och examina i skilda ämnen.

Tack. Ja, jag hade blandat ihop dom.
Citera
2014-11-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Starka krafter uppifrån vill LÄGGA LOCKET PÅ (men först en s k utredning så det uppfattas av tillräckligt många SOM att det mesta gjorts rätt och riktigt/ att kommunen tagit sitt ansvar för resursfördelning/styrning av socialförvaltning barn och skolor/barn och- ungdomsförvaltning). Detta är min bedömning.

Det finns redan en extern utredning. Är den inte tillfyllest? Är det så säkert ny extern utredning gör oss så mycket klokare? Är extern samma sak som grundlig, opartisk och saklig? Att en utredning är extern borgar det för att den är neutral?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in