2014-11-27, 00:19
Medlem
Ja, det kändes lite udda. Att Rami och en till gick in till läraren för att dom var upprörda.
Citera
2014-11-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är väl rätt givet att fallet varken har med islam eller kultur att göra. Även om man i tråden friskt blandar ihop allt i en salig röra.

Både Rami och Madi tillhör förmodligen de mindre lyckade individerna inom respektive släkt och jag tror båda fungerat utomordentligt dåligt i ett familjebaserat system med fullständig insyn. Sverige passar mycket bättre om man vill dölja vem man är och vad man gör.

Jag har funderat på om Rami ställt till med lite olika sorters problem i Gaza som inte har med felgifte att göra. Narkotikahanel också i mindre skala brukar göra Hamas förbannade. Finns många möjliga scenarios för Rami om man är lite asocial. Madi är inte bara skild och utan känd som "jobbig" och "dålig" iaf ryktesvägen.

Sverige passade säkert båda utmärkt. Bort från kontroll, insyn och släktingar. Båda är överåriga mätt med palestinska mått och båda lär ha haft problem på hemmaplan.

Jag är inte alls säker på att äktenskapet är arrangerat utan det här är kanske vad båda kunde få på äktenskapsmarknaden. Alla vet allt om alla i Gaza så om båda hade rejält "dåligt rykte" så var möjligheterna till ett bättre giftemål begränsade.

Rent objektivt skulle Madleen aldrig ha lagt ner så mycket tid på att kommunicera med sin dotter som hon gjorde om hon inte brytt sig om Yara. Hon var knappast bästis med Madi innan Sverige och enligt Madi själv handlade det ständigt om Yara. Varför hon som mamma inte såg förstår jag inte. Men ingen verkar ha sett eller förstått någonting när det gällde Yara. Paret kan ha varit mycket skickliga lögnare även om det inte förklarar allt.
Jag tycker nog att de verkar ha våndats rätt mycket de senaste månaderna.
De var trots allt utelämnade åt Madi och Rami och trots att de blivit skypade från skolan en gång ville de inte tro riktigt på de följande berättelserna. Vart skulle de vända sig?
Att googla sig fram genom svenska sidor om barnavård är faktiskt ingen bra idé, fast någon här i tråden tycker det.
Det är inte heller så att man kan kasta sig på först bästa plan och åka hit för egen koll.Det ska en del formaliteter till. Och vad skulle de söka visum på? Att de var oroliga för dottern?
Citera
2014-11-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att Rami upprepar vad Madi sagt. Flickan har säkert duschat frivilligt/eller tvingats till det. Hon kissade ju på sig. Luktade illa säger skolkamraterna. Madi ville nog mest förnedra/bestraffa henne och ge Rami en förklaring varför hon var arg på Yara/slog henne.

EDIT. Hon hittade på anledningar. Rami brydde sig inte något alls!

Hon var djupt vanvårdad av paret därför luktade hon illa. Ramis kommentar är om onanin i första förhöret är mycket märklig och faktiskt svårförklarad.

Hans systerdotter är död/mördad, det är panik och ambulans. Och en av första Rami kommentarer kommer på att ta upp i kaoset är onanin med duschen.

Jag tycker uppriktigt sagt det verkar vara en helt bizzar kommentar i ett sådant läge. Fula gubbar finns också i Gaza. Även om de brukar hängas i närmaste lyktstolpe.
Citera
2014-11-27, 00:33
Medlem
Citat:
Hon var djupt vanvårdad av paret därför luktade hon illa. Ramis kommentar är om onanin i första förhöret är mycket märklig och faktiskt svårförklarad.

Hans systerdotter är död/mördad, det är panik och ambulans. Och en av första Rami kommentarer kommer på att ta upp i kaoset är onanin med duschen.

Jag tycker uppriktigt sagt det verkar vara en helt bizzar kommentar i ett sådant läge. Fula gubbar finns också i Gaza. Även om de brukar hängas i närmaste lyktstolpe.
Han berättar alltså i förhöret vad Amani retar sig på hos Yara
Citera
2014-11-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vänta nu - det var Yaras pappa som hade papper från ett icke godkänt "uni"?
Vi vet inte om det Rami läste vid i Algeriet inte duger?
Hans papper därifrån låg för utvärdering hos Högskoleverket enl. något vittnesmål.
Vad de har svarat har ingen berättat så vitt jag vet.

Den ende som "slängt sig" med sin titel är Rami. Så vitt jag vet.

OM han skickat in sina papper till Högskoleverket
så kommer dom granskas Noggrant. Det vet jag.

EDIT. Min erfarenhet säger att det är utsiktslöst att den blir godkänd.
Senast redigerad av Remark 2014-11-27 kl. 00:37.
Citera
2014-11-27, 00:38
Medlem
Citat:
Den ende som "slängt sig" med sin titel är Rami. Så vitt jag vet.

OM han skickat in sina papper till Högskoleverket
så kommer dom granskas Noggrant. Det vet jag.
Det vet jag också.
Men jag tror lik förbaskat att du har allt babbel om Yaras pappa (hans låtsasexamen) i huvudet när du kommenterar Ramis examen. Om den vet vi ingenting.
Såvitt jag vet.
Citera
2014-11-27, 00:41
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att de verkar ha våndats rätt mycket de senaste månaderna.
De var trots allt utelämnade åt Madi och Rami och trots att de blivit skypade från skolan en gång ville de inte tro riktigt på de följande berättelserna. Vart skulle de vända sig?
Att googla sig fram genom svenska sidor om barnavård är faktiskt ingen bra idé, fast någon här i tråden tycker det.
Det är inte heller så att man kan kasta sig på först bästa plan och åka hit för egen koll.Det ska en del formaliteter till. Och vad skulle de söka visum på? Att de var oroliga för dottern?

Föräldrar kan normalt sett läsa av sitt barn mycket långt bortom verbala signaler. Yara var en mycket liten flicka hennes förmåga att hålla masken var trots allt begränsad. Oberoende av skräckvälde.

Paret lyckades skickligt förlägga alla hot utanför familjen. Om något var fel med Yara så berodde det på saker som hänt i/på väg till skolan mm. Uppenbarligen var de skickliga lögnare. Båda två.

Föräldrarna kunde ha skickat en släkting. De kunde ha flyttat på Yara.

Att skicka bort sin då 7 åring i 15 månader med människosmugglare till släktingar på andra sidan jordklotet är mycket ovanligt. Det är rätt svårt att hitta förmildrande omständigheter om barnet dessutom misshandlas och mördas. Så nog bär föräldrarna en skuld alltid.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-27 kl. 00:45.
Citera
2014-11-27, 00:47
Medlem
radarpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
I Sverige får man gifta sig med vem man vill så länge det inte gäller ett syskon, mor, far, morfar, mormor, farfar, farmor, farfarsfar, mormorsmor och så vidare. Släktskap åt sidorna (förutom syskon då) utgör inget hinder för äktenskap ... Vad de personer som diskuteras i denna tråd beträffar är det uppenbarligen acceptabelt med kusingifte och det är lika nära släktförhållande som morbror systerdotter så just det är nog ingen big issue i Palestina heller

Edit. Såg nantales kommentar, vet inte om det stämmer men här är det i alla fall sekulär lagstiftning som gäller och jag har haft en patient som var gift med sin morbror, i kyrkan. Vad nu detta har med saken att göra

För det första så är det inte alls lika nära släktförhållande mellan kusiner som till en morbror. Kusiner är ett led bort och har gener från en främling.

Sen är det enligt islam inte tillåtet med giftermål med syskonbarn. En flicka/kvinna är mahram med sin morbror, dvs får visa sig utan hijab inför honom, och även för sin pappas/mammas mor/farbröder.

Det betyder också att giftermål är haram dvs förbjudet mellan dessa relationer.
Citera
2014-11-27, 01:00
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Tycker att hon på flera bilder poserar lite väl mkt för att bara vara åtta år.. Hon har inte fått vara ett barn i hemmet. Fått ta ett alldeles för stort ansvar hos sina sk vårdnadshavare, som uppenbarligen inte sett till hennes behov. Allting verkar så märkligt, en del har sett, andra inte eller har de blundat? Flickan har ju även försökt stjäla mat i affären på väg till skolan. Hungrig, dåligt klädd på vintern och med synliga skador...Kan bara föreställa mig mardrömmen i hemmet som hon tvingades genomleva..

Ovan inlägg är från i maj då en del av oss reagerade över hur Yara poserar på bilder. Uppklädd o sminkad. Har följt rättegången till vissa delar, men undrar om det spekulerats mer kring detta? Är ex de bilderna tagna i Gaza eller sen hon kom hit?
Senast redigerad av Zicksack 2014-11-27 kl. 01:03.
Citera
2014-11-27, 01:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Inte i det makabra polisförhöret,nej.
Men i samtal med tolk
s. 92 i FUP
"Adnan har utan att frågor ställts sagt till tolken att Yara är död, det var mycket blod och vi torkade blodet."
Ja, men det är oklart var det blodet fanns. A kan ha menat blodet som rann bort under duschen i badrummet.

Det fanns två pappersbitar med blod i soppåsarna - som ev. kan härröra från RA:s omläggning av Y:s sår på benet. Men det kan ju knappast ha varit det enda blod som torkats upp. Möjligen har toalettpapper eller annat använts som sedan spolats ned. T.ex. disktrasan i köket var inte blodbesudlad. - Svårigheten är också att man inte vet om det kan ha varit någon blodspillan vid tidigare uppfostringsraider. Blodet på golvet inne i klädkammaren bör ha torkats upp efter att Y trängts in där och slag utdelats. - Vem gjorde det? - AM:s fotavtryck i blod på papperet som låg på golvet precis utanför klädkammaren talar för att det var hon som utdelade slagen.

Filmsekvensen 3 min före duschscenen tyder på att AM ville väcka Y. Men eftersom RA så påpassligt filmade henne samt i ett av förhören säger att Y är osynlig på filmen för att hon då står vid väggen som finns t.h. i bild, gör att man kan ställa upp hypotesen att RA dessförinnan har kvävt Y med hennes kudde.
Citera
2014-11-27, 01:23
Medlem
Citat:
Det är - oavsett undervisningsspråk - ett universitet som inte är accrediterat. Alltså inte erkänt/godtaget i något land. Stort sett värdelöst.

Att den skulle erkänts/tillgodoräknats i en svensk examen anser jag totalt utsiktslöst.

Den Advocat titeln han gärna ståtade i var totalt borta.

EDIT. När han "blåst upp" denna image av sig själv och blev satt att läsa svensk lagstiftning, tror jag han begrep "de nada" dvs ingenting. Hans lögn var på väg att avslöjas.

Den Korta Vägen verkade bli väldigt mycket kortare.
Hans eventuella juridikstudier eller inte saknar betydelse för studier på Korta vägen. R hade inte tillräckliga kunskaper i svenska språket för att tillgodogöra sig längre texter. När man läser förhöret med hans arbetsledare och målsättningen med studierna så förstår man att det är många tjusiga ord för just ingenting. Jag har kollat inträdeskriterierna bakom Korta vägen. De har precis de vaga krav på språk-kunskaper som inte kräver något alls. I praktiken. Det finns många företag som erbjuder sina tjänster till Arbetsförmedlingen, som på det viset kan visa fin statistik. Den kortaste vägen, Den allra kortaste vägen eller Genvägen eller Den bästa genvägen... ja, vad kan man inte hitta på för tjusigt namn som ger en dimridå av att jobbet lurar om kröken.
Citera
2014-11-27, 01:32
Medlem
Citat:
Föräldrar kan normalt sett läsa av sitt barn mycket långt bortom verbala signaler. Yara var en mycket liten flicka hennes förmåga att hålla masken var trots allt begränsad. Oberoende av skräckvälde.

Paret lyckades skickligt förlägga alla hot utanför familjen. Om något var fel med Yara så berodde det på saker som hänt i/på väg till skolan mm. Uppenbarligen var de skickliga lögnare. Båda två.

Föräldrarna kunde ha skickat en släkting. De kunde ha flyttat på Yara.

Att skicka bort sin då 7 åring i 15 månader med människosmugglare till släktingar på andra sidan jordklotet är mycket ovanligt. Det är rätt svårt att hitta förmildrande omständigheter om barnet dessutom misshandlas och mördas. Så nog bär föräldrarna en skuld alltid.
Bioföräldrarnas prioriterade PUT högre än Yaras välmående. Eftersom "alla känner alla" i Gaza så tycker jag det talar starkt för att Mohammed och Madleen inte bekymrade sig tillräckligt för Yara. Det var deras Put som skulle säkerställas med Yara som först ANKARBARN för att nu vara "ANKARGRAV". Tänk så ond jag måste vara som kan tycka så här. Jag får inga godhetspoäng...

Mohammeds postorderexamen och olika versioner... Madleen skulle bara vittna om hon fick komma till Sverige...
Senast redigerad av commandaria 2014-11-27 kl. 01:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in