Citat:
Ursprungligen postat av
patanga
Ja. Jag har bara ägt bilen i fyra månader och aldrig behövt använda vinterdäcken, vilket också är informerat till köpare.
Jag vill verkligen inte se mig själv som att jag lurat köparen. I annonsen stod det klart och tydligt att fina dubbdäck ingår, står ingenting om fälg eller komplett hjul (fälgen passade tydligen inte). Dubbdäcken är fina och har ingått i affären. Borde räcka som bevis på att ingen information undanhållits köparen?
Hade jag sett en sådan annons hade jag tänkt att det betyder att dubbdäcken passar bilen i fråga. Det är något jag med fog hade kunnat anta utifrån den annonsen. Speciellt då det stod att däcken ingick. Det hade du med gjort. Analogin med ps3: an är ett bra exempel, likaså iphonen + laddaren.
Så i annonsen har du inte lyckats göra något som antyder att däcken inte skulle komma med bilen. Det köparen skulle ha undersökt i sådana fall (åtminstone att du som ägare hade kunnat kräva själv) är mönsterdjupet och skicket på gummit. Fanns det en uppenbar punktering orsakat av ett hål stort som en 5-krona? Eller var mönstringen slitet bortom användning? Sånt hade du kunnat hålla mot köparen utan problem. Han hade inte kunnat gnälla om att mönsterdjupet inte ens duger till sommardäck, för det kan du testa själv med hjälp av däcket + 1 st 5-krona + att du klarat av körkortsteorin för att ta körkort.
Annonsen är inget bevis på "ingen information undanhållits köparen". Däremot ett till steg i ledet att vinterdäcken skulle passa bilen.
I en privat annons så kan man med fog anta att "däck" och "hjul (fälg + gummi/plast-däcket)" är samma sak. Det är lekmannaspråk, vinterdäck och sommardäck, och då du visade med fälgar och sålde med fälgar, så kommer du ingenvart här.
I köpetillfället så verkar du inte heller ha sagt något om, vilket dessutom borde ha antecknats på köpeavtalet då annonsen inte är tydlig i frågan, om att däcken inte passar bilen. En uppenbar besiktning med ögat ska säga emot, som att hjulet är väldigt mycket mindre/större än bilens nuvarande hjul, eller exempelvis fel antal bulthål.
Det blir nu en fråga om, eftersom det är köplagen, vad som kan krävas av dig som säljare. Du har definitivt inte uppfyllt din upplysningsplikt som säljare, och det enbart efter din egna utsago (som jag förutsätter försöker sätta dig själv i god dager. Du får själv välja om du vill ta tillbaka däcken eller låta köparen behålla dem, men oavsett vad du väljer så ska köparen få ett prisavdrag för detta. DVS pengar tillbaka. Förutom detta så även att antingen hämtar du själv eller så får köparen betalt för att åka och lämna tillbaka däcken till dig. Det betyder tur och retur-resan mellan sitt hemma och där ni bestämmer er för att träffas.