Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Min, personliga, åsikt är så klart att båda gjorde detta, Men hur ska domstolen kunna bevisa det? Utan rimligt tvivel?
Det är åklagaren som har bevisbördan, och eftersom det nu är så många frågetecken så blir det tingsrätten som måste tänka till ordentligt om denna bevisbörda är uppnådd.
Jag tror mest på det juridiska tänket att få till ansvaret som vårdnadshavare, och särskilt Rami som garant för Yaras välfärd. Med ett resonemang om medgärningsmän kan de båda dömas. Och just därför kommer saken oavsett utgången, kommer att överklagas för detta är en rättegång där det är för många frågetecken.
En skicklig advokat kan slå sönder all bevisning som Rami fabricerat, för att sätta dit Madi, och det Rami påstår är definitivt inte trovärdigt i en rättegång som handlar om ett ihjälslaget barn. Särskilt när det enda han vill är att rädda sig själv på bekostnad av sin fru.
Den bevisning som är starkast är att det är styrkt att Yara gick hem på egna ben, oavsett tidigare skador.
Att blodet från Yara rann i lägenheten, styrks av brödkaveln och allt blod i lägenheten, de inte lyckades tvätta bort. Men ingen kan väl tro att rivsår, klämskador och annat är orsakade av en brödkavel.
Av filmen och olika utsagor är det ostridigt att Yara blev dödad i hemmet. Det jag ser som viktig bevisning i filmen är att den styrker att Rami tog sig besvär att få till bevisning som friar honom själv, när han insåg att flickan hade dött av misshandeln.
Frågan om vem som slår ett barn, kan besvaras med att denne Rami visste att Yara blivit misshandlad och var död när de tvättade rent henne!
Vittnesmålet från Yaras skolkamrat, där han berättar om Yaras rädsla och om hur hårt Rami slog henne i tillägg till att han brände henne med cigaretter, har lämnat ett djupt intryck på mig. Jag ser inte varför en domstol inte skulle ta det vittnesmålet på allvar. Pojken var redig och tydlig, och det finns ingen anledning att misstro det vittnesmålet.
Hur man sen resonerar i domen, i belysning av att båda nekar till att ha slagit Yara ser jag fram emot med spänning.