Citat:
Visst har du rätt, vi vet inte vad Adnans berättelse egentligen innehåller och det är därför jag är putt att den inte följts upp på något sätt, även om jag förstår hur svårt det är att "förhöra" barn i den åldern. Alltför många pratstunder om så jobbiga saker befäster händelserna i minnet, å andra sidan kan minnesbilderna också behöva bearbetning. Det är svårt det där.Ja, men det är oklart var det blodet fanns. A kan ha menat blodet som rann bort under duschen i badrummet.
Det fanns två pappersbitar med blod i soppåsarna - som ev. kan härröra från RA:s omläggning av Y:s sår på benet. Men det kan ju knappast ha varit det enda blod som torkats upp. Möjligen har toalettpapper eller annat använts som sedan spolats ned. T.ex. disktrasan i köket var inte blodbesudlad. - Svårigheten är också att man inte vet om det kan ha varit någon blodspillan vid tidigare uppfostringsraider. Blodet på golvet inne i klädkammaren bör ha torkats upp efter att Y trängts in där och slag utdelats. - Vem gjorde det? - AM:s fotavtryck i blod på papperet som låg på golvet precis utanför klädkammaren talar för att det var hon som utdelade slagen.
Filmsekvensen 3 min före duschscenen tyder på att AM ville väcka Y. Men eftersom RA så påpassligt filmade henne samt i ett av förhören säger att Y är osynlig på filmen för att hon då står vid väggen som finns t.h. i bild, gör att man kan ställa upp hypotesen att RA dessförinnan har kvävt Y med hennes kudde.
Det fanns två pappersbitar med blod i soppåsarna - som ev. kan härröra från RA:s omläggning av Y:s sår på benet. Men det kan ju knappast ha varit det enda blod som torkats upp. Möjligen har toalettpapper eller annat använts som sedan spolats ned. T.ex. disktrasan i köket var inte blodbesudlad. - Svårigheten är också att man inte vet om det kan ha varit någon blodspillan vid tidigare uppfostringsraider. Blodet på golvet inne i klädkammaren bör ha torkats upp efter att Y trängts in där och slag utdelats. - Vem gjorde det? - AM:s fotavtryck i blod på papperet som låg på golvet precis utanför klädkammaren talar för att det var hon som utdelade slagen.
Filmsekvensen 3 min före duschscenen tyder på att AM ville väcka Y. Men eftersom RA så påpassligt filmade henne samt i ett av förhören säger att Y är osynlig på filmen för att hon då står vid väggen som finns t.h. i bild, gör att man kan ställa upp hypotesen att RA dessförinnan har kvävt Y med hennes kudde.
Vad gäller RA och kudden så har faktiskt tanken slagit mig också; han eller hon kan ha använt den där och då. Om det inte bara var så att Yara låg på den och dreglade när det började närma sig slutet.
När det gäller vilket barn som stod upp, så måste åtminstone jag läsa på mer. Det tycks ha varit så, att båda pojkarna var med i rummet och de var upprörda? Barnen var hirriga och föräldrarna var inte särskilt klartänkta.
och jag är rädd att om det går för långt åt det hållet, då förlorar vi greppet om den rättssäkerhet och det juridiska system som vi har här i Sverige och som vi är så stolta över.