2014-11-25, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
Fick ett meddelande av Migrationsverket
Det blir 45 mins telefonsamtal

Är väldigt nervös och orolig!!!!
Har ingen aning om vad dom ska prata om ...
Tänk er 45 min
Är det någon som vet vad det kan vara????

Ojj. Jag har alldrig hört om sånt innan.
Hur fick du reda på att de ska ringa dig?
När ansökte ni? OM de vill ringa, så eni också säkert nära att få ett beslut.
Ta det helt lugnt.

När ringer de? Skriver du här inne hur det har gått sen?
Hoppas det går.
Citera
2014-11-25, 13:24
Medlem
mulash44s avatar
namnlösbarn .... det är intervju genom telefon
Citera
2014-11-25, 19:05
Medlem
Nu sitter min fina på planet. Vem vet när jag får se honom igen.

P.g.a en webbansökan.

Citera
2014-11-26, 12:09
Medlem
Vi har äntligen kunnat få boka en tid för intervju nu efter bortåt 6 mån väntan.
Däremot har vi stött på två problem: I emailet som min fästmö har fått så står det "Please bring all the original documents you submitted online plus one set of copy of the day of the interview.

Vad betyder det? Jag har ringt till migrationsverket och har begärt en kopia av ansökningshandlingarna men det är i stort sett helt omöjligt eftersom det är sekretessbelagt. Det är oklart om jag kan få ut det ens om jag åker 40 mil till enheten där vårt ärende ligger med en fullmakt från henne.

Det andra problemet är att dom vill se ett kvitto på att ansökan om uppehållstillstånd är betalt.
Jag har tagit kopia på ett bankkontoutdrag. Räcker det?
Begriper inte varför de vill se det, för dels så är det helt omöjligt att ens ansöka om man inte har betalt vilket de måste känna till och dels får man inget fysiskt kvitto när man ansöker elektroniskt heller. Några instruktioner om att spara kvittensen efter att man har fyllt i webbansökan kan jag inte påminna mig om att det fanns heller.
Citera
2014-11-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRoland
Vi har äntligen kunnat få boka en tid för intervju nu efter bortåt 6 mån väntan.
Däremot har vi stött på två problem: I emailet som min fästmö har fått så står det "Please bring all the original documents you submitted online plus one set of copy of the day of the interview.

Vad betyder det? Jag har ringt till migrationsverket och har begärt en kopia av ansökningshandlingarna men det är i stort sett helt omöjligt eftersom det är sekretessbelagt. Det är oklart om jag kan få ut det ens om jag åker 40 mil till enheten där vårt ärende ligger med en fullmakt från henne.

Det andra problemet är att dom vill se ett kvitto på att ansökan om uppehållstillstånd är betalt.
Begriper inte varför de vill se det, för dels så är det helt omöjligt att ens ansöka om man inte har betalt vilket de måste känna till och dels får man inget fysiskt kvitto när man ansöker elektroniskt heller. Några instruktioner om att spara kvittensen efter att man har fyllt i webbansökan kan jag inte påminna mig om att det fanns heller.

Ja, denna är ju inte så enkel. Kanske kan din fästmö kontakta ambassaden/konsulatet där hon ska göra intervjun? I e-mailet från konsulatet som min flickvän fick efter att hon bokat tid så skrev dom att hon skulle ha med sig pass, skilsmässodokument(hon har varit gift tidigare, liksom jag), samt bevis på att hon inte är gift i dagsläget(i hennes fall, ett certifikat från hennes county som hon bor i) samt övriga dokument såsom flyg-biljetter, så dom verkade ha koll på vad som skulle tas med i alla fall.

Jag har för mig att det alltid är så när man ansöker online att man ska bifoga en inscanning eller foto på sitt pass samt bevis på att man inte är gift. Passet är väl rätt naturligt men vad beviset består av varierar väl litegrann beroende på var man bor. I Sverige hade det ju varit ett utdrag ur folkbokföringen med civilstånd angivet men i USA t.ex så hade de ju inte riktigt samma system och då blev det i det här fallet ett certifikat från den county hon bor i samt skilsmässopapper(eftersom hon varit gift). Ni kanske kan minnas vad det var ni behövde lämna in? Det borde ju vara det sätt på vilket man normalt bevisar att man inte är gift i det land där hon bor.

När det kommer till kvitto på att det är betalt kan ju det vara krångligt om man inte betalar en räkning direkt på banken. Det skulle ju i så fall vara om man fick något att skriva ut när man betalade ansökningsavgiften. Men sådant borde de väl hålla koll på, speciellt då man måste betala för att få ansöka? Vi behövde inte ta med något i alla fall. Har du inget mer än ett kontoutdrag så är det ju det enda du kan ta med. Detta kan väl antingen migrationsverket eller ambassaden/konsulatet svara på, tycker man.
Citera
2014-11-27, 08:37
Medlem
De dokument man bifogade i ansökan ska tas med i original men man ska också ha med kopior på dessa. Jag antar att man vill spara tid, ingen behöver gå och göra kopior och spara pengar på pappret.

Utskrift av bankutdraget räckte för vår del, det är ett kvitto.

Om kopia på webansökningen begärs kan man ta upp en diskussion med ambassaden/konsulatet i första hand och i andra hand med UD. När man fyller i en webansökan finns möjlighet att skriva ut webansökan vid 2 tillfällen. Missa inte det, även om 1 gång räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av DrRoland

Senast redigerad av MrsAfrika 2014-11-27 kl. 08:48.
Citera
2014-11-27, 08:55
Medlem
syscrashs avatar
Har JO-anmält Migrationsverket eftersom att de bryter mot bestämmelserna i utlänningsförordningen om handläggningstider.

Lagparagrafen står här (4 kap 21a):

https://lagen.nu/2006:97#K4P21aS1

Till svar från JO får man att anmälan avslås med motiveringen "en gammal granskning av Migrationsverket redan finns".

Migrationsverkets yttrande på granskningen går att läsa här:

http://www.docdroid.net/lyb5/13-5497-yttrande.pdf.html

Det står svart på vitt att de allt längre väntetiderna beror på den ökade flyktingströmmen och att man för över resurser till asylärendena.

Trots att JO avslår anmälan är det viktigt att vi visar vårat missnöje med väntetiderna genom att anmäla.

JO-anmälan görs enkelt här på webben:

http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

En ny granskning av Migrationsverket behövs!
Senast redigerad av syscrash 2014-11-27 kl. 09:13.
Citera
2014-11-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Har JO-anmält Migrationsverket eftersom att de bryter mot bestämmelserna i utlänningsförordningen om handläggningstider.

Lagparagrafen står här (4 kap 21a):

https://lagen.nu/2006:97#K4P21aS1

Till svar från JO får man att anmälan avslås med motiveringen "en gammal granskning av Migrationsverket redan finns".

Migrationsverkets yttrande på granskningen går att läsa här:

http://www.docdroid.net/lyb5/13-5497-yttrande.pdf.html

Det står svart på vitt att de allt längre väntetiderna beror på den ökade flyktingströmmen och att man för över resurser till asylärendena.

Trots att JO avslår anmälan är det viktigt att vi visar vårat missnöje med väntetiderna genom att anmäla.

JO-anmälan görs enkelt här på webben:

http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

En ny granskning av Migrationsverket behövs!

Applåder! Bra som fan. Tack.
Citera
2014-11-27, 18:22
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
De kan säkert, men de skulle knappast göra det enbart med hänsyn till längden på relationen. Se bara till att visa allt positivt som tyder på en stark och genuin relation. Med nuvarande väntetider kommer ni ju dessutom ha varit tillsammans i ett och ett halvt år innan de kan se er ansökan...

Nej, man skall alltid söka från sitt hemland, eller ett grannland om Sverige inte finns representerat. Sedan får man inte resa till Sverige förrän beslut är taget och bryter man mot denna lag så finns det risk för avslag.

Min flickvän ansökte i Japan och flög sedan hit genom Arlanda och blev då förd till ett rum och utfrågad av polisen där, eftersom det fanns en stor fet röd stämpel i passet som förklarade att hon håller på att ansöka om TUT. De frågade saker som varför hon hade kommit hit osv, men efter en halvtimma fick hon gå igenom och ca tre månader senare hämtade vi ut hennes TUT på migrationsverket. Det var många andra där samtidigt och det tycks (iaf då) vara väldigt vanligt att man hämtar ut i Sverige trots att man inte får det. Vi klarade oss alltså utan problem, men som sagt, det finns en risk associerat med det.

Denna utredning visar att 80% av webb-ansökningarna sker från svenska IP-adresser, och uppenbarligen gälller sök~anfarande-kravet om "hemlandet" de s k pappers-ansökningarna. Det är (i huvudsak) svenska män, med IT-vana, som fixar sin utlandspartners ansökan, från svenskplacerad dator. Vilket tycks accepteras av MigV, om ej så vore det ett katastrof-NEJ till majoriteten ansökare. Vilket inte är fallet, det är tidsutdräkten, och kontaktsvårigheterna som dominerar.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.docdroid.net%2Flyb5%2 F13-5497-yttrande.pdf.html
Citera
2014-11-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAfrika
Om kopia på webansökningen begärs kan man ta upp en diskussion med ambassaden/konsulatet i första hand och i andra hand med UD. När man fyller i en webansökan finns möjlighet att skriva ut webansökan vid 2 tillfällen. Missa inte det, även om 1 gång räcker.

Vi sparade en del av de frågorna och min fästmös svar, men som det står ovan så missade vi att skriva ut/spara själva ansökningen eftersom det aldrig stod någonstans att man skulle göra det.
Jag kan inte ens påminna mig om att det fanns någon spara knapp i formuläret.

När jag ringer migrationsverket så menar dom att sekretessen bryts om dom skickar en kopia på ansökan till mig eller henne och tycker att vi ska förklara det för konsulatet, vilket man jävligt ofta brukar ha stora "framgångar med". Så här ser korrespondansen med konsulatet i Manila ut så här långt:

"I will bring all the original documents I submitted plus a copy, as for our application itself, it was sent to migrationsverket online so I do not have a copy of it, but all the attachments I sent as well as my fiances personbevis and passport copy is all complete and I will bring with me."

Och deras svar:

"Just please bring all the documents you submitted online and we need 1 set of copy as well. Then, also bring your daughter’s requirements.

We need 2 copies of your passports and 2 copies of your reference person’s Personbevis/Extract of Population Register."
Senast redigerad av DrRoland 2014-11-28 kl. 11:40.
Citera
2014-11-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Denna utredning visar att 80% av webb-ansökningarna sker från svenska IP-adresser, och uppenbarligen gälller sök~anfarande-kravet om "hemlandet" de s k pappers-ansökningarna. Det är (i huvudsak) svenska män, med IT-vana, som fixar sin utlandspartners ansökan, från svenskplacerad dator. Vilket tycks accepteras av MigV, om ej så vore det ett katastrof-NEJ till majoriteten ansökare. Vilket inte är fallet, det är tidsutdräkten, och kontaktsvårigheterna som dominerar.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.docdroid.net%2Flyb5%2 F13-5497-yttrande.pdf.html

Och vad skulle problemet med det vara då menar du? I frågeformuläret i själva ansökningen så fanns det en speciell kolumn där det stod "Har du haft/tagit hjälp av någon för att fylla i formuläret" och då tolkar jag det som att det är tillåtet.
Att ha ett krav på att partnern måste fylla i allting självständigt faller ju på sin egen orimlighet när partnern enbart har tillgång till en knaglig wifi på hotspots via en liten smartphone om ens det, plus språksvårigheter iom att nästan all information på migrationsverkets hemsida finns på svenska.
Personligen så förstår jag inte ens varför man ska tvingas åka tillbaka till hemlandet,ansöka därifrån och sedan sitta och vänta ett helt helt år på att få återförenas.
Senast redigerad av BallaRune 2014-11-28 kl. 11:38.
Citera
2014-11-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bittertanten
Vår ansökan ligger i Norrköping.
I DAG efter två rundor med mv och ambassaden och exakt nästan på dagen 2 år sedan han åkte från mig fick jag brev att han får komma hem . Normal tid är uppehållstillstånd göra giltigt i 2 år men eftersom hans pass går ut i april nästa år, så fick vi tills dess sålänge sedan är det bara att förnya passet och förlänga tiden.
Trodde aldrig delta skulle ske .Det är ju att inte ge upp.
Lycka till alla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in