2014-11-25, 16:08
Medlem
SthlmHero93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Jag antar att du gick från 0.0 -> 0.4. För en person som inte klarar av att planera sina sömnvanor några dagar fram tills provet så att man får ordentligt med sömn, måste vara jävligt blåst.

1,1 --> 1,5 faktiskt...

Nej men, jag planerade dagen innan ganska bra.
Gjorde ordning mat som jag skulle ha med mig, packade väska med alla pennor och skit jag skulle ha med mig.
Sen när det kom till att gå och lägga mig låg jag bara och vred mig i sängen i 5 timmar.

Men men, bara göra om, göra rätt nästa år
Citera
2014-11-25, 16:58
Medlem
Hur många poäng på hp-resultatet saknar ni från att nå erat "detta räcker för mig"-värde ?

Här handlar det alltså inte om att nå ett drömvärde, för alla kan vi ju drömma, utan istället är jag intresserad av era realistiska mål.

Själv saknar jag 0.2 poäng.
Citera
2014-11-25, 17:27
Medlem
SthlmHero93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Hur många poäng på hp-resultatet saknar ni från att nå erat "detta räcker för mig"-värde ?

Här handlar det alltså inte om att nå ett drömvärde, för alla kan vi ju drömma, utan istället är jag intresserad av era realistiska mål.

Saknar 0,25/0,3 poäng.
Skulle vara kul att kunna söka in till läkarlinjen.
Just nu kommer jag in på den linjen som jag kommer söka om jag inte kan förbättra mig under 2015.
Så 1,75/1,8 är väl ett mellanting mellan ett drömvärde och faktiskt något jag kan se mig uppnå.
Citera
2014-11-25, 17:50
Medlem
Grabs och snippinnehavare, har ni 1.3-1.5 i nuläget vill jag bara säga att 1.7-1.8 inte alls är ouppnåbart. Ni ligger nära och det gäller bara att finslipa det mesta. Kom ihåg att ni har kunskaperna, det gäller bara att lära sig applicera dem på just hp.
Citera
2014-11-25, 18:02
Medlem
Citat:
Jag antar att du gick från 0.0 -> 0.4. För en person som inte klarar av att planera sina sömnvanor några dagar fram tills provet så att man får ordentligt med sömn, måste vara jävligt blåst.

Eller så jobbar man natt.

Puss.
Citera
2014-11-25, 18:09
Medlem
Citat:

Vem vet vad som låg till grund för den bristfälliga sömnen. Nervositet? Din nedlåtande attityd är därför rätt obefogad
Citera
2014-11-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu

Samma, skulle vara trevligt med 0,2 extra poäng så att jag kunde komma in överallt.
Citera
2014-11-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flankert
Eller så jobbar man natt.

Puss.

Jaha? Inte blir 40 minuters sömn innan HP bättre för det.

Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Vem vet vad som låg till grund för den bristfälliga sömnen. Nervositet? Din nedlåtande attityd är därför rätt obefogad

Oavsett anledning är det dåraktigt att sova lite innan HP, därav den "nedlåtande attityden".
Citera
2014-11-25, 18:30
Medlem
Andersson93s avatar
Hej. Jag har endast gjort HP en gång och det var våren förra året. Mitt resultat då låg vid genomsnittet. Jag skulle vilja göra det igen nästa år i vår.

Just nu pluggar jag Ma 2c på Komvux och ska även läsa upp 3c till vår nästa år så det blir lite repetition av matematik i alla fall.

Mina matematikkunskaper ligger snäppet bättre än min läs/ordförståelse. Så självklart vill jag plugga extra mycket på det. Hur gör jag det? Jag laddade ner en app på min mobil som heter "Nordstedts Svenska Quiz" där man tränar på lite ovanligare ord. Jag antar att det hjälper ganska mycket att läsa tidningar som Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter på nätet?

Jag har en bok som heter "Den kompletta guiden till Högskoleprovet" som verkar ganska bra. Där finns det många bra övningar till Matematik och läsförståelse.
Citera
2014-11-25, 18:46
Medlem
Adgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
Med drömmen om psykologistudier temporärt krossad funderar jag på att plugga lite matte till nästa HP... Svor en ed om att aldrig röra en mattebok igen efter gymnasiet, men vad gör man inte.

Är det Matematik 1B som gäller? Någon speciell bok som rekommenderas? Finns lite olika att välja mellan på bokus etc.

Gå förberedande kurs i matematik

Det finns en bra pdf att ladda ner som kurslitteratur.

Allt är gratis.

http://prep.math.su.se/auth/shibboleth/login.php
Citera
2014-11-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Så... Det är hjärndött att inse att det är mer kostnads och tidseffektivt att anlita professionell hjälp...

Jag tycker snarare att det uttrycker ytterst bra kvaliteter. Bra resonemang och god självinsikt. Känns väl mer hjärndött att försöka år in och år ut, slösa bort terminer av sitt liv när man kan få det undanstökat direkt och smärtfritt.

Varför betala så mycket pengar för något som man enkelt med lite tid och möda kan klara av själv? 0.2 poäng extra är inte värt mina sparpengar eller min värdighet, och jag vill kunna sova om natten och va stolt över vad jag åstadkommit.
Man mår faktiskt bra av att utnyttja och utveckla sitt intellekt. Jag vill känna att jag har gjort mig förtjänt av min utbildning istället för att ha "köpt" den. As simple as that!
Citera
2014-11-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHero93
Saknar 0,25/0,3 poäng.
Skulle vara kul att kunna söka in till läkarlinjen.
Just nu kommer jag in på den linjen som jag kommer söka om jag inte kan förbättra mig under 2015.
Så 1,75/1,8 är väl ett mellanting mellan ett drömvärde och faktiskt något jag kan se mig uppnå.

Okej, är det kvantitativa eller det verbala som du främst behöver förbättra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in