2014-11-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vi behöver inte ha så bråttom - det är segt jobb
jag hade tänkt göra uppställningen så här ungefär
https://anonfiles.com/file/6e9481cd04bb9d375eb57760fd0c3966

(det visar sig att det allra första, nattliga förhöret är ganska spännande; nyttigt att lusläsa de här texterna)

OK.

Dom första förhören är nog dom mest trovärdiga.
Citera
2014-11-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK.

Dom första förhören är nog dom mest trovärdiga.
Så känner jag också
Citera
2014-11-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det finns några kommentarer av Rami som jag inte fäste någon större vikt vid tidigare, men jag har inte heller kunnat släppa dem. Det allra första han säger i det första förhöret, trots att ingen ens antytt att Yara skulle ha utsatts för något sexuellt övergrepp, är:

"Nej, jag har inte förgripit mig eller misshandlat min systers dotter."
"Jag har inte våldfört mig på min systers dotter. Jag är hennes morbror."
Och Rami fortsätter ett par minuter senare:
"[Yara] har såna där fasoner när hon duschar. Då tar hon duschgrejen och stoppar in den i sin vagina."
"När Yara duschar då har hon den här duschslangen mot sin vagina och Amani känner att hon har en annan kvinna i huset..."

Varför är detta det första han säger? Varför påpekar han just dessa saker? Är det möjligt att han vill förekomma eventuella misstankar eller upptäckter som rättsläkaren kan befaras göra?

Och vad har Amani för hållhake på honom?

"Om du skulle ens tänka på att skilja dig eller försöka skilja dig från mig, då vid den stunden så kommer jag att berätta och säga allting. Jag kommer att avslöja hela den här saken."

Vad är det hon hotar att avslöja om han lämnar henne? Att hon vet att Rami har haft "en annan 'kvinna' i huset"? Är det därför hon säger till Rami, på filmsekvensen från badrummet: "Vi ska inte låta någon komma emellan i vårt liv!" Har Yara kommit emellan dem?

Har också reagerat på det där. Några saker kan kanske bero på underlig tolkning (uppenbarligen har den inte alltid varit jättebra) men knappast allt. Känner mig ganska övertygad om att det förekommit sexuella övergrepp, av något slag. Finns ju mycket som inte ger fysiska skador som kan ses efteråt.
Citera
2014-11-25, 23:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nja. Finns det inte en hel del teknisk bevisning som blod på henne och kaveln?
Det fanns inga identifierbara fingeravtryck; däremot på ett ställe en blandbild av Y och AM där den mindre delen av DNA:t var +2 för AM.

På ett papper på golvet utanför klädkammaren hittades ett fotavtryck från AM som var avsatt i/med blod från Y.
Citera
2014-11-26, 00:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vi behöver inte ha så bråttom - det är segt jobb
jag hade tänkt göra uppställningen så här ungefär
https://anonfiles.com/file/6e9481cd04bb9d375eb57760fd0c3966

(det visar sig att det allra första, nattliga förhöret är ganska spännande; nyttigt att lusläsa de här texterna)
Om man tittar på förhören med AM så har hon haft lite olika versioner betr. händelser och kronologi:

Hon säger sig ha ringt RA så fort hon upptäckt den livlösa Y på madrassen. RA ska då inte ha befunnit sig så långt hemifrån; han hade kommit hem efter bara någon minut. Även han hade börjat försöka klappa liv i Y och sedan hade man hämtat parfym. - Hon är dock inte säker på att hon ringt RA; han kan ha dykt upp ändå.

Sonen A ska ha stått bredvid henne när hon duschade Y och ska enligt RA ha sagt: ”Slå henne inte mamma.”. Yngste sonen hade krupit omkring i badrummet och blivit blöt på sina knän.

Först ska AM ha ringt ambulansen; sedan RA, och då ska RA ha varit ute och promenerat – efter att dessförinnan ha varit hemma och lämnat fisken men sedan återigen lämnat lägenheten. – Hon minns senare att RA också stekt och ätit sin fångst.

AM menar att RA pekat ut henne för att han är haschskadad. Hon säger att RA är chockad, att han dricker, att han vill bli av med henne och själv få vårdnaden om de gemensamma barnen samt slippa betala underhåll; det är därför han försöker framställa henne som en brottsling.

AM säger först att hon var ute med barnen en timme innan Y kom hem. Hon uppskattar att hon var hemma igen 16-17; senare säger hon att detta var ett missförstånd av tolken: Hon ska ha varit ute en timme medan Y låg och sov; förmodligen vid 18-19-tiden.

AM tycks vilja lämna ett tidsfönster för X att ta sig in i lägenheten och slå ihjäl Y - för att sedan torka blod i hennes och RA:s sovrum, TV-rummet, hallen, köket, Y:s rum, badrummet, vardagsrummet, klädkammaren... ja, i princip överallt där Y har jagats av någon med en brödkavel och/eller sladdpiska i högsta hugg.

Berättade AM - eller RA - något om det omfattande städningsarbetet för att få bort Y:s blod från golven i de olika rummen..? - Se Tekn. prot. bil., s. 54ff.
Citera
2014-11-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi lever i ett land som aldrig drabbats av krig (på ca 200 år), ett tryggt land med god ekonomiskt välmående.

En demokrati.

Som många som kommer hit. Aldrig upplevt tidigare.

En fristad.

Man kan sova utan att bomber helt slumpmässigt ramlar ned över huvudet. Man behöver inte ständigt ligga i Flyktläge.

Det är inte bara så att dom behöver oss, vi behöver också dom.

Vi är rörande eniga om allt förutom att jag gillar inte att man kallar världens slödder och kriminella för flyktingar och ger Rami och Madi asyl på falska grunder och låter dessa människosmugglare dra in stora släkter som bara kommer leva på bidrag och skapa oro i samhället.

De sista åren har det kommit in för många kriminella och muslimska fundalister som öppet kränker kvinnor och barns mänskliga rättigheter i Sverige, med handfallna myndigheter. Som kallar det kultur och religionsfrihet. Att bli arg på brottslighet och bli anklagad för att vara rasist när polis och rättsväsende står handfallna är att skjuta budbärarna och ge SD mer makt

Det pågår en debatt i USA med illegala flyktingar, men det är tvärtom från den situation vi har i Sverige. Till USA kommer folk illegalt för att arbeta och få ett bättre liv, med en önskan att bli en del av samhället, och att få medborgarskap står högst på önskelistan. Där är det möjligheten att få arbeta som hägrar för dessa arma människor.

Det dessa människor tråden handlar om, är att de vill leva som parasiter på bidrag, med en kvinna som kommer tillbringa sin tid i hemmet med att titta på TV. En kulturellt fenomen som kommer kvalificera henne för bidrag tills hon dör. Så till Sverige kommer det bara de sista åren utgifter och missanpassade individer. Folk som är problem, och inte kommer bidra till samhället. Som dessutom föraktar oss vars välstånd de gnager sönder.

Det handlar än en gång om den bristande legaliteten när ärenden handläggs i Sverige, och det finns en hel del ljushuvuden på Migrationsverket och inom rättsväsendet som kör sitt eget race, med egna tolkningar av lag, som asyllagstiftning och andra regler. För sedan när är terrorsim och kriminalitet asylskäl?

Yarafallet visar vad som sker när folk som Rami och Madi får komma på flyktingstatus, ägna sig åt att smuggla in klaner och barn. Med plastkassar fulla av pass.

Jag är helt för invandring från Syrien, där det pågår ett folkmord på helt oskyldiga människor. Sverige har haft stor nytta av flyktingar från Iran, Latin Amerika och andra länder där folk snabbt vill lära sig svenska och bli en del av samhället.

Men jag tror inte på, att dessa kriminella och våldsamma människor från de klaner tråden handlar om, som dessutom är inavlade, kommer ha barn som läser högre utbildningar som medicin. För skillnaden är att en stor del av de iranska invandrarbarnen är goda samhällsmedborgare; men deras föräldrar hade genuina asylskäl när de kom hit.
Citera
2014-11-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man tittar på förhören med AM så har hon haft lite olika versioner betr. händelser och kronologi:

Hon säger sig ha ringt RA så fort hon upptäckt den livlösa Y på madrassen. RA ska då inte ha befunnit sig så långt hemifrån; han hade kommit hem efter bara någon minut. Även han hade börjat försöka klappa liv i Y och sedan hade man hämtat parfym. - Hon är dock inte säker på att hon ringt RA; han kan ha dykt upp ändå.

Sonen A ska ha stått bredvid henne när hon duschade Y och ska enligt RA ha sagt: ”Slå henne inte mamma.”. Yngste sonen hade krupit omkring i badrummet och blivit blöt på sina knän.

Först ska AM ha ringt ambulansen; sedan RA, och då ska RA ha varit ute och promenerat – efter att dessförinnan ha varit hemma och lämnat fisken men sedan återigen lämnat lägenheten. – Hon minns senare att RA också stekt och ätit sin fångst.

AM menar att RA pekat ut henne för att han är haschskadad. Hon säger att RA är chockad, att han dricker, att han vill bli av med henne och själv få vårdnaden om de gemensamma barnen samt slippa betala underhåll; det är därför han försöker framställa henne som en brottsling.

AM säger först att hon var ute med barnen en timme innan Y kom hem. Hon uppskattar att hon var hemma igen 16-17; senare säger hon att detta var ett missförstånd av tolken: Hon ska ha varit ute en timme medan Y låg och sov; förmodligen vid 18-19-tiden.

AM tycks vilja lämna ett tidsfönster för X att ta sig in i lägenheten och slå ihjäl Y - för att sedan torka blod i hennes och RA:s sovrum, TV-rummet, hallen, köket, Y:s rum, badrummet, vardagsrummet, klädkammaren... ja, i princip överallt där Y har jagats av någon med en brödkavel och/eller sladdpiska i högsta hugg.

Berättade AM - eller RA - något om det omfattande städningsarbetet för att få bort Y:s blod från golven i de olika rummen..? - Se Tekn. prot. bil., s. 54ff.
Jag skulle refrera Amani på samma sätt och misstänker att bilden knappast förändras efter en lusläsning av hennes utsagor. Vad jag är nyfiken på är hur de anpassar sig efter vad de tror att den andre har sagt..
Den ende som kan berätt sanningsenligt om städandet är Adnan.
Citera
2014-11-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Den enda som sagt något om "torka blod" är Adn*n... i sitt "förhör".
oops, tvåa på den.
Citera
2014-11-26, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det finns några kommentarer av Rami som jag inte fäste någon större vikt vid tidigare, men jag har inte heller kunnat släppa dem. Det allra första han säger i det första förhöret, trots att ingen ens antytt att Yara skulle ha utsatts för något sexuellt övergrepp, är:

"Nej, jag har inte förgripit mig eller misshandlat min systers dotter."
"Jag har inte våldfört mig på min systers dotter. Jag är hennes morbror."
Och Rami fortsätter ett par minuter senare:
"[Yara] har såna där fasoner när hon duschar. Då tar hon duschgrejen och stoppar in den i sin vagina."
"När Yara duschar då har hon den här duschslangen mot sin vagina och Amani känner att hon har en annan kvinna i huset..."

Varför är detta det första han säger? Varför påpekar han just dessa saker? Är det möjligt att han vill förekomma eventuella misstankar eller upptäckter som rättsläkaren kan befaras göra?

Och vad har Amani för hållhake på honom?

"Om du skulle ens tänka på att skilja dig eller försöka skilja dig från mig, då vid den stunden så kommer jag att berätta och säga allting. Jag kommer att avslöja hela den här saken."

Vad är det hon hotar att avslöja om han lämnar henne? Att hon vet att Rami har haft "en annan 'kvinna' i huset"? Är det därför hon säger till Rami, på filmsekvensen från badrummet: "Vi ska inte låta någon komma emellan i vårt liv!" Har Yara kommit emellan dem?

Jag är inne på samma tankar som dig, och skulle Madis advokat läsa igenom dina resonemang noga, så har han sin strategi klar!

Det kan det bli en helt annan utgång än Rami och klanen planerade och kom överens om.

Min tanke är att Madis advokat gett upp om tingsrätten. Han kan inte nå sin klient, för hon ser inte situationens allvar och möjligheten att hon kan få långt fängelsestraff. Jag tror han avvaktar och ser vad som dyker upp i denna rättegång, och sammanställer allt för nästa rond i hovrätten.

Så som det ser ut nu är advokatens uppgift hopplös, men när Madi ser konsekvenserna av sitt beteende, finns det en möjlighet att hon arbetar på sitt försvar. Rami har ju visat vilken ynkrygg han är, när han inte ens kan hålla sig till den storyn de kom överens om. Det går inte att försvara någon som inte hjälper till själv. Det kan vara så att Madi inte förstår att hon är skyldig enligt svensk lag, och att det för hennes del handlar om arabisk husaga, med Madleens tillstånd att uppfostra. Och att Madi vet, att det var som Yara påstod beträffande våldet från Rami, och lite till som Yara teg om. Det är inte alls omöjligt att det var Rami som gav Yara de dödande slagen.

Jag skulle se denna sak i Blekinge tingsrätt som ett prov på vad åklagaren har att komma med. Jag skulle invänta tingsrättsdomen för att få struktur som sorterar intrycken. Det är av stort intresse hur en tingsrätt ser på händelseförloppet, värderar bevisningen och ser på straffvärdet och på ansvarsfördelningen som vårdnadshavare. Jag skulle se på det som en avstamp och vägledning, inget mer, för detta måste upp i högre rätt.

Det är en svår sak att förutsäga, och det finns saker som är sekretess, och jag undrar om det inte är just övergreppen som vi har gissat oss till, det handlar om. Vi vet faktiskt inte hur Ramis situation ser ut som garant, för det finns inget fall som liknar detta att få vägledning ifrån.

Jag anser också att kravet på en objektiv rättegång är omöjligt att uppfylla på en liten ort som Karlskrona, där alla jurister är för inblandade i olika ärenden och intressen, de har haft att göra med tidigare.
Citera
2014-11-26, 01:23
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Analys av video - har postats i tråden - tack Fredriksam! http://minfil.org/Y4Oegab2be/Analys_Av_Video.pdf

På sista sidan längst ner står: "Rami uppger i förhör att han filmade Amani när hon duschade Yara. Detta då han ville visa att han var oskyldig. Han uppger i förhör att det är Amani och Yara på filmen han filmat."

Alltså är han absolut medveten om att ett brott har begåtts! Det var trots allt mobilen han filmade med men struntade i att larma. Det var viktigare att visa sin fru i underbyxorna för han filmade ju inte själva misshandeln utan när Amani "snyggade till liket"
Undrar om hon snyggade till efter Rami? Hade han skyddat sig (och Yara) hade han ju lyft ut frun ur lägenheten och larmat!
Citera
2014-11-26, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det har väl inte framkommit att det förekommit våld förrän ì Februari när frånvaron från skolan blev mycket stor?
Fram till vårterminen startade var väl Yara på fritids efter skolan av något skäl fick hon inte fortsätta vid den tidpunkt Rami hade en riktig schemalagd arbetsvecka på 40 timmar, fick hon sluta på fritids så att hon skulle kunna sköta hushållsarbetet skolpersonal vittnade väl om att hon var mer trött och sorgsen när denna termin började?

Är det möjligt att Amani aldrig lärt sig att sköta hushåll och barn med tanke på allt hon säger om att ha sovit hos sin mor tills hon gifte sig och att hon är rädd för att vara ensam i sin cell.
Är det tänkbart att det egentligen varit mannen som varit ansvarig för familjen i hemmet och utanför hemmet och att allt bara blev kaos när han inte fanns på plats mer än sporadisk.
När godmanskapet fanns så verkar det ha fungerat då det fanns annan vuxen som hade viss insyn.

Den första anmälan till Socialförvaltningen kom 8 Mars 2012. Yara hade då varit EN månad i Sverige av sina 15 månader.

*Uppgiftslämnaren 8 mars berättar hur han hittade en tvååring i hissen När han hittat rätt dörr där tvååringen bodde såg han Yara sittandes bland blöjor och skräp, och ett spädbarn som låg ensam i sin avföring i köket.

Grannar har i efterhand vittnat om att de oroade sig i ETT ÅR för Yara. Illa klädd, ofta blåmärken skötandes tvätt och barnpassing var något som förekom under ett helt år innan hon mördades. Enligt grannarna.

Vi vet inte NÄR exakt våldet började men misären verkar ha varit total från ett mycket tidigt stadium.
Citera
2014-11-26, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Den första anmälan till Socialförvaltningen kom 8 Mars 2012. Yara hade då varit EN månad i Sverige av sina 15 månader.

*Uppgiftslämnaren 8 mars berättar hur han hittade en tvååring i hissen När han hittat rätt dörr där tvååringen bodde såg han Yara sittandes bland blöjor och skräp, och ett spädbarn som låg ensam i sin avföring i köket.

Grannar har i efterhand vittnat om att de oroade sig i ETT ÅR för Yara. Illa klädd, ofta blåmärken skötandes tvätt och barnpassing var något som förekom under ett helt år innan hon mördades. Enligt grannarna.

Vi vet inte NÄR exakt våldet började men misären verkar ha varit total från ett mycket tidigt stadium.
bra sagt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in