2014-11-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag tyckte jag skrev "man", alltså en obestämd person. Uppenbarligen förolämpar både du och micro en om man visar sig svag. Varför måste man visa sig stark? Är svaga människor mindre värda?

Nu gör du dig rejält dummare än vad du egentligen är, finns ett ord för denna typ av retorik när man försöker schabbla bort ämnet via massa nonsens. Inte hederligt och inte speciellt lyckad teknik heller för den delen.

Är en "svaghet" ja att sitta och gnälla över något man inte har en anledning att gnälla över i grupp på ett forum såsom ex. självständighet hos kivnnor... SÅÅÅÅÅ jobbigt = svagt

Har inget med manlighet eller kvinnlighet att göra utan är kort och gott svagt och tramsigt ur en rent mänsklig aspekt eftersom det inte är ett problem.
Micro använder ordet "gråtfjollor" i ett sammanhang där man lätt förstår vad hon menar eftersom hon skriver ut det t.o.m. Men visst är man en FB:are enkom på jakt efter något att haka fast i som en igel
för att skriva ner någon så tar man väl sin chans.

Citat:
Även om fjolla mycket riktigt har fler betydelser så används det nästan uteslutande idag om män som inte är manliga, och att använda det som skällsord i en debatt, för att ens motståndare varit "svag", är att antyda att motståndaren bör tuffa till sig, och därmed bete sig manligare. Dessutom ger micro113 sken av att män som gråter är sämre än andra, med tanke på att hon använder "gråt-" som förstärkningsord.

nej fel, det används till annat också, är lite dialektalt så skiljer från olika landsändar, vilket jag sänt dig länker om…som du inte läst verkar det som, eftersom du har bestämt dig.

Citat:
Fjolla har vi slagit upp flertalet gånger i denna tråd, och alla har betydelsen att personen i fråga är svag. Att micro klagar på svaghet hos sina motdebattörer talar emot hennes syn att varje man ska få vara på sitt eget sätt. För det finns män som inte är starka i alla lägen. Varför ska de behöva ta förolämpningar, av feminister dessutom? Jag kommer till en intressant punkt längre ner, så håll till godo.

fel igen…
det har även betydelsen att tramsa sig..och i äldre språkbruk gällde detta båda könen. Strindberg använde det kring ett kärlekspar som "fjollade sig" googla så får du se.
fjolla

feminin pojke eller man, ofta med innebörden feg eller vek
virrig, tanklös flicka eller kvinna
Synonymer: toka, fjompa, stolla, tossa, tramsa

bög; homosexuell man
Synonymer: fikus

Citat:
Varför är det omanligt, okvinnligt och omänskligt? Har inte varje människa rätt till sin egen uppfattning utan att behöva utstå glåpord? Och vad säger att dessa personer inte klarar av att se kvinnor som självständiga? Vad jag vet så var det enda de klagade på att en kvinna hade skrivit en artikel om alla typer av killar hon störde sig på. Om det är att inte tycka att kvinnor ska vara självständiga, så är uppenbarligen även många kvinnor av den åsikten. Det faller på sin egen orimlighet.

eh? Du menar jag ska ha rätt att anse att alla män ska vara osjälvständiga och tvingas leva under dominans av kvinnor? Är det en speciellt trevlig eller mänsklig syn?

Och frågan gällde inte vad dessa killar som Micro syftade på tänkt, gjort eller sagt. Frågan här gäller är det korrekt av en feminist kalla ett gäng killar på FB för "gråtfjollor" för att hon uppfattar att de sitter och gråter i kapp över att kvinnor är självständiga varelser som fattar egna beslut.
Är det frågan gäller. Du kämpar hårt med att försöka dribbla bort bollen märker jag, men sorry det funkar inte med mig.

Citat:
Alla definitioner av ordet "fjolla" bottnar i svaghet av olika slag, och då micro kräver av sina motdebattörer att inte visa svaghet, så spär hon på synen att män ska vara starka och klara av vad som helst utan att vika sig. Det är självmotsägande, förutsatt att hon tycker att män ska slippa leva upp till mansrollen.

Nej, jag har bevisat för dig ca 30 ggr nu att fjolla har betydligt mer ursprung av att tramsa och fjolla sig.

Citat:
Då är det bäst om du slutar upp med att klaga på de män som visar sig svaga, även om de råkar vara dina politiska motståndare. Eller är det kanske bara män som håller med dig som har rätt att visa sig svaga? Det skulle utan tvekan kunna förklara en hel del av ert beteende, feminister gör ofta så:

Beror helt på vad jag väljer att lägga i ordet "svag". Du och jag verkar ha väldigt olika uppfattning därvidlag. De strongaste individerna på detta forum oavsett åsikt och kön, är de som vågar gå emot strömmen, ha en integritet och stå för sin åsikt. Samt de som vågar erkänna när de har fel.
Tror inte att denna klunga "gråtfjollor" som Micro hänvisde till var av denna typ direkt. Mer av den ryggdunkande antifeministiska gnällskvadronen som härjar och ja, dessa förtjänar definitivit epitetet.
det hade även en motsvarande grupp tjejer gjort.

Citat:
"Kvinnor ska få välja sin framtid själva! Öh, är du hemmafru av fri vilja? Jävla våp!"

Fast särskilt konsekvent är det inte. Det hela tycks bottna i en extremistisk syn om att alla måste tycka likadant, och att oliktänkande ska bekämpas med alla medel.

är din åsikt, inte min så stick och bind din halmdocka någon annanstans.

Nu får denna diskussion räcka för mig.
2014-11-25, 15:07
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Nu gör du dig rejält dummare än vad du egentligen är, finns ett ord för denna typ av retorik när man försöker schabbla bort ämnet via massa nonsens. Inte hederligt och inte speciellt lyckad teknik heller för den delen.
Nej, jag försöker bara reda ut eventuella missförstånd, något som är vanligt förekommande i våra diskussioner. Om du tycker att det är att "schabbla bort ämnet via massa nonsens" så får det stå för dig.
Citat:
Är en "svaghet" ja att sitta och gnälla över något man inte har en anledning att gnälla över i grupp på ett forum såsom ex. självständighet hos kivnnor... SÅÅÅÅÅ jobbigt = svagt

Har inget med manlighet eller kvinnlighet att göra utan är kort och gott svagt och tramsigt ur en rent mänsklig aspekt eftersom det inte är ett problem.
Micro använder ordet "gråtfjollor" i ett sammanhang där man lätt förstår vad hon menar eftersom hon skriver ut det t.o.m. Men visst är man en FB:are enkom på jakt efter något att haka fast i som en igel
för att skriva ner någon så tar man väl sin chans.
Frågan är dock om de anser att kvinnor inte ska vara självständiga. Det är micro113 som påstår det, och jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det är en självklarhet för mig att kvinnor är självständiga. Dock tycker jag inte för den sakens skull att artikeln var lämplig.

Nej, micro113 använder ordet om män som tycker en viss sak. Att kritisera en kvinna är enligt henne att ogilla kvinnors självständighet, och därmed vara en gråtfjolla.
Citat:
nej fel, det används till annat också, är lite dialektalt så skiljer från olika landsändar, vilket jag sänt dig länker om…som du inte läst verkar det som, eftersom du har bestämt dig.
Kan du informera mig om vilka dialekter som använder fjolla annorlunda än riksspråket? Och varför ska man börja skriva inlägg på dialekt?
Citat:
fel igen…
det har även betydelsen att tramsa sig..och i äldre språkbruk gällde detta båda könen. Strindberg använde det kring ett kärlekspar som "fjollade sig" googla så får du se.
fjolla

feminin pojke eller man, ofta med innebörden feg eller vek
virrig, tanklös flicka eller kvinna
Synonymer: toka, fjompa, stolla, tossa, tramsa

bög; homosexuell man
Synonymer: fikus
Exakt, som du märker står det "flicka eller kvinna". Micro113 kallar alltså antingen sina meningsmotståndare för omanliga män, virriga kvinnor eller homosexuella män.

Äldre språkbruks definitioner är rätt ointressant för denna diskussion. "Neger" användes flitigt ända fram till 1990 utan att någon tog illa vid sig, till exempel.
Citat:
eh? Du menar jag ska ha rätt att anse att alla män ska vara osjälvständiga och tvingas leva under dominans av kvinnor? Är det en speciellt trevlig eller mänsklig syn?

Och frågan gällde inte vad dessa killar som Micro syftade på tänkt, gjort eller sagt. Frågan här gäller är det korrekt av en feminist kalla ett gäng killar på FB för "gråtfjollor" för att hon uppfattar att de sitter och gråter i kapp över att kvinnor är självständiga varelser som fattar egna beslut.
Är det frågan gäller. Du kämpar hårt med att försöka dribbla bort bollen märker jag, men sorry det funkar inte med mig.
Självklart har du den rätten. Varför skulle du inte ha det?

Japp, det är exakt det frågan gäller, samt huruvida detta är självmotsägande eller inte. Jag är av uppfattningen att man inte kan kalla någon "fjolla" och sedan säga att män ska slippa leva upp till mansrollen, då de båda påståendena helt enkelt står rakt mot varandra.
Citat:
Nej, jag har bevisat för dig ca 30 ggr nu att fjolla har betydligt mer ursprung av att tramsa och fjolla sig.
Vad spelar det för roll vilket ursprung ordet har, när det uteslutande används idag om just omanliga män? Vad Bellman och Gustav Vasa skrev om fjollor är helt enkelt inte relevant, eftersom språket har förändrats sen den tiden.
Citat:
Beror helt på vad jag väljer att lägga i ordet "svag". Du och jag verkar ha väldigt olika uppfattning därvidlag. De strongaste individerna på detta forum oavsett åsikt och kön, är de som vågar gå emot strömmen, ha en integritet och stå för sin åsikt. Samt de som vågar erkänna när de har fel.
Tror inte att denna klunga "gråtfjollor" som Micro hänvisde till var av denna typ direkt. Mer av den ryggdunkande antifeministiska gnällskvadronen som härjar och ja, dessa förtjänar definitivit epitetet.
det hade även en motsvarande grupp tjejer gjort.
Du lever då verkligen inte som du lär, om det är stark du strävar efter att vara. Inte heller är de du ser upp till särskilt starka. Jag tror fortfarande att åsikter är det som spelar störst roll. Varför har du annars inte attackerat feministiska skribenter som uttryckt sig sexistiskt? Som micro113 gör här:
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om män är lika dåliga på att simma som de är på att argumentera så känns det djupt orättvist så klart .. då undrar man ju bara vad mannen gör där ....
Hur man än vrider och vänder på det så är det ren och skär sexism. Men då hon tycker som du, eller åtminstone står på din sida, så bemödar du dig inte att ens kommentera hennes tillkortakommanden.
Citat:
är din åsikt, inte min så stick och bind din halmdocka någon annanstans.
Jag fick sken av att du tyckte så, men det kanske du inte gör?
2014-11-26, 04:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Dina inlägg är så snurriga och självmotsägande att jag starkt tvivlar på att du själv vet vad du är.
Nej, att summan av mina inlägg innebär att jag inte passar in något givet fack kreerat av flashbacktomtars gnällfjollor gör väl möjligen dig och andra tomtar här förvirrade -- själv vet jag givetvis både vad jag är och var jag står i olika frågor..
2014-11-26, 10:22
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Nej, att summan av mina inlägg innebär att jag inte passar in något givet fack kreerat av flashbacktomtars gnällfjollor gör väl möjligen dig och andra tomtar här förvirrade -- själv vet jag givetvis både vad jag är och var jag står i olika frågor..
Ändå säger du emot dig själv på så många punkter. Intressant, eller hur?
Citat:
Men lillsnutten då .. fick jag dig att brista ut i ytterligare en frustrationsgnällsession med gråt och tandagnisslan ...

Så glad jag blir när jag ser det ...
Det glädjer mig att du tycks se humor i detta, men det befriar dig tyvärr inte från ditt sexistiska uttalande. Det vore kul att se vad ScottWalter anser om det. Undrar vilken brasklapp hon letar fram?
2014-11-26, 17:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ändå säger du emot dig själv på så många punkter. Intressant, eller hur?

Det glädjer mig att du tycks se humor i detta, men det befriar dig tyvärr inte från ditt sexistiska uttalande. Det vore kul att se vad ScottWalter anser om det. Undrar vilken brasklapp hon letar fram?
Eftersom ScottWalter förstår sig på ironi så tror jag inte hon känner behov av att leta fram något alls ...
2014-11-26, 17:28
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Eftersom ScottWalter förstår sig på ironi så tror jag inte hon känner behov av att leta fram något alls ...
Citat:
helt rätt.

(Knugen, ge dig nu! Kom ner till övriga och debattera i nått trådämne i stället. Du får bara på tasken här )
Jag måste säga att jag tycker det är märkligt hur feministers kritik mot män alltid är ironi. Vad är det som säger att allt kvinnohat ni ser inte också är ironi?
2014-11-26, 17:47
Medlem
Citat:
Jag måste säga att jag tycker det är märkligt hur feministers kritik mot män alltid är ironi. Vad är det som säger att allt kvinnohat ni ser inte också är ironi?

enkelt, därför att kvinnohat ser du uttryckt i praktisk, juridisk, ekonomisk och social handling lite varstans i världen, oftast av män (samhälle) mot kvinnor.
Den kan säkert vara verbal och "ironisk" också men den tappar sin ironiska poäng eftersom nej skämta och ironisera kring ex. underläge, tvångsäktenskap, våldtäkt, misshandel av kvinnor är inte speciellt kul och det blir ingen "poäng" av det.

Manshat existerar från kvinnor mot män, men du ser det nästan enbart i verbal form.

Och alla feministisk kritik är inte alltid "ironisk"
2014-11-26, 17:58
Medlem
Men snälla att ni orkar tjaffsa, spela roll vilken identitet en person har i verkligheten om den kan diskutera på ett bra sätt så det blir intressant eller hur.

Skaffa ett liv istället för att vara besatta av vilka personer det är som gömmer sig bakom en signatur på flashback är mitt tips till er, erat tjaffs förstör trådarna.
2014-11-26, 18:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
enkelt, därför att kvinnohat ser du uttryckt i praktisk, juridisk, ekonomisk och social handling lite varstans i världen, oftast av män (samhälle) mot kvinnor.
Den kan säkert vara verbal och "ironisk" också men den tappar sin ironiska poäng eftersom nej skämta och ironisera kring ex. underläge, tvångsäktenskap, våldtäkt, misshandel av kvinnor är inte speciellt kul och det blir ingen "poäng" av det.

Manshat existerar från kvinnor mot män, men du ser det nästan enbart i verbal form.

Nej, långt därifrån.
Dessutom var inte inlägget han citerade som var ironiskt någon "feministisk" kritik (eftersom jag inte definierar mig som feminist) - det är bara ännu ett exempel på hur han/män (som i gnällfjollsklanen på Flashback - inte alla män) tar sig rätten att skita i vad kvinnor säger och definiera dem efter eget tycke ...
Senast redigerad av micro113 2014-11-26 kl. 18:04.
2014-11-26, 18:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Men snälla att ni orkar tjaffsa, spela roll vilken identitet en person har i verkligheten om den kan diskutera på ett bra sätt så det blir intressant eller hur.

Skaffa ett liv istället för att vara besatta av vilka personer det är som gömmer sig bakom en signatur på flashback är mitt tips till er, erat tjaffs förstör trådarna.
Precis, bemöt mina inlägg i trådarna på ett vettigt sätt istället. Att gräva ner sig och försöka bestämma vem eller vad jag är leder inte till någonting - mer än att han får lite uppmärksamhet möjligen.

Att försöka diktera hur jag skall uttrycka mig kan vi också säga är rätt så dödfött ... man tycker folk borde ha förstått det vid det här laget .. men tydligen icke.
2014-11-26, 18:09
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:

Endast i verbal form? Du menar att endast kvinnor hatar män genom att säga det högt? Alla skribenter som fäller hatiska kommentarer om män, inte minst här på Flashback, existerar alltså inte?

Alla gånger du eller någon av dina "kollegor" uttryckt sig manshatande så är det ironi. Därför undrar jag varför du prompt måste anta att alla kvinnohatare på Flashback alltid är seriösa till 100 %. Det går inte ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul

Läser vi i samma tråd? Vad har detta med att försöka avslöja vem som skriver under vilket nick att göra? Jag hoppas du vet att det är strikt förbjudet att försöka avslöja en användares identitet på Flashback.
2014-11-26, 18:10
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Nej, långt därifrån.
Dessutom var inte inlägget han citerade som var ironiskt någon "feministisk" kritik (eftersom jag inte definierar mig som feminist) - det är bara ännu ett exempel på hur han/män (som i gnällfjollsklanen på Flashback - inte alla män) tar sig rätten att skita i vad kvinnor säger och definiera dem efter eget tycke ...
Precis som du definierar män menar du, när du kallar män som är på ett visst sätt för "gråtfjollor"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in