2014-11-25, 19:41
Medlem
Jag vill ej ha en ok lager...Vet att det finns nyanser där med, men en riktig torr jävla pilsner från bolaget! Mycket malt tack...
Citera
2014-11-25, 19:51
Medlem
Quorthons avatar
Les trois mosquetaires baltic porter är nog den bästa lageröl
jag druckit i alla fall. Sedan finns en massa goda bocköl. Är inte helt såld på de mer välhumlade pilsnerölen.
Citera
2014-11-25, 20:26
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Jag vill ej ha en ok lager...Vet att det finns nyanser där med, men en riktig torr jävla pilsner från bolaget! Mycket malt tack...

Nils Oscar God Lager, Hell (från Jämtlands) mfl
Citera
2014-11-25, 20:58
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
jag druckit i alla fall. Sedan finns en massa goda bocköl. Är inte helt såld på de mer välhumlade pilsnerölen.
baltic porter...lageröl. nu hänger jag inte med.
Citera
2014-11-25, 21:38
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
baltic porter...lageröl. nu hänger jag inte med.
Jodå, baltic porter är underjäst.
Citera
2014-11-25, 22:54
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Jodå, baltic porter är underjäst.
snap! det har jag aldrig tänkt på.

fast är det ALLTID en lager om den är underjäst? måste det bli en lager så att säga.
Citera
2014-11-25, 23:29
Medlem
Quorthons avatar
Jag har i alla fall tolkat det som att det är just jäsning under längre tid vid låg temperatur som gör det en lager. Därav namnet. Men man associerar det väl mest till ljusa lageröl typ pilsner nuförtiden.
Citera
2014-11-25, 23:30
Medlem
gato12s avatar
Citat:

Kan du nämna några goda bockar?
Citera
2014-11-25, 23:37
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Jag har i alla fall tolkat det som att det är just jäsning under längre tid vid låg temperatur som gör det en lager. Därav namnet. Men man associerar det väl mest till ljusa lageröl typ pilsner nuförtiden.
iofs. det är väl antingen lager eller ale man får (under/överjäst), och sedan alla olika varianter/namn på dessa två.
Citera
2014-11-26, 00:59
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Vad tycker ni är den bästa Lagern? Har nu druckit Ale i 10år och det börjar kännas som man kan den liksom. Men en god lager e fan svårt att hitta. Är det ofiltrerade man ska leta efter?

Tycker personligen Samuel Adams gor valdigt god lagerol, t.ex. deras standard Boston Lager eller sasongsolen Alpine Spring. Gillar man humle finns det ju humlig lager som Mikkeller American Dream. Tror dock Ballast Point Fathom India Pale Lager ar en av de basta lagerolen jag druckit.
Citera
2014-11-26, 10:31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
jag druckit i alla fall.
Sedan finns en massa goda bocköl. Är inte helt såld på de mer välhumlade pilsnerölen.
Baltic Porter är ju ett märkligt namn på ett lageröl...
Citera
2014-11-26, 12:21
Medlem
Feadogs avatar
Ett litet tips: Om någon av er har vägarna förbi Uppsala och börjar känna er öltörstiga, se till att knalla in på Churchill Arms och fråga efter den IPA som bryggs speciellt för Churchill Arms i Uppsala av Slottskällan. Helt fantastisk IPA, bästa jag smakat på mycket länge. Den bryggs nog i väldigt små batchar också, resulterande i att den öl jag fått alltid känts purfärsk (drack en i somras och en under helgen som var, det kan inte varit samma batch för då hade den senaste nog varit betydligt tröttare). Detta för mig ju återigen till frågan varför Slottskällan och andra svenska craftbryggerier (känn dig träffad Nils Oscar) inte släpper sådana öl till allmän försäljning? Det är ju uppenbart att de kan om de vill, men de vågar helt enkelt inte ta ut svängarna. I princip allt de släpper är småfegt, mediokert och bleknar i jämförelse med det bästa från USA, Danmark och andra progressiva ölnationer. Vem är den marknadsföringsansvarige som drar slutsatsen att de svenska öldrickarna inte är mogna för mer vågade smaker än mediokra Stouts och IPA:s när allt exklusivt från de bästa och mest progressiva bryggerierna i USA och på kontinenten säljer slut inom nån dag efter att de ställts på SB-hylla? Det är uppenbart att det finns know-how bland svenska bryggerier att utmana Mikkeller, Amager, Clown Shoes, Goose Island, Stone, Great Divide, Founders, Three Floyds, Cigar City, The Alchemist, m.fl. men alla svenska bryggerier är så förbannat fega.
Senast redigerad av Feadog 2014-11-26 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in