2014-11-26, 08:22
Avstängd
Är inte däcken upptagna på köpehandlingen (kvittot), så är det ju bara att neka att de överhuvudtaget var med i affären
Citera
2014-11-26, 08:24
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Kanske dags att sälja mitt gamla Playstation 3 på Blocket. Med TS logik kan jag ju marknadsföra det som "Playstation 3 med fyra handkontroller och 50 spel" och sedan skicka med fyra gamla sega megadrive-dosor och 50 cd-roms av typen man fick av Glassbilen på 90-talet.
Nja, det finns likheter men även olikheter. I ditt fall är det helt självklart att säljaren känner till detta, vilket det inte riktigt är i TS fall.
Citera
2014-11-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nja, det finns likheter men även olikheter. I ditt fall är det helt självklart att säljaren känner till detta, vilket det inte riktigt är i TS fall.

kinesarsle, du verkar ha koll. Vilket jag är tacksam för.

Vad händer om han tar detta vidare och vi hamnar i domstol? Blir det ett förenklat tvistemål där vi sitter och argumenterar framför en domare? Hur långt kan detta gå?
Citera
2014-11-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Är inte däcken upptagna på köpehandlingen (kvittot), så är det ju bara att neka att de överhuvudtaget var med i affären

Står ingenting om några däck på kvittot nej. Står att bilen undersökts och godkänts av köpare. Köpet kan ej reklameras eller ångras då båda parter är överens. Köparen har haft möjlighet att undersöka bilen och inga dolda fel har undanhålltis köpare
Citera
2014-11-26, 08:49
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patanga
kinesarsle, du verkar ha koll. Vilket jag är tacksam för.

Vad händer om han tar detta vidare och vi hamnar i domstol? Blir det ett förenklat tvistemål där vi sitter och argumenterar framför en domare? Hur långt kan detta gå?
Om det blir ett förenklat tvistemål eller ej beror till största delen på hur mycket pengar det rör sig om. Jag tror att gränsen går vid ett halvt basbelopp, dvs ca 25,000kr.

Tänk på att även andra saker än enbart däcken kan vägas in i kostnaden, såsom skadestånd för att köparen inte har tillgång till bil. Han är dock även skyldig att minimera skadan, genom att exempelvis skaffa egna vinterdäck.
Citera
2014-11-26, 08:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Står ingenting om några däck på kvittot nej. Står att bilen undersökts och godkänts av köpare. Köpet kan ej reklameras eller ångras då båda parter är överens. Köparen har haft möjlighet att undersöka bilen och inga dolda fel har undanhålltis köpare
Mycket hänger på om det här med däcken är något man kan kräva att man kontrollerar. Se det så här. Hade du godkänt att han ställde sig med domkraft och bytte däck på din bil innan köpet?
Citera
2014-11-26, 09:10
Medlem
Citat:
Mycket hänger på om det här med däcken är något man kan kräva att man kontrollerar. Se det så här. Hade du godkänt att han ställde sig med domkraft och bytte däck på din bil innan köpet?

Nej absolut inte. Däremot tycker jag man kan ha mätt bultcirkel och kontrollerat samtliga däck noga i och med att jag aldrig använt dom?
Citera
2014-11-26, 09:27
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Nej absolut inte. Däremot tycker jag man kan ha mätt bultcirkel och kontrollerat samtliga däck noga i och med att jag aldrig använt dom?
Vilket du tydligen inte ens har gjort själv. Får man fråga varför?
Citera
2014-11-26, 09:42
Medlem
Citat:
Vilket du tydligen inte ens har gjort själv. Får man fråga varför?

Ja. Jag har bara ägt bilen i fyra månader och aldrig behövt använda vinterdäcken, vilket också är informerat till köpare.

Jag vill verkligen inte se mig själv som att jag lurat köparen. I annonsen stod det klart och tydligt att fina dubbdäck ingår, står ingenting om fälg eller komplett hjul (fälgen passade tydligen inte). Dubbdäcken är fina och har ingått i affären. Borde räcka som bevis på att ingen information undanhållits köparen?
Senast redigerad av patanga 2014-11-26 kl. 09:45.
Citera
2014-11-26, 09:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
God tro har relativt nyligen ändrats från att innebära att man får lov att behålla det man köpt till att det inte spelar någon roll om du köpt bilen i god tro eller ej; är det stöldgods skall ägaren återfå det och köparen som köpt i god tro får kräva sina pengar tillbaka från hälaren. Man brukar säga att "god tro inte finns längre" när man syftar på detta.

Hur som ska TS inte köpa några nya däck och är inte skyldig att göra det, även om man anser att vinterdäcken gör köpet felaktigt.

En liten anmärkning: God tro har fortfarande betydelse för straffansvar vad gäller häleribrott. Sedan gäller den strikta återtaganderätten bara för stöldgods, inte för "bedrägerigods". Bra att veta, måhända.
Citera
2014-11-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En liten anmärkning: God tro har fortfarande betydelse för straffansvar vad gäller häleribrott. Sedan gäller den strikta återtaganderätten bara för stöldgods, inte för "bedrägerigods". Bra att veta, måhända.
Alltid bra med förtydligande
Citera
2014-11-26, 09:51
Medlem
Parallaxs avatar
Gå gemensamt till bilhandlaren som sålde bilen till dig och reklamera. De skall självklart stå för passande motsvarande vinterdäck till dig och därmed till nya ägaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in