Citat:
Det är meningen att man får tycka vad man vill, inte bara här på flashback utan även irl.
Och jag tror dig.
Men just här är det så försåtligt enkelt att snabbt haka på något som ser kul ut, är vitsigt formulerat, eller ser ut att stämma med det man själv tänker. Först efteråt upptäcker man att det under ytan kanske finns något som man egentligen vill eller borde tänka över en gång till.
Dessutom är det så, att det man tycker mer eller mindre tydligt vilar på de kunskaper och erfarenheter man har. Ett tyckande kan alltså vara mer eller mindre väl underbyggt. I en levande och god diskussion byter man kunskaper och erfarenheter. Man lär av varandra och hjälper varandra att se saker som man inte sett förut. Åtminstone tycker jag att det är förtjänstfullt
Smaksaker kan man diskutera eller inte, det är värre med brottsfall, särskilt de som är så allvarliga som detta, att man försöker hålla sitt tyckande och sin smak på lite avstånd.
Det är lite dåligt med det i den här tråden, tycker jag
och jag är rädd att om det går för långt åt det hållet, då förlorar vi greppet om den rättssäkerhet och det juridiska system som vi har här i Sverige och som vi är så stolta över.
Vi har all rätt i världen att spekulera i den här tråden och det gör vi, trots att vi har så lite faktisk information. Jag sitter inte på några höga hästar i det avseendet, så jag uppskattar korrigeringar när det gäller "fakta" och att alla försöker se skillnad mellan spekulation och bestämda slutsatser.
Och jag tror dig.
Men just här är det så försåtligt enkelt att snabbt haka på något som ser kul ut, är vitsigt formulerat, eller ser ut att stämma med det man själv tänker. Först efteråt upptäcker man att det under ytan kanske finns något som man egentligen vill eller borde tänka över en gång till.
Dessutom är det så, att det man tycker mer eller mindre tydligt vilar på de kunskaper och erfarenheter man har. Ett tyckande kan alltså vara mer eller mindre väl underbyggt. I en levande och god diskussion byter man kunskaper och erfarenheter. Man lär av varandra och hjälper varandra att se saker som man inte sett förut. Åtminstone tycker jag att det är förtjänstfullt
Smaksaker kan man diskutera eller inte, det är värre med brottsfall, särskilt de som är så allvarliga som detta, att man försöker hålla sitt tyckande och sin smak på lite avstånd.
Det är lite dåligt med det i den här tråden, tycker jag
och jag är rädd att om det går för långt åt det hållet, då förlorar vi greppet om den rättssäkerhet och det juridiska system som vi har här i Sverige och som vi är så stolta över.Vi har all rätt i världen att spekulera i den här tråden och det gör vi, trots att vi har så lite faktisk information. Jag sitter inte på några höga hästar i det avseendet, så jag uppskattar korrigeringar när det gäller "fakta" och att alla försöker se skillnad mellan spekulation och bestämda slutsatser.
Ja, det är väl tur att vi har dej då som talar om för oss hur vi ska tycka och tänka!
Att det är negativa saker som tas fram ur kulturer beror väl i detta fall på att den här tråden handlar om väldigt negativa saker som kan härröra till "kulturen"-
Jag diskuterar gärna positiva saker om både islam och arabisk kultur där det är relevant.
Det anser jag inte att det är här.