2014-11-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leojl
Samma, skulle vara trevligt med 0,2 extra poäng så att jag kunde komma in överallt.

Okej, vad ska du fokusera på att försöka höja dig i, det verbala eller kvantitativa?
Citera
2014-11-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Okej, vad ska du fokusera på att försöka höja dig i, det verbala eller kvantitativa?

Behöver höja med ifrån 1,4 till 1,8 på den verbala delen, vet inte riktigt ifall hela höjningen är rimlig men tror att iallafall 1,6 på den verbala delen ska gå utan några större problem.
Citera
2014-11-25, 22:09
Medlem
SthlmHero93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Okej, är det kvantitativa eller det verbala som du främst behöver förbättra?

Främst är det den kvantitativa delen, fick bara 1,3 på den senast.
Sen skulle det vara optimalt om jag kunde förbättra den verbala delen med någon tiondel också.
Citera
2014-11-26, 01:14
Medlem
1.35 på hp...

65 verbal
50 kvant

fyfan va illa för nån som tänkte söka läkarutbildning
Citera
2014-11-26, 06:21
Medlem
Hej,

Jag har börjat sedan två veckor tillbaka att förbereda mig för vårens prov. Efter att ha skrivit provet ett par gånger är jag uppe på 1.0 vilket jag inte är riktigt nöjd med. Det är framförallt den verbala delen som är den svaga delen för mig och jag ska därför nu göra mitt yttersta för att höja mig där.
Jag undrar därför om ni har några tips på hur jag ska gå tillväga utöver detta:

- Läsa dagligen ur böcker samt läsa mycket kulturartiklar.
- Göra dagligen ordtester på ordprov.se (Är detta en bra sida jämfört med Hp-guidens orddel?)

Min slutgiltiga fråga är om det är rimligt att kunna höja sig från 1.0 till 1.4-1.5?

Förstår att några av dessa frågor är individuella och svåra att svara på men jag skulle gärna vilja ha några åsikter.
Citera
2014-11-26, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerhantarbast
Hej,

Jag har börjat sedan två veckor tillbaka att förbereda mig för vårens prov. Efter att ha skrivit provet ett par gånger är jag uppe på 1.0 vilket jag inte är riktigt nöjd med. Det är framförallt den verbala delen som är den svaga delen för mig och jag ska därför nu göra mitt yttersta för att höja mig där.

- Göra dagligen ordtester på ordprov.se (Är detta en bra sida jämfört med Hp-guidens orddel?)

Min slutgiltiga fråga är om det är rimligt att kunna höja sig från 1.0 till 1.4-1.5?

Förstår att några av dessa frågor är individuella och svåra att svara på men jag skulle gärna vilja ha några åsikter.

Vad fick du exempelvis första gången då? Det är nog rimligt men det kan vara en stor utmaning helt klart.
Citera
2014-11-26, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4870X2
Vad fick du exempelvis första gången då? Det är nog rimligt men det kan vara en stor utmaning helt klart.

När det kommer till Verbala så har jag skrivit blygsamma 0.8.

Edit: 0.8 på första provet totalt också.
Senast redigerad av hogerhantarbast 2014-11-26 kl. 06:35. Anledning: Glömde tilläga en sak.
Citera
2014-11-26, 11:22
Medlem
scoreeiss avatar
Citat:
Hej,

Höjde mig från 0.9-1.5 nu i höst så det är absolut möjligt. Jag läste bara en massa facklitteratur i ekonomi, men inför hp i vår ska jag köra hårt med kulturartiklar, ordprov mm.
Citera
2014-11-26, 11:40
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Hej,

Jag höjde mig från 7 till 14 till nu 18/20 senast. Detta genom memrise och massa testprov på ordprov, detta tror jag ger en känsla för orden. Så ja, det går absolut att höja. Det viktigaste är ändå att peaka på provdagen. Sova bra äta bra och skriva med självförtroende gör mycket.
Citera
2014-11-26, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattire
Tack, men hell no, nu lämnar jag hp-skrivandet.

Har iofs lösa funderingar på att dra igång någon form av coaching/utbildning för hp längre fram, får se om det blir något av det.

Om du tycker att det är svårt att hitta elever till dina kurser (och vill att det ska vara "vitt") så kan jag rekommendera upgrades.se. Lönerna för coacherna är väl sådär, men kurserna har bra upplägg och brukar vara uppskattade. Tror att de är störst i Sverige på detta. Beroende på var du bor kan det vara hög efterfrågan på coacher också (tror att alla coacher måste ha 2.0).

Ang. normeringen så tror jag, som Begemot säger, att det till stor del beror på fusk. Av de 59 eller 60 som får 2.0 på provet varje år så tror jag att upp mot 40 av dessa får det med hjälp av fusk. Tror dessutom att det kommer att bli mer populärt att fuska på provet så länge den ansvariga instansen inte gör en kraftansträngning mot fuskarna.
Citera
2014-11-26, 12:34
Medlem
Det går absolut att höja sig! hade 1,0 första och andra provet, gick en kurs fick 1,2 ett år senare så köpte jag boken och pluggade matten samt gick en avancerad högskoleprov kurs och hamnade på 1,45. Har dock väldigt lätt för matte så satsade på matten och fick 1,9 på den. Verbala är kämpigt att höja sig men det går att plugga några veckor och få 2,0 på matten.
Citera
2014-11-26, 13:51
Medlem
Jag undrar hur man pluggar på ord på bästa sätt
Är det att man lär sig alla morfem,latinska, grekiska förled och efterled sen att man lär sig begrepp inom juridik, ekonomi, medicin, osv. Sen efter att man har lärt sig det så börjar man lära sig svåra ord på ordprov.se och på memerise.

Så där tänker jag iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in